Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Ammatillisen koulutuksen erilaiset opintopolut Perehdytyskoulutus toteutetaan osana OKM:n rahoittama OPSO TOP Opinpolku -hanke

2 Opinpolku –hanke: Perehdytyskoulutukset
8/2015 Tiedottaminen (koko henkilökunta) 8-9/2015 Opettajien ja kouluttajien osastokohtaiset perehdytyskoulutukset 10/2015 Osastokohtaisten ”kellokkaiden” koulutukset 10-12/2015 Hyrian opettajien ja kouluttajien jalkautuminen työpaikoille v Työpaikkakäynnit ja perehdytys jatkuu… Hankeaika päättyy HYRIA KOULUTUS

3 Työnantajalla tarve osaavaan työntekijään
Perustutkinnot Nuorten koulutus – työssäoppimisjaksot, ammattiosaamisen näytöt Aikuiskoulutus – työssä oppiminen, tutkintotilaisuudet Ammattitutkinnot, erikoisammattitutkinnot aikuiskoulutus - tutkintotilaisuudet Tutkinnon osat Pt, at, eat Ei-tutkintotavoitteinen koulutus Oman henkilöstön koulutus, pätevöittäminen Työvoimakoulutus

4 Nuoria ja aikuisia oppijoita työpaikalla
Nuoret Aikuiset Valmentava koulutus Perustutkinnot Ammattitutkinnot Oppilaitosmuotoinen koulutus Erikoisammattitutkinnot Oppisopimuskoulutus (usein ns. 2+1 –malli) Oppisopimuskoulutus Työvoimakoulutus Henkilöstökoulutus

5 Osaamisperusteisuus Opetuskeskeisyys → Osaamiskeskeisyys
Koulutusohjelma → Osaamisala Tiede- ja oppiainekeskeisyys → Työelämän toiminnan pohjalta jäsennetty ammatillinen opiskelu Yhteinen kieli koulutukselle ja työelämälle Konkreettiset tavoitteet: mitä on osattava koulutuksen jälkeen Huomio opetussisällöistä oppimistuloksiin Ammattitaitovaatimukset työelämässä tarvittavana ammattitaitona ja osaamisena Osaaminen keskiössä, ei oppimiseen ja opiskeluun käytetty aika

6 Erilaisia opintopolkuja

7 Järjestämiserot ammatillisena peruskoulutuksen ja näyttötutkintojen suoritettavien tutkintojen välillä 1/2 AMMATILLISENA PERUSKOULUTUKSENA SUORITETTU AMMATILLINEN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖTUTKINTONA SUORITETTU AMMATILLINEN PERUSTUTKINTO, AMMATTITUTKINTO TAI ERIKOISAMMATTITUTKINTO Opiskelijat pääsääntöisesti nuoria, päätoimisesti opiskelevia. Näyttötutkinnot on kohdennettu aikuisille. Näyttötutkinnon suorittaminen henkilökohtaistetaan. Tutkinnon suorittaminen ja siihen liittyvä opiskelu voivat tapahtua myös työn ohella. Osaaminen osoitetaan kokonaan tai pääosin ammattiosaamisen näytöillä. Kaikki ammatilliset tutkinnon osat arvioidaan ammattiosaamisen näytössä. Tutkinnon osaaminen osoitetaan tutkintotilaisuuksissa tutkinnon osittain. Koulutetut näyttötutkintomestarit toimivat asiantuntijoina näyttötutkintojen järjestämisessä. Ammattiosaamisen näytön arviointi on tärkein tutkinnon osan arvosanaan vaikuttava tekijä. Opiskelija tekee suorituksestaan itsearvioinnin. Arvioinnin suorittavat ja tutkinnon osan arvosanan antavat työpaikkaohjaaja ja oppilaitoksen edustaja. Päävastuu on oppilaitoksen edustajalla. Kaikki arviointi tehdään tutkintotilaisuuden perusteella kolmikannassa: työnantaja, työntekijä ja oppilaitoksen edustaja. Tutkinnon suorittajalle annetaan mahdollisuus itsearviointiin. Tutkintotodistuksen tai todistuksen tutkinnon osien suorittamisesta myöntää oppilaitos. Ammattiosaamisen toimielimen puheenjohtaja allekirjoittaa näyttötodistuksen. Tutkintotodistuksen tai todistuksen tutkinnon osien suorittamisesta myöntää tutkintotoimikunta.

