Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
RISKIEN HALLINTA TEKNOLOGITEOLLISUUDEN YRITYKSESSÄ
TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Työsuojelu Suomessa.
Kon Työstökoneiden käyttö 3op 3op Syksy 2014 Kaikki ajankohtainen tiedotus Nopassa!
Työsuojelun toimintaohjelma
Työturvallisuus.
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Ergonomia ELOKUU. Miksi työasentoihin tulee kiinnittää huomiota? Kuinka monta kertaa päivässä nouset autoon/autosta siirrät jäteastiaa? Entäpä kuukaudessa,
Elementtiasennus Kerrostalotyömaalla oli meneillään elementtien asennustyö, asennettiin ontelolaattoja. Aikaisemmin aamulla oli.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Kaukolämpöputken hitsaaja jäi sortuneen maamassan alle TOT-raportti 17 / 06.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Pysy hyvässä työvireessä
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Kon Työstökoneiden käyttö
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Työntekijä tukehtui typpisäilöön
Laituritasolla ollut maalari jäi risteilijästä pudonneiden lasien alle
Asentaja sai päälleen kuuman keittolipeäliuoksen irrottaessaan venttiilin tiivistettä TOT-raportti 11/
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Lastaus kuorma-autoon
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Kuorma-autonkuljettaja puristui jarrujen säädön yhteydessä renkaan ja lokasuojan välistä TOT-raportti 28/01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Pylväsjalustojen siirto
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Kuorma-autonkuljettaja jäi sorakuorman alle
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Tarja Arkio asiantuntija, työelämäasiat Akava ry
Nostotilaukset Kouluttaja Kari Marjeta | Tse Kiinteistöt Oy Tilaukset Puh
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
KOKEMUKSIA VASTUISTA JA TEHTÄVISTÄ TAPATURMAN SATTUESSA
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
Autonkorjaaja jäi korjaushallin pihalla kuorma-auton takapyörien alle
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma sekä esitetään pohdinta tapaturmaan johtaneista tekijöistä ja keinoja vastaavien tapaturmien torjumiseksi. Tarkoituksena on saattaa tieto opiksi työpaikoille, oppilaitoksiin jne. TOT-raportteja käytetään yleisesti hyväksi työturvallisuuskoulutuksessa. Kysynnän vuoksi TVL:ssä on tehty toimiala- ja aihekohtaisia kalvosarjoja, joiden avulla pyritään TOT-raporttien entistä laajempaan hyödyntämiseen.   Lisätiedon lähteitä: Autoliikenteen työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Autoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus) Työsuojeluohjeet (Sosiaali- ja terveysministeriö, työsuojelupiirit) Työturvallisuus- ja työsuojelukurssit (esim. Työterveyslaitos tai Työturvallisuuskeskus) www.tvl.fi

Kuorma-auton jäähdyttäjän korjaus Urakoitsija oli sopinut edellisenä iltana autoilijan kanssa kuorma-auton jäähdyttäjän korjauksen alkavaksi seuraavana aamuna klo 9.00 Autoilija oli nostanut ohjaamon ylös nostosylinterillä ja ilmeisesti kiinnittänyt mekaanisen tuen kiinni-asentoon Ylettyäkseen jäähdyttäjään hän oli irrottanut nestesylinterin ohjaamon puoleisesta kiinnityksestään Ohjaamo putosi autoilijan päälle Urakoitsija löysi aamulla klo 9.20 autoilijan puristuneena kuorma-auton ohjaamon ja rungon väliin Kuljettajan työn erityispiirteitä paljon yksintyöskentelyä, itsenäinen työ vaihtelevat työajat, pitkät työpäivät, yöajoa kireät aikataulut, tarkkaavaisuutta vaativa työ fyysisesti raskas työ (nostot, tavaransiirrot) paljon liikkumista, myös nousemista ja laskeutumista vaihtelevat olosuhteet - vuoroin sisällä ja ulkona - lämpötilojen ja sääolojen vaihtelut - valaistuksen vaihtelut - ajoittainen liukkaus vieraat työympäristöt asiakkaan laitteiden ja koneiden käyttäminen vähän vaikutusmahdollisuuksia työympäristöön ensiapuvalmiuden järjestäminen ongelmallista työterveyshuollon järjestäminen vaikeaa   Kuljettajan työn erityispiirteistä aiheutuvia haittoja on mahdollista pienentää monin eri keinoin, jos kehitystyöhön riittää tahtoa ja resursseja. Ohjaamon pysyminen ylhäällä varmistettu taljan ja nostoraksin avulla. www.tvl.fi

