Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Advertisements

ITÄ-SUOMEN RAKENNUSALAN TYÖTURVALLISUUDEN EDISTÄMINEN 2012 JA TYÖTURVALLISUUSKILPAILU Tilaajan/rakennuttajan mahdollisuudet hyvälle työturvallisuustyölle.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Huoltokorjaamon työntekijä menehtyi palovammoihin työvaatteiden sytyttyä palamaan TOT-raportti 9 / 08.
1 Rengas räjähti ja paineisku heitti asentajan betonilattialle TOT-raportti 3/97.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Yrittäjä putosi reaktorin välitasolle köysitikkaisiin tehdyn solmun purkauduttua YTOT-raportti 1 / 07.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähkö- ja säätötekniikka-asentaja puristui pakkauslinjastolla
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Aikuiskoulutuskeskuksen oppilas putosi työpukilta saneeraustyömaalla
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Mies puristui betonituotetehtaassa automaattikäytöllä olleen kuljetinpöydän ja sen pysäyttimen väliin TOT-raportti 24 / 08  
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Asentaja sai päälleen kuuman keittolipeäliuoksen irrottaessaan venttiilin tiivistettä TOT-raportti 11/
Opiskelija joutui telakalla suuren putken ruhjomaksi
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Purkutyötä tehnyt rakennusmies putosi kuuden metrin korkeudesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Päällystäjä takertui jalastaan paperikoneen päänvientinaruun puristuen paperirullan ja telan väliin TOT-raportti 3 /
Suunnittelija jäi pelkkahakkurin ruhjomaksi mittauksia tehdessään
Voimalaitostyöntekijä jäi puristuksiin hiilikuljettimen hihnan ja hihnatelan muodostamaan nieluun TOT-raportti 2/
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Kuljettaja putosi rakennustyömaalla kuorma-auton lavalta
Lastaus kuorma-autoon
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Vaneritehtaan työntekijä puristui kuljettimen telan ja hihnan väliseen nieluun TOT-raportti 32 /
Varastomies jäi puolipukkinosturin ja nostetun levyn väliin puristuksiin TOT-raportti 7 /
Nostotyössä mukana ollut toimitusjohtaja putosi 11 metrin korkeudelta lattialle TOT-raportti 35 /
Pylväsjalustojen siirto
Paperityöntekijä menehtyi jäädessään liikkuvan tampurin ja betonipilarin väliin TOT-raportti 30 /
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Työnjohtaja jäi puristuksiin magneettinostimen ja rullaradan väliin
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Sahan työntekijä puristui rimatornin ja kannatinpilarien väliin
Asentaja putosi hoitotasoon tehdystä aukosta 4,4 metriä alemmalle hoitotasolle TOT-raportti 11 /
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Sahatyöntekijä ruhjoutui pudottuaan tukkipöydän alapuoliselle kolakuljettimelle TOT-raportti 11 /
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Periaatteita.
Esityksen transkriptio:

Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin TOT-raportti 10/01 www.tvl.fi 23.6.2003