8 Järjestämiserot ammatillisena peruskoulutuksen ja näyttötutkintojen suoritettavien tutkintojen välillä 2/2 AMMATILLISENA PERUSKOULUTUKSENA SUORITETTU AMMATILLINEN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖTUTKINTONA SUORITETTU AMMATILLINEN PERUSTUTKINTO, AMMATTITUTKINTO TAI ERIKOISAMMATTITUTKINTO Tutkinto muodostuu pakollisista, osaamisaloittain eriytyvistä ja valinnaisista ammatillisista tutkinnon osista, yhteisistä tutkinnon osista, vapaasti valittavista tutkinnon osista sekä tutkintoa yksilöllisesti laajentavista tutkinnon osista. Tutkinto muodostuu yleensä pakollisista, osaamisaloittain eriytyvistä ja valinnaisista ammatillisista tutkinnon osista. Tutkintoon ei sisälly erikseen yhteisiä tutkinnon osia. Tutkinto on laajuudeltaan 180 osaamispistettä ja vastaa noin kolmen vuoden opintoja. Tutkinnon osilla on laskennallinen osaamispistemäärä, joka on arvioitu kuluvan ko. ammatillisen osaamisen saavuttamiseen. Tutkinnon suorittaminen ei edellytä valmistavan koulutuksen suorittamista eikä valmistavan koulutuksen laajuutta. Tutkinto voidaan suorittaa mukautetuin tavoittein joko osittain tai kokonaan. Tutkinnon tavoitteita ei voi mukauttaa. Tutkinnon suorittajat saavat asiakaslähtöistä ohjausta sekä muita yhteisesti sovittuja tukimuotoja ja palveluja kaikissa tutkinnon suorittamisen vaiheissa. Osaamisen arviointi on kolmiportainen: Kiitettävä 3, Hyvä 2 ja Tyydyttävä 1. Mukautetuin tavoittein suoritetut opinnot merkitään viitteellä M) 3, 2 tai 1. Osaamisen arviointi on perustutkinnoissa kolmiportainen kiitettävä 3, hyvä 2 tai tyydyttävä 1. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa arviointi on hyväksytty tai hylätty.

9 Eri osapuolten vastuut työturvallisuusasioissa
Lähde: Vaaka-verkoston toiminta Sari Tappura, TUT

10 Oppimisen ja osaamisen arviointi
Opetushallitus: Arvioinnin opas. Ammatillinen peruskoulutus. Näyttötutkinnot. Oppaat ja käsikirjat 2015:2

11 Osaamisen arviointi Ammattitaito eli osaaminen arvioidaan jokaisessa perustutkinnon osassa erikseen käyttäen arvosanoja Kiitettävä 3 Hyvä 2 Tyydyttävä 1 Ammattitutkinnossa ja erikoisammattitutkinnossa osaaminen arvioidaan tutkinnon osittain asteikolla hyväksytty, hylätty 3 2 1

12 Milloin oppisopimuskoulutukseen?
Valma-koulutuksen yhteydessä voi tutustua oppisopimuskoulutukseen (ei palkanmaksua) Nuorten koulutuksessa esim. 2+1 –malli: kaksi vuotta koulussa, viimeinen vuosi työpaikalla oppisopimuskoulutuksessa 15 vuotta täyttänyt voi suorittaa koko ammatillisen perustutkinnon oppisopimuskoulutuksena, joko ammattiosaamisen näyttöjen kautta tai näyttötutkintona Ammattitutkintoja, erikoisammattitutkintoja ja muuta ammatillista lisäkoulutusta voi suorittaa oppisopimuskoulutuksena

13 Oppisopimuskoulutus Työsuhde, vähintään 25 h/vko
Pääosa oppimisesta työpaikalla Tietopuoliset opinnot Työpaikkaohjaaja (työpaikkakouluttaja) Vastuukouluttaja, vastuuopettaja Henkilökohtainen opiskeluohjelma – sisältää henkilökohtaistamissuunnitelman Oppisopimuskoulutuksessa opiskelijalle voidaan eräin edellytyksin maksaa opintososiaalisia etuja: päivärahat, matkakorvaukset, majoituskorvaus Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta

14 Nuori oppisopimusopiskelija
Jos kyseessä on vuotias opiskelija, niin otettava huomioon mm. seuraavat asiat: Minkä ikäisenä töihin? Myös alle 15-v voi tehdä töitä, rajoitukset Työsopimuksen tekemisestä Kuka voi tehdä työsopimuksen? 15-v voi tehdä itse Mitä työsopimukselle tulisi sopia? Normaali työsopimus, lisäksi sovitaan oppisopimuksesta Minkälaista työtä nuori voi tehdä? Nuorilta kielletyt työt - kohtuuton vastuu, rasitus tms. (esim. sukellustyö) Vaaralliset työt - ilmoitukset työsuojeluviranomaisille Nuorille sopivat kevyet työt Nuorten työntekijöiden työsuhteessa noudatettavia ehtoja: Työajan pituus 8 h/40 h Ylityö yli 15-v mahdollista, rajoitukset Työajan sijoittelu myös kaksivuorotyö mahdollista Nuorelle annettavat lepoajat: 15-v väh. 12 h, Palkkaus - tes Vuosiloma - vuosilomalaki Linkkejä/lisätietoa: - Nuoret ja työnlainsäädäntö - - Laki nuorista työntekijöistä (

15 Lisätietoja : Oppisopimustarkastajat: Oppisopimuskoordinaattori
Kirsti-Liisa Virta, puh Jari Mattila, puh Ulla Poutiainen, puh Johanna Rosenberg, puh Oppisopimuskoordinaattori Minna Ojaniemi, puh


Lataa ppt "Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google