Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPETTAJUUS JA TAIDON OPPIMISEN PERUSTEET

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPETTAJUUS JA TAIDON OPPIMISEN PERUSTEET"— Esityksen transkriptio:

1 OPETTAJUUS JA TAIDON OPPIMISEN PERUSTEET
SL 2007

2 Opiskelujakson tavoite/sisältö
Ymmärretään taidon oppiminen ja opettaminen kongnitiivisena ja psykomotorisena ilmiönä, johon liittyy liittyy yksilöllinen, yhteisöllinen ja kulttuurinen ulottuvuus.

3 LUENNOT: aikataulu L1 ma klo (L. Haverinen & M. Matinlauri) L2 ma 5.11 klo ( (E. Syrjäläinen) L3 ma klo (E. Syrjäläinen) L4 ma klo (L. Haverinen & M. Matinlaurí)

4 Luentojen sisältöjä L1: Orientaatio kotitalouden ja käsityön ainedidaktiikkaan Kurssin tavoitteet ja sisällöt, kirjallisuuden esittely, kotitentin tehtävät L2: Taidon oppimisen elementit opetuksen perustana. L3: Opettajaksi kasvaminen L4: Vaihtoehtoisia ratkaisuja taidon opettamiseen

5 Kurssin työtavat Keskusteleva luennointi - kolmen opettajan yhteistyö
Kotitalous ja käsityö yhdessä: perustaa yhteistyölle, näkemyksien vaihtoa, ryhmäpohdintaa ja keskustelua Kotitentti – palautus Haverisen ja Matinlaurin lokeroihin Luentoihin orientoivat kirjallisuustehtävät

6 Kurssin kirjallisuus Syrjäläinen, E Käsityön opettajan pedagogisen tiedon lähteeltä. Persoonalliset toimintatavat ja periaatteet kästyön opettajan kontekstissa Helsinki.fi/behav/ praktikumikasikirja Salo, U.-M Ankarat silkkaa hyvyyttään. Vartiainen, Teikari, Pulkkis, Psykologinen työnopetus. Uusikylä K. Hyvä, paha opettaja. Kosonen, U Koulumuistoja naiseksi kasvamisessa.

7 ENNAKKOTEHTÄVÄT KIRJALLISUUDESTA
Valmistautukaa tekemään luennoitsijoille kysymyksiä! L2: Taidon oppimisen elementit. Kysymys: Pohdi, miten taidon oppimisen tilanteita ja tapahtumia voidaan jäsentää. Syrjäläinen Luku V /osa 17 + Luku IV/yksi opetarina (osat 12-16) L3: Opettajuus taitona. Kysymys: Mitä opettajaksi kasvaminen on? Praktikumikäsikirja luku I: opettajaksi kasvaminen (alaluvut 1: opettajan pedagoginen ajattelu, ja 2: opettajuus taitona) L4: Vaihtoehtoisia ratkaisuja taidon opettamiseen. Kysymys: Mihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota, kun suunnitellaan taidon opetustilanteita? (praktikumikäsikirja luku III/ osa 5)

8 Kotitentti – palautus 10.12. lokeroihin
TEHTÄVÄ 1 (parityö) Kuvaa jokin kotitalouden/ käsityön taito käyttäen apuna kurssiin liittyvää kirjallisuutta (erityisesti Enkenbergin (1994) jäsennystä). Esitä kaksi vaihtoehtoista tapaa kyseisen taidon opettamiseen. TEHTÄVÄ 2 (yksilötyö) Opettajuusessee, jossa pohdit, kirjallisuutta apuna käyttäen, omaa opettajuuttasi seuraavista näkökulmista: Miksi haluat opettajaksi? Millainen opettaja haluat olla? Mitä muuta opettajuus on kuin opettamista? Millaiset arvot ohjaavat toimintaasi toisten kanssa? Käytä esseessä praktikumikäsikirjaa ja vähintään kahta muuta kirjallisuuslähdettä

9 Tentin arviointikriteerit
Ensimmäinen tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5 kriteereinä taidon jäsentelyn soveltaminen omaan oppiaineeseen, didaktisten toteutustapojen kuvauksen jäsentyneisyys ja ehdotusten innovatiivisuus Toisen tehtävän avulla voi korottaa paritehtävästä saatua arvosanaa. arvioidaan asteikolla – uusittava/ + hyväksytty / ++ korottaa arvosanan yhdellä kriteereinä kirjallisuuden monipuolinen käyttö

10 LUENTO 1

11 kotitalouden ainedidaktiikassa
Mitä kotitalouden ja käsityön ainedidaktiikka on suhteessa yleisdidaktiikkaan? Opiskelijat muodostavat ensin ryhmissä oman ennakkomielikuvan siitä, mitä yhteistä ja mitä erityistä on kotitalouden ainedidaktiikassa käsityön ainedidaktiikassa yleisdidaktiikkaan verrattuna

12 Ainedidaktiikan opinnot kokonaisuutena
LUENTO 1 - sisältöjä Ainedidaktiikan opinnot kokonaisuutena Ainedidaktiikan keskeiset kysymykset Tiedon ja taidon yhteys Keskustelua: kerro kaverille…

13 PRAKTIKUMIKÄSIKIRJA Käsikirjan tarkoituksena on tukea opiskelijaa opetusharjoittelussa ja helpottaa opiskelijoiden ja ohjaajien yhteistyötä

14 Ainedidaktiikan opinnot kokonaisuutena

15 1. vsk ainedidaktiikan tavoitteena on:
Hahmottaa oman ”opetusteorian” perusteita ja luoda tavoitteita ainedidaktisten taitojen kehittymiselle oppia jäsentämään käsityö- ja kotitaloustaitojen oppimisen ja opetuksen elementtejä oppia suunnittelemaan taidon opettamista teoriaa soveltaen oppia havainnollistamaan taidon opettamista

16 Ainedidaktiikan kolme keskeistä kysymystä taitojen opetuksen näkökulmasta
1 Mitä pitää opettaa: sisällön valinta ja rajaus - mitä taitoja pitää opettaa? - miksi juuri näitä taitoja opetetaan 2 Miten ko. taidot tulee hallita? 3 Miten ko. taidot tehdään opittavaksi opetustilanteissa? => Pedagoginen sisältötieto

17 Taidon ja tiedon yhteys
know that – tietää että (Platon) ”Tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus” know how – tietää kuinka (Gilbert Ryle, 1949) taitotieto – ”tekijän tieto” tietotaito – tiedollinen taito-ajattelun taito, metakognitio (Niiniluoto, 1992) hiljainen tieto-”tacit knowledge” (Polanyi, 1958) käytänöllinen tieto (Schön, 1983; Sarvimäki, 1989)

18 Keskustelua pareittain /pienryhmässä
Valitkaa joku kotitalouden/ käsityön taito ja soveltakaa Enkenbergin laatimaa jäsentelyä taidon analyysiin: kehollinen, kognitiivinen ja sosiaalinen ulottuvuus Kirjoittakaa esimerkki muistiin ryhmäopetusta varten


Lataa ppt "OPETTAJUUS JA TAIDON OPPIMISEN PERUSTEET"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google