Siltanosturin rajatietojen säätäminen Siltanosturiin liitetyn kahmarin vaijerit oli uusittu ja rajatiedot piti säätää uudestaan Säätötyötä tuli tekemään nosturin toimittajan edustaja Paikalla oli asentajia seuraamassa ja oppimassa säätötyötä Nosturia oli siirrettävä ylärajan säädön jälkeen Opastustilaisuuden suunnittelu, nosturiturvallisuus, liikkuvat rakenteet TOT 10/01 Tapahtumakuvaus Kalkkikivipohjaisia tuotteita valmistavan yrityksen raaka-ainevarastoon oli hankittu kahmaria kuljettava siltanosturi 1,5 vuotta aiemmin. Sen toimittajayrityksen kanssa oli tehty huoltosopimus. Vähäiset korjaustyöt suoritti tehdasalueella toimiva kunnossapitoyritys. Kunnossapitoyritys oli uusinut kahmarin vaijerit, mutta siihen liittyviä rajatietoja ei oltu saatu säädettyä, joten toimittajayrityksestä tilattiin säätötyön suoritus. Toimittajan sähköasentajat, jotka olivat koulutettuja säätötyöhön, eivät olleet käytettävissä. Toimittaja lähetti kunnossapitoinsinöörinsä ja nosturisähköasentajansa paikalle. Työkohteessa selvisi, että toimittajayrityksen tekemää säätötyötä tulisi seuraamaan tilaajan kaksi työnjohtajaa ja nosturinkuljettaja sekä kunnossapitoyrityksen kaksi sähköasentajaa. Tämä sopi kunnossapitoinsinöörille. Säätötyötä suoritettiin nosturin sillalla ja vaunun päällä. Paikalla oli 7 henkilöä. Ylärajan säätämisen jälkeen kahmari vaijereineen piti ajaa ala-asentoon, jota varten ei ollut tilaa kyseisellä kohtaa. Nosturi päätettiin siirtää kohtaan, jossa kahmari voitiin ajaa ala-asentoonsa. Siirtoa aloitettaessa annettiin varoitukset radiopuhelimitse ohjaamon ja sillan välillä. Ohjaamoon ei ollut näköyhteyttä sillalle. Vaunu ja silta lähtivät molemmat yhtäaikaa liikkeelle, joka yllätti nosturin päälläolijat. Tilaajayrityksen sähköasentaja horjahti, koska seisoi ilmeisesti osittain sillan ja vaunun päällä, niiden liikkuessa eri suuntiín. Sähkösentaja menetti tasapainonsa ja puristui toisiinsa nähden liikkuvien osien väliin. (Kulmateräksen ja vaihdelaatikon väli). Hän menehtyi muutamassa tunnissa saamiinsa vammoihin. Sähköasentaja oli 62-vuotias. Hän oli ollut 27 vuotta työsuhteessa tehtaaseen ja hänen työtehtäviinsä olivat kuuluneet vastaavien nosturien huollot. Nosturin sillan päällä ollut 62-vuotias sähköasentaja horjahti ja puristui nosturin liikkuvien osien väliin Menehtyi vammoihinsa muutamassa tunnissa Lavastettu tilanne nosturin päältä kuvaamassa tilannetta takaapäin. www.tvl.fi 23.6.2003

Tapaturmaan johtaneet tekijät Säätötyö muuttui oppimistilaisuudeksi Nosturin siirtotarve säätötyön aikana Sillan ja vaunun samanaikainen liike Pölykerros nosturin päällä Puristuminen rakenteiden väliin Opastustilaisuuden suunnittelu, nosturiturvallisuus, liikkuvat rakenteet TOT 10/01 Tapahtumakuvaus Säätötyö muuttui oppimistilaisuudeksi viime hetkellä. Työn seuraamisella mahdollistetusta pikakoulutuksesta ei oltu sovittu etukäteen nosturin toimittajayrityksen kanssa, eikä tilaisuutta voitu suunnitella etukäteen. Nosturin siirtotarve työn aikana johtui alarajan säätämisestä. Alarajaa ei voitu säätää kohdalleen, joten toimittajan kunnossapitoinsinööri ehdotti nosturin siirtämistä. Ennen siirtoa kukaan ei huomannut tarkistaa, olivatko kaikki tilaisuuteen osallistuneet ymmärtäneet siirtämissuunnan samalla tavalla. Sillan ja vaunun samanaikainen liike oli yllättävää vaunun ja sillan päällä olijoille. Menehtynyt sähköasentaja oli ilmeisesti seissyt niin, että hänen jalkojensa alla olleet nosturin osat liikkuivat toistensa suhteen vaunun lähtiessä liikkeelle. Tämä ilmeisesti aiheutti hänen horjahtamisensa puristumiskohtaan. Hän oli myöskin huoltanut pitkään toista vastaavantyyppistä siltanosturia, jonka päällä saattoi seisoa turvallisesti vaunun liikkumisen aikana samalla tavalla kuin hänen horjahtaessaan. Pölykerros nosturin päällä on saattanut myötävaikuttaa sähköasentajan horjahtamiseen. Pölykerroksen paksuus oli 5-10mm, jota ei nähty erityisenä likaisuutena. Sähköasentaja jäi puristukseen kaapeleita kannattaneen kulmateräksen ja vaihdelaatikon väliin, jonka jälkeen hän putosi 1,4 m alempana olevalle hoitotasolle. Vaunun ja sillan kaikki rakenteet olivat punaisia, joten niiden liikkuvia osia saattoi olla vaikea erottaa toisistaan. Lavastettu tilanne rakenteiden väliin puristumisesta www.tvl.fi 23.6.2003

Vastaavien tapaturmien torjunta Opastustilaisuuden suunnittelu ja riskien arviointi Opastustilaisuuden johtaminen ja valvonta Nosturin luontainen turvallisuus ja puhdistaminen Ohjeiden antaminen nosturin kuljettajalle ja paikalle oleville henkilöille Opastustilaisuuden suunnittelu, nosturiturvallisuus, liikkuvat rakenteet TOT 10/01 Tapahtumakuvaus Lyhytkin nosturin huollon yhteyteen sovitettu opastustilaisuus tulee suunnitella huolellisesti tilaisuuden kouluttajan kanssa. Riskit ja vaaratekijät on tunnistettava erityisen tarkkaan, mikäli nosturia joudutaan liikuttamaan opastuksen aikana tai opastus tapahtuu nosturin päällä tai huoltotasoilla. Kaikkien opastukseen osallituvien paikat on sovittava etukäteen nosturin päällä ja huoltotasoilla, joista voidaan turvallisesti seurata opastusta. Opastustilaisuuteen tulee olla nimitettynä vain yksi opastusta johtava henkilö, joka tuntee nostureiden huoltoon ja käyttöön liittyvät vaarat ja menettelytavat. Hänen vastuullaan on valvoa kaikkien paikalla olevien turvallisuutta ja turvallista sijoittumista sekä nosturin kuljettajalle annettuja ajo-ohjeita. Lyhytkin opastustilaisuus tulee johtaa ja valvoa vain ennakolta sovitulla tavalla. Olennaista ei ole se, kenen edustaja opastustilaisuutta johtava henkilö on, vaan se että hänen johtamisestaan on ennakolta sovittu ja siitä pidetään kiinni koko opastustilaisuuden ajan. Nosturin luontaista turvallisuutta parantaisi se, jos liikkuvat osat olisivat keskenään erivärisiä ja niiden mahdolliset liikkumissuunnat olisi selkeästi merkittyinä. Puristusmis- ja leikkausvaaraa sisältävät kohdat tulisi mahdollisesti merkitä turvateipeillä tms. Nosturin huollon tms. ajaksi tulisi puhdistaa ne kulkutiet ja tasot, joilla joudutaan liikkumaan. Nosturinkuljettajan ja hänelle ajo-ohjeita antavan henkilön välinen viestiliikenne tulee olla selkeää ja ennalta sovittua. Nosturinkuljettajalle on ilmoitettava myös siirretäänkö vain vaunua tai siltaa vai molempia samanaikaisesti. Tällä on keskeinen merkitys nosturin päällä oleville henkilöille ja heidän turvallisuudelleen. Nosturinkuljettajan kanssa viestiliikenteessä olevan henkilön tulee myös varmistua tiedon välittämisestä muille paikalla oleville henkilöille. Kaikki ajo-ohjeet ja nosturinkuljettajan ilmoitukset on kuitattava selkeästi ja ymmärrettävästi. © Copyright Algol Oy Materiaalinkäsittely Nosturin rakenteet on pidettävä puhtaina. Eriväriset liikkuvat osat helpottavat liikesuunnan havitsemista www.tvl.fi 23.6.2003