Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Ritva Kareketo kouluttaja
Ops seminaari Askola.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Saimaan ammattiopisto Sampo
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja Opetusneuvos Marjut Kuokkanen Opetusneuvos Minna Taivassalo 27.1.2017 EDUCA

Opetushallitus pähkinänkuoressa Opetushallitus ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO yhdistyivät 1.1.2017 uudeksi kehittämisvirastoksi, jonka nimi on Opetushallitus. Opetushallituksen perustehtävät ovat kehittää koulutusta, varhaiskasvatusta ja elinikäistä oppimista sekä edistää kansainvälisyyttä. Henkilöstöä 370 Pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen

Opettajuuden muutos

Opettajuuden muutos Vuorovaikutusosaaminen ja yhteisöllisen toimintakulttuurin edistäminen Osaamisen tunnistamis- ja tunnustamis-osaaminen Pedagoginen osaaminen (laadukkaat ohjaus- ja oppimisjärjestelyt) Koulutus- järjestelmien ja lainsäädännön tuntemus Näyttö- ja arviointi-osaaminen Työelämä-, kehittämis- ja tulevaisuus-osaaminen Miten osallistavalla toimintatavalla luodaan osaamisperusteisuutta tukevaa toimintakulttuuria? Mitä on opettajien tavoiteosaaminen? Case: Osaamisperusteisuutta vahvistava ammatillinen opettajuus Toiminnallisuutta ja tekemällä oppimista, case: Toiminnallinen matematiikka oppimisen avaimena video liittyen aiheeseen Kuva mukaellen Osaamisperusteisuutta vahvistava ammatillinen opettajuus –käytännön kuvaus https://hyvatkaytannot.oph.fi/kaytanto/2354 16/01/2019 Opetushallitus

Opettajuus Työelämäyhteistyö kuuluu jokaisella opettajalle Opettaja on työelämäkumppanuuksien luoja ja kehittäjä Yhteisten tutkinnon osien opettajien työelämäjaksoista hyviä kokemuksia Lue lisää Yto-opettajan työelämäosaaminen https://hyvatkaytannot.oph.fi/kaytanto /2072/ Kuvan lähde: Yto-opettajan työelämäosaaminen – käytännön kuvaus 16/01/2019 Opetushallitus

Opettajuus Osaamisen tunnistaja ja tunnustaja sekä osaamisen arvioinnin osaaja Yksilöllisten opintopolkujen mahdollistaja ja rakentaja, oppimisen ohjaaja Yhteistyö oppimisen ja ohjauksen suunnittelussa (myös yli alojen), tiimiopettajuus Case: Moniammatillinen paikallisesti tarjottava tutkinnon osa laboratorioalan ja metalliosaston yhteistyönä https://hyvatkaytannot.oph.fi/kaytanto/2182 Kuvan lähde: Moniammatillinen paikallisesti tarjottava tutkinnon osa laboratorioalan ja metalliosaston yhteistyönä -käytännön kuvaus 16/01/2019 Opetushallitus

Kysymyksiä opettajuudesta?

Työelämälähtöisyys

Työelämälähtöisyys Oppilaitosympäristö työpaikkaympäristöksi, opiskelijoilla on viikottainen työaika, case: AmisYritys Pedagoginen osuuskuntatoiminta-ajattelu ja NY-yrittäjyys Oppiminen tapahtuu tekemällä töitä työelämän tapaan projekteissa oikeille asiakkaille Case: Projektioppiminen yli tutkintoalojen – Cleantech Case: PopUpCollege, tiimioppiminen oppilaitoksen ulkopuolella Kuva YritysAmis Sisustamo remontoi Lyseon yläkoulun opettajainhuoneen nykypäivään.

Opiskelija-/asiakaslähtöisyys Joustava hakeutuminen Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Tehokas eteneminen ja ohjaus: mm. opiskelijan ”täydet päivät” Henkilökohtainen opintojen etenemisen suunnitelma, jossa myös oppimisympäristöt Lukujärjestykset oppimisympäristöihin, ei oppiainekohtaisesti & tiimiopettajuus  mahdollisuus valita opintojen sisällöt ja ajankohdat

Opiskelija-/asiakaslähtöisyys Kaikissa tutkinnon osissa joustava mahdollisuus työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen Sisältöjen integrointi: mielekkäät työelämän työtehtäväkokonaisuudet "Rästipajatoiminta" Verkko-ohjauksen ja digitaalisten oppimisympäristöjen monipuolinen hyödyntäminen Myös kesäajan hyödyntäminen opiskelussa Case: Opiskelijalähtöinen koulutuksen järjestämisen malli Ohttps://hyvatkaytannot.oph.fi/kaytanto/2158/?q=591a77 22ab107566816c373b51f5eebdsaamistarjotin

Kysymyksiä opiskelijalähtöisyydestä?

Palvelun osoite: http://hyvatkaytannot.oph.fi 16/01/2019 Opetushallitus

Kysymyksiä? marjut.kuokkanen@oph.fi minna.taivassalo@oph.fi

OSAAMISPERUSTEISUUDEN JA ASIAKASLÄHTÖISYYDEN  HYVÄT KÄYTÄNNÖT TUTUIKSI 23.1.2017 -seminaarin aineistot http://www.oph.fi/rahoitus/valtionavustukset/ammatillinen_koulutus/tilaisuudet