Opettajuus ja taidon oppimisen perusteet L 4 / Haverinen 21.11.2005  Mitä opit taidon opetuksesta tekstejä lukemalla?  Mikä jäi mietityttämään taidon.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Toimintaohjeet opelle
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
Videon pikaopas Videopuhelun aloittaminen 1.Vie osoitin yhteyshenkilön valokuvan päälle ja napsauta kamerapainiketta. 2.Yhteyshenkilösi näyttöön ponnahtaa.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
OPETTAJUUS JA TAIDON OPPIMISEN PERUSTEET
On meistä tähän! - Aineenopettaja kansalaiskasvattajana
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Taidon oppimisen elementit opetuksen perustana
Raakaideasta käsikirjoitukseksi Tuottajan näkökulma Juho Helminen.
Käsityön opetustuokio
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä

Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Opetussuunnitelmassa 2016
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Työpöytäharjoitus 4.1 Olennaisen hahmottaminen 2
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Opettajuus ja taidon oppimisen perusteet L 4 / Haverinen  Mitä opit taidon opetuksesta tekstejä lukemalla?  Mikä jäi mietityttämään taidon opetuksesta kun luit tekstejä etukäteen?

Opettajuus ja taidon oppimisen perusteet L 4 / Haverinen  Kolme erilaista pedagogista ratkaisua taidon opetuksessa  Pedagogisten ratkaisujen arviointia

Käytännön pedagogiset ratkaisut  Tänään tarkastellaan käytännön tason ratkaisuja:  miten hahmottaminen, tekeminen ja tulkinta vaihtelevat taidon opetuksessa  ________________________________________  Miten oppimiskäsitys heijastuu tavalla tai toisella käytännön tason ratkaisuihin  Joskus tietoinen oppimiskäsitys voi olla eri kuin käytännön pedagogisessa toiminnassa näkyvä oppimiskäsitys !

Mitä on pedagoginen sisältötieto tarkoittaa? (Syrjäläinen, 2003, 72-92)  Opettajan työskentelyn vaikutuksesta oppiaineen sisällöt käyvät ”pedagogisen seulan” läpi, jonka tuloksena syntyy pedagogista sisältötietoa.  = tietämisen ja ymmärtämisen tapa, joka erottaa opettajat muista sisällön alan asiantuntijoista.

Pedagoginen sisältötieto käsittää neljä keskeistä komponenttia (Borko & Putnam 1996)  1 Opettajan käsitys oppiaineen opettamisesta  2 Opettajan tietoa opetussuunnitelmasta ja opetuksellisesta materiaalista  3 Opettajan tietoa tiettyjen asioiden opettamiseen liittyvistä strategioista ja representaatioista  (ts. työtavoista)  4 Opettajan tietoa oppilaiden kyvystä ja vaikeuksista ymmärtää oppiaineeseen liittyviä asioita ja tietoa-> oppilaantuntemus  Esimerkkinä paitapuseron silitys

Kolme erilaista pedagogista ratkaisua hahmottamisen tueksi  1 Työn/ taitosuorituksen etenemisen näyttäminen vaiheittain selkeyttäen keskeisiä vaiheita ja käsitteitä.  2 Taidon taustana olevan yleisperiaatteen opettaminen ja sen soveltamisen harjoitus  3 Kertomuksen /tarinan käyttäminen pedagogisena apukeinona

Työn/ taitosuorituksen etenemisen näyttäminen keskeisiä vaiheita ja käsitteitä korostamalla Esimerkkinä paitapuseron silitys: 1 Silitä ensin kaulus ja kalvosimet nurjalta ja oikealta 2 Silitä ensin vasen hiha ja sitten oikea hiha 3 Silitä hartiaosat laudan pyöreää päätä hyväksi käyttäen 4 Silitä peräjälkeen oikea etukappale, selkäosa ja vasen etukappale __________________________________ Tämän jälkeen oppilaat saavat merkitä kalvolla olevaan paidan kuvaan oikean silitysjärjestyksen Sen jälkeen jokainen silittää paidan

2 Taidon taustana olevan yleisperiaatteen opettaminen ja sen soveltamisen harjoitus  Opettaja selittää tai oppilaat lukevat kirjasta:  Aloita silittäminen pienistä osista ja etene suurempiin  Tämä periaate estää vaatteen rypistymisen työn aikana  _____________________________  Sovellusharjoituksena erilaisia vaatteita: pitkähihainen paitapusero, röyhelöhame, esiliina  -> Kirjoita työkirjaan, millainen on oikea silitysjärjestys?

3 Kertomuksen käyttäminen pedagogisena apukeinona Edessäni silityslaudalla on puhdas, mutta ryppyinen paitapusero. Haluan saada sen sileäksi mahdollisimman kätevästi. Kun katson sulavalinjaista höyryrautaa, päätän harjoitella silitystä ikään kuin olisin luistinradalla. Aloitan paidan pienistä osista. Sujautan sulavalla liikkeellä ensin kauluksen nurjaa puolta ja sitten oikealta puolen kärjistä keskustaan päin. Sitten annan raudan liukua hihojen jotka muistuttavat kaksosia – hipaisen pienet kalvosimet ensin ja sitten hihojen isot alueet. Pyöräytän sitten hartiaosan laudalle ja kuljetan rautaa notkeasti viivytellen molempien hartioiden päällä. Sitten rennosti siirto ison etukappaleen päälle, hidastelua nappilistan päällä - pyöräytys selkäpuolelle ja sen jälkeen toisen etukappaleen päälle rauhallisia yhdensuuntaisia liikkeitä toistaen. Nyt luistelu päättyy - paita näyttää sileältä!

Miten hahmottaminen toteutui esimerkeissä?  Näyttäminen  Selittäminen jäsentäminen  Kirjallinen ohje  Mallina oleminen  Mielikuvien metaforien käyttö  Toiminnallinen tuki  Metakognitiivinen tuki  Peukalosäännöt  Esimerkit  Analogiat

Miten tekeminen voisi toteutua paitapuseron silitystä harjoiteltaessa?  Vihjeiden antaminen:  verbaalinen vihje  visuaalinen vihje  kinesteettinen vihje  sanaton vihje  Tarkkaavaisuuden suuntaaminen kysymysten avulla  Tavoitteesta keskusteleminen ja korjaavien kommenttien antaminen (kuten: ajattelepa sitä, katso)  Kyky ajoittaa eri vaiheiden tekemistä

Miksi tulkintaa tarvitaan taidon opetustilanteessa?  Tulkinnalla vahvistetaan siirtovaikutusta siihen,  miten oppilaat tiedostavat taidon oppimisen  miten käsityön/kotitalouden merkittävyys koetaan omassa elämässä myöhemminkin  Tulkinnan avulla hiljainen tieto muuttuu tiedostetuksi tiedoksi.  Käsityön/kotitalouden oppiminen on sekä yksilöllistä että yhteisöllistä. Lopputulos itsessään usein tyydyttää yksilöllisiä tarpeita, mutta kokemukset käsityöstä/kotitaloudesta voidaan jakaa yhteisesti

Pedagogisten ratkaisujen tulkintaa  Miten sinä opit parhaiten?  Mitkä seikat ohjaavat pedagogisen ratkaisun valintaa opetustilanteessa?  Kohderyhmä, mitä taitoa, resurssit, materiaalit, open omat taidot, ei jämähdä kaavoihinsa, mikä on tavoite, open jaksaminen