Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille 25.5.2014, Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hanketyön seminaari Kuusankoskitalo
Advertisements

Miksi ja miten suomalaiset opetussuunnitelmat muuttuvat?
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opetusneuvos Liisa Jääskeläistä mukaillen
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Unesco-ASPNET-koulujen seminaari Opetushallituksessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Kestävä elämäntapa haastaa opettajuuden!
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen suuntaviivoja kielissä Opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparta Itä kutsuu – Yanzu.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille 25.5.2014, Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti globaalikasvatuksen näkökulmasta Opetusneuvos Liisa Jääskeläinen Perusopetuksen opetussuunnitelmauudistuksen rakenne- ja tavoitetyöryhmä OPETUSHALLITUS

Maailma muuttuu – ops uudistuu Peruskouluun siirtyminen –YK:n yleisinhimillinen ihmisoikeuksien julistus arvopohjana Ops 1985 – Unescon kansainvälisyyskasvatussuositus 1974 pohjana Ops 1994 – liittyminen Euroopan neuvostoon (1989) ja unioniin (1995) korosti tarvetta laajentaa kieliohjelmaa ja ”eurooppalaistua”, Rion konferenssi 1992 ja kestävä kehitys Ops 2003 ja 2004, kansainvälistyminen kaikkialla, aihekokonaisuudet Ops 2014 – glokalisoituminen, maailman moninapaistuminen, kulttuurien moninaisuus, ilmasto- ja muut ympäristöhuolet, uudet uhat

Valtioneuvoston asetus 422/2012 Koskee esiopetusta, perusopetusta, lisäopetusta, perusopetukseen valmistavaa opetusta sekä aikuisten perusopetusta Tavoitepykälät: 2 § Kasvu ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen 3 § Tarpeelliset tiedot ja taidot 4 § Sivistyksen, tasa-arvoisuuden ja elinikäisen oppimisen edistäminen Osallistavampi, liikkuvampi, luovempi sekä kulttuurisesti ja kielellisesti rikkaampi koulu Oppiaineiden välinen yhteistyö ja eheyttäminen

Tavoitteena pedagogiikan ja toimintakulttuurin uudistaminen

Globaalikasvatus, Maastrich 2002 Globaalikasvatuksen tehtävänä on avata ihmisten silmät ja mieli maailman moninaisuuksille sekä rohkaista heitä toimimaan oikeudenmukaisemman kestävämmän ja ihmisoikeuksia kunnioittavamman maailman puolesta.

Esikäsitys uudistuksen suunnasta 2011: Maailmankansalaisen identiteetti ja osaaminen

Globaalikasvatus perusteluonnoksessa ja mahdollisesti e-ops! Globaalikasvatus perusteluonnoksessa ja mahdollisesti paikallisissa opetussuunnitelmissa

Luku 1. Paikallinen opetussuunnitelma Opetussuunnitelman laadinta otetaan huomioon muut …suunnitelmat ja päätökset Onko kv tai globaalikasvatus tms suunnitelmia? -yhteistyössä muiden tahojen kanssa - Mitkä tahot tärkeitä tässä asiassa? paikallinen kieliohjelma ja sen toteuttaminen opetuksen mahdolliset painotukset (miten näkyy tuntijaossa sekä opetuksen tavoitteissa ja sisällöissä?) opsia täydentävät suunnitelmat ja ohjelmat (tietostrategia, kestävän kehityksen ohjelma) muut paikallisesti tärkeät näkökohdat

LUKU 2 Arvoperusta Oppimiskäsitys Tampere 25.4.2014 LUKU 2 Arvoperusta Jokaisen lapsen ainutlaatuisuus Universaalit ihmisoikeudet, länsimaiset yhteiskuntaideaalit, rauha Kulttuurien monimuotoisuus rikkautena - suomalainen kulttuuriperintö - eri kieli- ja kulttuuri- ja katsomustaustoista tulevien kohtaamispaikka - portti maailmankansalaisuuteen Kestävän elämäntavan välttämättömyys - Ekososiaalinen sivistys, globaali vastuu Oppimiskäsitys Edellisiä täydentävät näkökulmat tai painotukset sekä niiden toteuttaminen?

