Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen."— Esityksen transkriptio:

1 MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen

2 MATEMAATTISIA OHJELMIA MAPLEMAPLE MapleTAMapleTA MATHEMATICAMATHEMATICA DERIVEDERIVE MACSYMAMACSYMA MATLABMATLAB TEX (Matemaattisen tekstin ladonta ja kuvien teko)TEX (Matemaattisen tekstin ladonta ja kuvien teko) CAPRIGEOMETRYCAPRIGEOMETRY

3 KÄYTTÖTAPOJA MATEMATIIKAN OPETUSESSA Kuvaajien piirtäminenKuvaajien piirtäminen –kuvaajat tarkempia ja selkeämpiä kuin piirtoheittimen päälle asetetussa graafisen laskimen näytössä tai laskinsimulaattoreissa –Osaavat yleensä valita skaalat sopivasti (ei tarvitse muokata V-WINDOW:ta) Laskujen nopea tarkistaminenLaskujen nopea tarkistaminen –Esim. kotitehtävien ja koetehtävien mekaaniset laskut –osaavat yleensä laskea symbolisesti ja monet ohjelmat tuntevat erittäin laajasti funktioita

4 Geometrian havainnollistaminen ja tutkiminenGeometrian havainnollistaminen ja tutkiminen –tasogeometrian havainnollistaminen, esimerkkinä kolmion erikoispisteet –avaruuskappaleiden havainnollistaminen, esimerkkinä avaruuskulma –voi käyttää demona tai oppilastehtävinä Koetehtävien ja esimerkkien laadintaKoetehtävien ja esimerkkien laadinta –esimerkkinä laaditaan differentiaalilaskennan tehtävä, jossa on määrättävä neljännen asteen polynomin nollakohtien lukumäärä.

5 Opetusmateriaalin valmistaminen ja kokeiden tekoOpetusmateriaalin valmistaminen ja kokeiden teko –voi valmistaa sekä paperilla oppilaille annettava oppimateriaalia että tietokoneella esitettävää –kokeet sekä niiden ratkaisumonisteiden kirjoittaminen –dokumentit voi monilla ohjelmilla tallentaa rtf- muotoon (luettavissa mm. WORD:llä), pdf- muotoon tai html-muotoon. Nämä formaatit voi laittaa verkkoon tai lähettää turvallisesti sähköpostissa ja ne ovat luettavissa ilman alkuperäistä ohjelmaa.

6 VERKOSSA TEHTÄVIEN VIIKKOTEHTÄVIEN, TESTIEN JA HARJOITUSTEN TUOTTAMINEN VERKOSSA TEHTÄVIEN VIIKKOTEHTÄVIEN, TESTIEN JA HARJOITUSTEN TUOTTAMINEN MapleTA (ja vastaavat TeacherAssistentä- ohjelmat)MapleTA (ja vastaavat TeacherAssistentä- ohjelmat) -rakentuu MAPLE-ytimella ja osaa siis laskea eli tunnistaa erimuotoiset oikeat vastaukset -opettaja saa raportin oppilaiden tekemistä tehtävistä

7 Kun teet materiaalia verkkoon, tee siitä sellaista, että materiaalia voi käyttää tai soveltaa uudestaan Tee materiaalista itseriittoista, ts. materiaali on käytettävissä ilman puhuttuja selityksiäTee materiaalista itseriittoista, ts. materiaali on käytettävissä ilman puhuttuja selityksiä Lisää materiaaliin kommentteja, jotka kertovat mikä materiaalin on tarkoitus, esim. mikä ratkaistava ongelma ja mitä esim. MAPLE- ohjelma milloinkin tekeeLisää materiaaliin kommentteja, jotka kertovat mikä materiaalin on tarkoitus, esim. mikä ratkaistava ongelma ja mitä esim. MAPLE- ohjelma milloinkin tekee Laita näkyviin lähteet, ts. mistä esim. tehtävät on otettu ja mistä niihin mahdollisesti löytyy ratkaisut tai oikeat vastauksetLaita näkyviin lähteet, ts. mistä esim. tehtävät on otettu ja mistä niihin mahdollisesti löytyy ratkaisut tai oikeat vastaukset

8 MUISTA MYÖS, ETTÄ TVT VOI OLLA HYVÄ KEINO KÄYTTÄÄ KOKO TUNTI SIIHEN, MIKÄ ENNEN TEHTIIN KÄSIN MUUTAMASSA MINUUTISSAKÄYTTÄÄ KOKO TUNTI SIIHEN, MIKÄ ENNEN TEHTIIN KÄSIN MUUTAMASSA MINUUTISSA UNOHTAA OPPILAAT OMAN ONNENSA NOJAANUNOHTAA OPPILAAT OMAN ONNENSA NOJAAN PITÄÄ EPÄONNISTUT JA OPPILAITA TURHAUTTAVA TUNTI (”Tämä ei taida oikein toimia/näkyä”)PITÄÄ EPÄONNISTUT JA OPPILAITA TURHAUTTAVA TUNTI (”Tämä ei taida oikein toimia/näkyä”)

9 LOPUKSI: TVT:N KÄYTÖN EI TULISI OLLA ITSE TARKOITUS, VAAN PALVELLA OPPILAIDEN OPPIMISTA TAI HELPOTTAA OPETTAJAN TYÖTÄ!

10 VARMISTA SIIS AINA, ETTÄ Osaat käyttää laitteita ja ohjelmiaOsaat käyttää laitteita ja ohjelmia Että laitteet ovat toimintakuntoisiaEttä laitteet ovat toimintakuntoisia Että tehtävät ovat oikean tasoisia ja mielekkäitä oppilailleEttä tehtävät ovat oikean tasoisia ja mielekkäitä oppilaille Että tehtävät ovat riittävästi ohjeistettuEttä tehtävät ovat riittävästi ohjeistettu Että sinulla on myös varasuunnitelmaEttä sinulla on myös varasuunnitelma


Lataa ppt "MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google