Tapaturmaan vaikuttaneet tekijät Autoilija oli epähuomioissa vetänyt ohjaamon mekaanisen lukitussalvan rivasta itseensä päin ja poistanut ohjaamon tuennan kokonaan Ohjaamon ylhäällä pysymistä ei oltu varmistettu kattoon asennetulla nostotaljalla Autoilija ryhtyi työhön odottamatta urakoitsijan saapumista Kuorma-autonkuljettajien tapaturmien jakaumia   Työsuorituksen mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % kuljettajan liikkuminen n. 24 % käsivoimin siirtäminen n. 20 % esineiden käsitteleminen n. 9 % ohjaus tai matkustaminen muut Poikkeaman mukaan (vuodelta 2003, n > 4000) n. 36 % putoaminen, hyppääminen, kaatuminen, liukastuminen n. 17 % äkillinen fyysinen kuormittuminen n. 13 % laitteen hallinnan menettäminen n. 11 % esineen rikkoutuminen, putoaminen, ym. n. 10 % esineeseen satuttaminen n. 3 % aineen valuminen Irrotettu nostosylinteri vasemmalla, siitä oikealla mekaanisen tuen kahva. www.tvl.fi

Vastaavien tapaturmien torjunta Ajoneuvon ylösnostetun ohjaamon, lavan tai vastaavan pysyminen ylhäällä on varmistettava luotettavalla erillisellä mekaanisella tuella ja/tai ripustuksella, mikäli alapuolella työskennellään Vaaratekijät on arvioitava aina ennen työn aloitusta Työnantajan on varmistuttava, että työntekijä tuntee ko. työhön liittyvät vaaratekijät ja toimenpiteet niiden poistamiseksi Yksintyöskentelyä ei pidä sallia, jollei ole tietoa henkilön työhön riittävästä ammattitaidosta ja kokemuksesta Työn vaarat pitää selvittää ja kehittämistoimiin on ryhdyttävä ajoissa. Logistiikkaketjuissa yritysten välinen yhteistyö on päivittäistä ja jatkuvaa, joten turvallisuustyöhönkin on luontevaa ottaa yhteinen toimintatapa. - vastuut selviksi yritysten välillä - yhteinen riskien arviointi käyttöön - kuljettajien perehdyttäminen asiakasyrityksen käytäntöihin - saapumisilmoitus, vaaroista tiedottaminen, töiden yhteensovittaminen - työvaiheista ja merkinantotavoista sopiminen - muutokset myös kuljettajien tietoon - kuljettajille opastus apuvälineiden ja laitteiden käyttöön - palaute kuljettajilta ajojärjestelijälle ja asiakasyrityksiin - tasaiset, katetut tavarankäsittelypaikat, riittävästi valoa - riittävän leveät ovet, ei kynnyksiä tai portaita tavaran siirtoreitille - siisteys ja järjestys – ahtaus aiheuttaa ylimääräistä työtä - liukkauden torjunta ja lumityöt ennen tavaroiden siirtoa - viat ja puutteet apuvälineissä kannattaa korjata heti - turvajalkineiden ja heijastinliivien käyttö lastaus- ja purkupaikoilla - kuljettajille turvallisuuskoulutusta Lähikuva www.tvl.fi