Risto Kaartinen tutkija Kuntien eläkevakuutus Miten strategisen tason työhyvinvointitoiminta näkyy kuntien käytännön työhyvinvointitoimissa? Risto Kaartinen tutkija Kuntien eläkevakuutus
Tämä esitys Miksi ja miten Keva pyrkii edistämään työhyvinvointia? Mitä kuntaorganisaatio hyötyy työhyvinvointitoiminnasta? Ketkä ovat työhyvinvoinnin avainpelaajat? Mihin suuntaa käytännöt (arvot, mallit, järjestelmät, sitoutuminen ja suunnitelmallisuus) kunnissa kulkevat? Miten käytännöt ilmenevät käytännön työhyvinvointitoiminnassa? Loppupäätelmät Kuntien eläkevakuutus
Kevan näkökulmat työssä jatkamisen tukemisessa Työkyvyttömyyseläkkeiden alkavuuden vähentäminen Työssä jatkaminen työkyvyn alenemisesta huolimatta Jatkaminen omaan eläkeikään tai sen yli Kuntien eläkevakuutus
Keskeistä työssä jatkamisen tukemisessa Huomio työkyvyttömyyden aiheuttamiin kustannuksiin, kustannustietoisuuden vahvistaminen koko organisaatiossa Varhaisen puuttumisen prosessit kuntoon, erityisesti esimiesten osaamisen varmistaminen Työkyvyn ja työn vaatimusten parempi yhteensovittaminen Ammatillinen kuntoutus Osatyökyvyttömyyseläke Kuntien eläkevakuutus
Työhyvinvoinnin edistämisen hyödyt Kuntaorganisaation hyödyt Tuloksellisuus Kustannussäästöt (vähemmän sairauspoissaoloja ja varhaiseläkemenoperusteisia maksuja) Organisaation imago Rekrytointikyky Yksilön hyöty Vältetään työkyvyttömyyttä: isompi tulovirta ja isompi eläke Mielekäs ja mukava työpaikka Kevan hyödyt Eläkkeiden maksun turvaaminen Tyytyväiset eläkevakuutetut, eläkeläiset ja kuntaorganisaatiot Kuntien eläkevakuutus
Myöhentäjien ja aikaistajien osuus Kuntien eläkevakuutus Kevan tilastot
Työhyvinvoinnin kehittämisen avainpelaajat Keva onnistunut hyvin jatkamisyhteistyössä seuraavien tahojen kanssa: Henkilöstöhallinto Työterveyshuolto Kuntien ylin johto Haasteita riittää edelleen seuraavien tahojen kanssa: Poliittiset päättäjät Talous ja rahoitusjohto Esimiehet… Työntekijät… Kuntien eläkevakuutus
Eri avainhenkilöryhmien suhtautuminen työhyvinvoinnin edistämiseen Kuntatyö 2010 –tutkimuksen mukaan Kuntien eläkevakuutus
Kuntatyöntekijöiden näkemys työhyvinvoinnin osa-alueista ja suhteellisesta tärkeydestä, Kunta-alan työsyke 2010 työkyky osaaminen Työnantajani pyrkii parantamaan ja ylläpitämään työhyvinvointia Tiedonkulku Kuntien eläkevakuutus
Työhyvinvoinnin johtaminen kunnissa 2003-2009 Kuntatyö 2010-tutkimuksen mukaan 2006 2009 Tehdään henkilöstötilinpäätös säännöllisesti 60 75 83 Tehdään henkilöstöstrategia tai –poliittinen ohjelma säännöllisesti 34 48 53 Työhyvinvointisuunnitelma tai –ohjelma 13 21 36 Tehdään sairauspoissaolojen seurantaa säännöllisesti 68 78 82 Tehdään säännöllisesti kyselyjä (ilmapiiri, työhyvinvointi, työkyky) 32 43 Työhyvinvointiin panostaminen on kunnassamme tehty selkeä strateginen valinta 54 58 71 Kuntien eläkevakuutus
Työhyvinvoinnin johtaminen erilaisissa kunnallisissa organisaatioissa v. 2009 Kuntatyö 2010 –tutkimuksen mukaan Kunnat Kunta-yhtymät Osake-yhtiöt Tehdään henkilöstötilinpäätös säännöllisesti 83 78 25 Tehdään henkilöstöstrategia tai –poliittinen ohjelma säännöllisesti 53 48 41 Työhyvinvointisuunnitelma tai –ohjelma 36 26 34 Tehdään sairauspoissaolojen seurantaa säännöllisesti 82 90 80 Tehdään säännöllisesti kyselyjä (ilmapiiri, työhyvinvointi/työkyky) 43 63 39 Työhyvinvointiin panostaminen on strateginen valinta 71 86 87 23.3.2010 Pauli Forma Kuntien eläkevakuutus
Työhyvinvoinnin johtamisen välineitä eri kokoisissa (vakuutettujen määrä) kunnissa Kuntatyö 2010 –tutkimuksen mukaan Kuntien eläkevakuutus
Työhyvinvoinnin edistämisen tavoitteellisuus, vaikuttavuuden seuranta ja arvio tuloksellisuudesta eri kokoisissa kunnissa Kuntatyö 2010 –tutkimuksen mukaan Kuntien eläkevakuutus
Työhyvinvoinnin edistämistoimet, joita on lisätty kunta-alalla vuosina 2003-2009 (Kuntatyö 2010-tutkimuksen mukaan) Muutosten ja kriisien hallinta Johtamisen ja esimiestyön kehittäminen Henkisen väkivallan uhan vähentäminen Fyysisen väkivallan uhan vähentäminen Työtilojen ilman laatutekijöiden parantaminen Uudelleensijoitustoiminta Elintapojen parantaminen Liikuntatoiminta Huom. mitkään työhyvinvointia edistävät toimet eivät ole vähentyneet. Kuntien eläkevakuutus
Mittarit ja strateginen ajattelu kunnissa, toteutettujen ”työyhteisön ja organisaation” kehittämistoimien mukaan, %
Loppupäätelmät 1/2 Työhyvinvoinnin johtamisen suhteen kunta-alalla varsin hyvää kehitystä Työhyvinvoinnin strategiseen johtamiseen viittaavia käytäntöjä on otettu laajasti käyttöön. Käytännöillä organisaation työhyvinvointi dokumentoidaan ja saadaan läpinäkyväksi. Kasvupotentiaalia pienissä organisaatioissa Myös työhyvinvoinnin edistäminen käytännössä varsin yleistä ja lisääntymään päin. Pelkät käytännöt eivät riitä kuitenkaan muutokseen. Tarvitaan työhyvinvoinnin ja työkyvyttömyyden kustannusten johtamista, sillä runsaillakin käytännöillä voidaan epäonnistua. Työhyvinvointiin investoiminen riittämätöntä (ks. Aura, Ahonen, Ilmarinen 2009). Kehitys kuitenkin oikean suuntaista Kuntien eläkevakuutus
Loppupäätelmät 2/2 Lisäksi on panostettava avainpelaajien sisäiseen yhteistyöhön (virkamiehet ja poliittinen johto) että ulkoiseen yhteistyöhön (työterveyshuolto), jotta Työhyvinvoinnin mittaaminen on jatkuvaa, tarkkaa ja aidosti organisaatiota hyödyttävää. Koko organisaation saadaan sitoutettua tavoitteisiin ja työhyvinvoinnin kehittämistä koskevat suunnitelmat saadaan jalkautettua. Kuntien eläkevakuutus