L 3: Tehtävä ja tavoitteet Laaja-alainen osaaminen perustanaan Ajattelu ja oppimaan oppiminen Kulttuurinen osaaminen … Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tvt-osaaminen Työelämä ja yrittäjyys Osallistuminen, vaikuttaminen ja keke

Luku 3: Tehtävä ja tavoitteet Paikallisesti tärkeät, perusopetuksen tehtävää konkretisoivat näkökohdat (suunnitelmat ja ohjelmat) Laaja-alaisen osaamisen mahdolliset paikalliset painotukset + toimenpiteet niiden tueksi

Luku 4: Toimintakulttuurin kehittämisen periaatteet Oppiva yhteisö Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuoro-vaikutus ja moni-puolinen työskentely Kultt moninaisuus ja kielitietoisuus Osallis-tuminen ja demokraat-tinen toiminta Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen Toiminta-kulttuurin painopisteet paikallisesti + yhteistyö

Esimerkkejä toimintakulttuurin periaatteiden toteuttamisesta 1/4 Osallistuminen ja demokraattinen toiminta Yhteistyö …syventää oppilaiden käsityksiä yhteiskunnassa ja kansalaisyhteiskunnassa toimimisesta. Yhteydet eri maissa toimivien koulujen kanssa lisäävät globalisoituneessa maailmassa toimimisen taitoja. Ne tuovat koulutyöhön herätteitä toimia yhdenvertaisuuden, ihmisoikeuksien ja rauhan edistämiseksi.

Esimerkkejä toimintakulttuurin periaatteiden toteuttamisesta 2/4 Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Koulu oppivana yhteisönä on osa kulttuurisesti muuntuvaa ja monimuotoista yhteiskuntaa, jossa paikallinen ja globaali limittyvät. Erilaiset identiteetit, kielet ja katsomukset elävät rinnakkain. Jokainen yhteisö ja yhteisön jäsen on monikielinen. Oppiva yhteisö keskustelee kieliin ja kieliyhteisöihin kohdistuvista asenteista, ymmärtää kielen merkityksen oppimisessa, vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä sekä identiteettien rakentumisessa ja yhteiskuntaan sosiaalistumisessa. Eri kielten käyttö rinnakkain koulun arjessa nähdään luontevaa ja kieliä arvostetaan.

Esimerkkejä periaatteiden toteuttamisesta 3/4 Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen Oppiva yhteisö ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon kestävän elämäntavan välttämättömyyden. Arjen valinnoillaan koulu ilmentää vastuullista suhtautumista ympäristöön. Raaka-aineita, energiaa ja luonnon monimuotoisuutta tuhlaavia materiaalivalintoja ja toimintatapoja muutetaan kestäviksi. Kestävän elämäntavan aineettomien tekijöiden merkitystä hyvinvoinnille korostetaan ja niille annetaan aikaa ja näkyvyyttä koulutyössä.

Esimerkkejä toimintakulttuurin periaatteiden toteuttamisesta 4/4 Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen Oppiva yhteisö rakentaa toivoa hyvästä tulevaisuudesta luomalla ekososiaalisen sivistyksen (tukiaineisto) osaamisperustaa. Realistinen ja käytännöllinen asenne hyvän tulevaisuuden edellytysten muovaamiseen vahvistaa kasvamista vastuullisuuteen yhteisön jäseninä, kuntalaisina ja kansalaisina. Se rohkaisee oppilaita kohtaamaan avoimesti ja uteliaasti maailman moninaisuutta sekä toimimaan oikeudenmukaisemman ja kestävämmän tulevaisuuden puolesta.

Luku 4: Toimintakulttuuri Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat opetusta eheyttäviä ja oppiaineiden yhteistyöhön perustuvia opiskelujaksoja. Niiden tehtävänä on vahvistaa kasvua ihmisenä ja vastuullisena yhteiskunnan jäsenenä ja luoda perustaa yleissivistykselle. Niiden toteuttamisen tulee ilmentää koulun arvoja ja oppimiskäsitystä. Oppimiskokonaisuudet konkretisoivat perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita ja tukevat laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Suunnitellaan paikallisesti ilmentämään toimintakulttuuriin kehittämisen periaatteita Oppilaille vähintään yksi per lukuvuosi Kaikki oppiaineet vuorollaan Mitkä ovat paikalliset tavoitteet ja sisällöt Paikallinen suunnittelu, toteutus ja arviointi   Koulutyö Oppiaineet OK Arvot ja oppimis-käsitys Toiminta-kulttuuri Laaja-alainen osaaminen    

Luku 5.2 Yhteistyö (muiden tahojen kanssa) Yhteistyö nuoriso-, kirjasto-, liikunta- ja kulttuuritoimen sekä yritysten, järjestöjen ja muiden lähiympäristön toimijoiden kanssa … Keitä omalta kotiseudulta globaalikasvatuksen tueksi? Toiminta paikallisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa …

http://www.oph.fi/ops2016 Etusivun uutiset Tavoitteet Aikataulu Tampere 25.4.2014 http://www.oph.fi/ops2016 Etusivun uutiset Tavoitteet Aikataulu Työryhmät Paikallisen työn tuki Luonnokset Blogi

Kiitos!