Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

On meistä tähän! - Aineenopettaja kansalaiskasvattajana

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "On meistä tähän! - Aineenopettaja kansalaiskasvattajana"— Esityksen transkriptio:

1 On meistä tähän! - Aineenopettaja kansalaiskasvattajana
Sari Yrjänäinen FT, tutkijatohtori Aineopettajaliiton syysseminaari Helsinki

2 Koulussa tapahtuvaa oppimista pidetään formaalina oppimisena
Sitä ohjaa opetussuunnitelma, jonka tavoitteiden toteutumisesta ja arvioinnista vastaa opettaja. Aineenopettaja opettaa oppilastaan ja opiskelijaansa aineessa aineella aineeseen. Kouluopinnoissa ainetta opitaan kolmella toisiinsa kietoutuvalla tavalla: autobiografisena eli yksilön omaan kokemus- ja havaintomaailmaan pohjautuvana merkitystenanto- ja kehittymisprosessina, sosiaalisena prosessina, jossa oppija on oppivan yhteisön jäsenenä ja tiedon rakentajana yhdessä muiden kanssa, sekä oppiaineen taustalla olevan tiedekulttuurin ja kontekstin merkitysten ja teorioiden ymmärtämisen ja soveltamisen etsimis- ja löytämisprosessina. (Yrjänäinen 2011) Sari Yrjänäinen

3 Tulevaisuuden kansalaistaidot
Eettisyys, moraali ja kestävä kehitys Yhteistyökyky ja yksilöllisyys Erilaisuuden sietokyky Joustavuus Muuntumis- ja sopeutumiskyky, epävarmuuden sietokyky Motivoituneisuus ja tavoitteellisuus Osaaminen ja oppimiskyky Luovuus, itseilmaisu ja kädentaidot Puhumisen ja itsensä ilmaisemisen taidot , medialukutaito Matemaattis- luonnontieteellinen osaaminen Kielitaito Kulttuurituntemus Teknologian käyttötaidot Sari Yrjänäinen

4 ”Jokainen, joka on käynyt koulua, on kouluasiantuntija!” …Noinkohan…?
Sari Yrjänäinen

5 Miksi tämä ei aina onnistu?
Toivon pedagogiikkaa Kasvatus => Opetus + Opiskelu = Oppiminen => Praxis ja Fronesis Yksinkertaista! Miksi tämä ei aina onnistu? Sari Yrjänäinen

6 Mitä opitaan, mitä opetetaan?
Oppiminen on… (R. Säljö) Opettaminen on… (SY) Tietojen lisäämistä Muistamista Tosiasioiden tunnistamista ja soveltavien periaatteiden löytämistä Sisältöjen ymmärtämistä Todellisuuden ymmärtämiseen suuntautuva tulkintaprosessi Tiedostavaan hahmottamiseen houkuttelua Kognitiivisten ristiriitojen aiheuttamista Tiedon lähteille johdattelua ”Mitä tämä siis tarkoittaakaan” –keskustelun ylläpitoa Merkitysten etsintää Lähtökohtien tunnistamista Sari Yrjänäinen

7 Toimintakyvyn perustat
Kehollinen olemus Psyykkinen olemus Sosiaalinen olemus Eettis-moraalinen olemus Tiedollis-taidollinen olemus (oppiminen, ”praxis ja fronesis”) Toiskallio 2009, Yrjänäinen 2011 Sari Yrjänäinen

8 Kulttuurinen elämismaaima
Aineenopettaja opettaa oppilasta ja opiskelijaa Ihmisyys Oppija Kuka Mitä Miten Miksi Oppiaine Tieteellinen pohja Käsitteet Tiedonhankinta Kulttuuri Tiedot ja taidot Kansalaisuus Kulttuurinen elämismaaima -Nykyisyys -Menneisyys -Tulevaisuus Opettajuus Mitä minä elän? Toimintakyky Toiminnallinen osaaminen Sari Yrjänäinen

9 Mitä näistä voitaisiin oppia…?
Sari Yrjänäinen

10 Keskeiset käsitteet Sosiaalinen palapeli Tietämisen tasot Diskurssit
Affordanssit Positiot Tietämisen tasot Minä tietäjänä Me tietämyksen tuottajina Muiden tekemisten ymmärtäminen ja soveltaminen Sari Yrjänäinen

11 Diskurssit OPS: TIEDE: OPETTAMINEN: PEDAGOGIIKKA: OPPIMINEN:
Sari Yrjänäinen

12 Affordanssit Toiminta Oppiminen on prosessi: Havainto Keittäminen
havaitseminen tunnistaminen valitseminen toimiminen Havainto Keittäminen Leipominen Syöminen Antaminen Heittäminen Mitään tekemättömyys . Skeema: Opettaminen on prosessi: huomion kiinnittäminen vaihtoehtojen tarjonta erojen selittäminen vaihtoehtojen välillä esimerkin näyttäminen tukeminen = ”omena” Sari Yrjänäinen

13 Affordansseista positioihin
Ennakkokäsitykset, oletukset, uskomukset Affordansseista positioihin Opiskelijat odottavat opetetuiksi tulemista Oppimisvaikeudet Mielenkiinnon kohteet Asenne Yhteistyötaidot Tiedot Taidot Toiminta Oppiaine tieteenä Oppiaine koulussa OPS Pedagogiikka Ennakkokäsitykset, oletukset, uskomukset Käyttöteoriat Sari Yrjänäinen

14 Opettaja valitsee positionsa =>toimii Opiskelija kysyy
(Affordanssi opelle) Opettaja pohtii Oppimisvaikeuksia? Voisitko selittää uudelleen? Mikä idea tässä oikein on? Nokittelua? Toistaa Selittää toisin sanoin Kertoo esimerkin kautta Jättää huomiotta Pyytää toisia selittämään Ei ymmärrä kysymystä, ja vastaa muuhun …. Uteliaisuutta? Tyhmä? Kuuntelemattomuutta? Opiskelija odottaa tulevansa ohjatuksi Sari Yrjänäinen

15 Merkitysten hahmottaminen Yhteisyys ja yhteisymmärrys
Todellisuuteen vaikuttaminen Opiskelu Merkitysten hahmottaminen Opettaminen Oppiminen Yhteisyys ja yhteisymmärrys Sari Yrjänäinen

16 Toiminnallinen osaaminen
Subjekti + kontekstit & diskurssit + minuus ja toiseus < => identiteetin rakentuminen Toimija Toimijuus Toiminta Identiteetti Toiminnallinen osaaminen Toimintakyky Kansalainen -> Opettajuus < - > Opettaminen Kansalainen -> Opiskelija < - > Opiskelu Sari Yrjänäinen


Lataa ppt "On meistä tähän! - Aineenopettaja kansalaiskasvattajana"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google