Ammatillisen koulutuksen reformista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
1 Luksia, Leena Rantanen- Väntsi Työpaikkaohjaajakoulutus Aikuisten näyttötutkinnot.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Ammatillisen koulutuksen reformi
Arviointi osana oppimisprosessia
Reformi haltuun OKM.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Lähihoitajakoulutuksen uudet haasteet Lähihoitajakoulutuksen 20 – vuotisjuhlaseminaari Kuopio Opetusneuvos Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN TUTKINTOJEN JA PERUSTEIDEN KEHITTÄMINEN – OSAAMISPERUSTEISUUS TODEKSI HE- luonnoksen pohjalta säädökset – käsittelyprosessissa.
Yhteiset tutkinnon osat
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Osaamisen ennakointifoorumi
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen reformista Timo Repo, yli-insinööri Ammatillinen osaaminen -yksikkö 28.3.2018

#amisreformi http://minedu.fi/amisreformi reformi@minedu.fi #reformintuki http://www.oph.fi/reformintuki reformintuki@oph.fi Ammatillisen koulutuksen uutiskirje tilaa: http://uutiskirje.oph.fi/ Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteinen

Säädökset Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017 Uusi laki voimaan 1.1.2018, siirtymäsäännökset Asetus ammatillisesta koulutuksesta 673/2017 Asetus opiskelijaksi ottamisen perusteista ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa 699/2017 Asetus ammatillisen koulutuksen, lukiokoulutuksen ja perusopetuksen jälkeisen valmistavan koulutuksen hakumenettelystä 685/2017 Asetus ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista 682/2017 Asetus eräiden oppilailta ja opiskelijoilta perittävien maksujen perusteista 681/2017 Asetus ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteesta 680/2017 Asetus oppisopimuskoulutuksessa olevan opiskelijan opintososiaalisista eduista 679/2017 26/12/2018 Opetushallitus

Uusi laki – uudet tutkinnon perusteet Ammatillisten perustutkintojen laajuus on 180 osaamispistettä Ammattitutkintojen laajuus on 120, 150 tai 180 osaamispistettä Erikoisammattitutkintojen laajuus on 160, 180 tai 210 osaamispistettä Tutkinnon osien osaamispisteet määräytyvät sen mukaan, mikä on niihin sisältyvän osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys suhteessa koko tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin Ammatilliseen perustutkintoon sisältyy yhteisiä tutkinnon osia, jotka ovat  viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen  ja yhteiskunta- ja työelämäosaaminen. Tutkintojuliste löytyy: http://www.oph.fi/reformintuki/tutkinnot/tutkintorakenne 26/12/2018 Opetushallitus

Ammatillisten tutkintojen määrän kehittyminen 26/12/2018 Opetushallitus

OPH valmistelee määräykset Tutkintojen perusteet Todistukseen ja sen liitteisiin merkittävät tiedot Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteista sekä arvosanojen muuntamisesta Kurinpitokeinojen käyttämisen ja niihin liittyvien menettelytapojen suunnitelman laatimisesta Opiskelijahuollon keskeisistä periaatteista Terveydentilavaatimuksista 26/12/2018 Opetushallitus

Keskeistä uudessa ammatillisessa koulutuksessa Henkilökohtaistaminen Työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta sovitaan oppi- tai koulutussopimuksella Osaaminen osoitetaan näytöissä ja osaamisen arvioivat opettaja ja työelämän edustaja Opiskelijan osaamisen arvioivat opettaja ja työelämän edustaja Koulutuksen järjestäjä antaa todistukset Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää koulutuksen järjestämisluvan 26/12/2018 Opetushallitus

Henkilökohtaistamisessa keskeiset kohdat Hakeutuminen ja sopivan tutkinnon valinta Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Henkilökohtaiset osaamisen hankkimisen polut Osaamisen osoittaminen näytöissä ja osaamisen arviointi  Ohjauksen varmistaminen, erityisen tuen tarpeen huomioon ottaminen, henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman päivittäminen tarpeen mukaisesti, dokumentointi 26/12/2018 Opetushallitus

Opetushallitus

Osaamisen hankkiminen Osaamista hankitaan / koulutukseen osallistutaan vain siltä osin, kuin se on tarpeellista tavoitteen saavuttamiseksi (tutkinto tai tutkinnon osat) Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan kirjataan tutkintokoulutuksen tai muun tarvittavan osaamisen hankkimisen tavoitteet, sisällöt, opetus ja muut osaamisen hankkimisen tavat ja ajoittuminen 26/12/2018 Opetushallitus

Työpaikalla järjestettävä koulutus Oppisopimuskoulutus, Oppisopimuskoulutus perustuu jatkossakin työsopimukseen ja työnantajan ja koulutuksen järjestäjän sopimukseen. Osaamista hankitaan pääosin työpaikalla, työpaikalla opiskelua täydennetään tarvittaessa muissa oppimisympäristöissä. Koulutussopimukseen perustuva koulutus, korvaa aiemman työssäoppimisen, Opiskelija ei ole työsuhteessa, eikä hänelle makseta palkkaa eikä muuta vastiketta. Koulutuksen järjestäjä ja työpaikan edustaja tekevät sopimuksen kirjallisesti tutkinnon osa tai sitä pienempi kokonaisuus kerrallaan. Koulutussopimuksessa ei makseta korvausta koulutussopimustyöpaikan tarjoajalle Tavoitteellista, ohjattua ja tuettua Suunnitellaan osana henkilökohtaistamista Perustuu työpaikkojen ja koulutuksen järjestäjien yhteistyöhön 26/12/2018 Opetushallitus

Osaamisen osoittaminen näytöissä Tutkinnon osien edellyttämä ammattitaito ja osaaminen osoitetaan tekemällä käytännön työtehtäviä aidoissa työtilanteissa ja työprosesseissa (näyttö) Yhteisten tutkinnon osien osaaminen tarvittaessa muulla tavoin Tutkinnon perusteissa kuvattu tarkemmin, millaisissa työympäristöissä ja mitä työtehtäviä tehden osaaminen osoitetaan kussakin ammatillisessa tutkinnon osassa Näyttöjen lisäksi yksilöllisesti täydentävät tavat, jos osaamista ei voida arvioida kattavasti näytön perusteella 26/12/2018 Opetushallitus

Työelämätoimikuntien tehtävät toimikunnat Osallistuvat näyttöjen toteutuksen ja arvioinnin laadun varmistamiseen Osallistuvat ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen ja tutkintojen perusteiden kehittämiseen Käsittelevät tutkintokoulutuksen opiskelijan osaamisen arviointia koskevat oikaisupyynnöt Vastaa kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyys-kokeen järjestämisestä ja valvonnasta 26/12/2018 Opetushallitus

Rahoitusjärjestelmä 26/12/2018 Opetushallitus

#amisreformi http://minedu.fi/amisreformi reformi@minedu.fi #reformintuki http://www.oph.fi/reformintuki reformintuki@oph.fi Ammatillisen koulutuksen uutiskirje tilaa: http://uutiskirje.oph.fi/ Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteinen