Teräsaihioiden purkutyö satamassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN KONE JA LAITE
Advertisements

Uuden työntekijän perehdyttäminen
Turvallisuuskulttuuri, työmetodit ja ohjeistus
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Työturvallisuus ja sairastuminen
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Työsuojeluvastuut.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Tavallinen arkipäivä sisältää monia vaaratilanteita
VTT TUOTTEET JA TUOTANTO Dipoli , Kaarin Ruuhilehto VOIKO TURVALLISESTI RAKENTAA? Talonrakentamisen työturvallisuusmenettelyiden kehittäminen.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Työturvallisuus.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
Työkoneen renkaan paineistus Miehet asensivat uusia renkaita työkoneen vanteille kivilouhimon korjaamolla. Kokenut huoltomies ja.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähkö- ja säätötekniikka-asentaja puristui pakkauslinjastolla
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Laituritasolla ollut maalari jäi risteilijästä pudonneiden lasien alle
Asentaja sai päälleen kuuman keittolipeäliuoksen irrottaessaan venttiilin tiivistettä TOT-raportti 11/
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Päällystäjä takertui jalastaan paperikoneen päänvientinaruun puristuen paperirullan ja telan väliin TOT-raportti 3 /
Voimalaitostyöntekijä jäi puristuksiin hiilikuljettimen hihnan ja hihnatelan muodostamaan nieluun TOT-raportti 2/
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Laitosmies putosi kemian tehtaan hydrolyysireaktorin päältä
Lastaus kuorma-autoon
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Pylväsjalustojen siirto
Paperityöntekijä menehtyi jäädessään liikkuvan tampurin ja betonipilarin väliin TOT-raportti 30 /
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Työnjohtaja jäi puristuksiin magneettinostimen ja rullaradan väliin
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Junamies jäi kloraattivaunun yliajamaksi paperitehtaan ratapihalla
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Joonas Tuomivaara Työsuojeluvaltuutettu
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Sahatyöntekijä ruhjoutui pudottuaan tukkipöydän alapuoliselle kolakuljettimelle TOT-raportti 11 /
TYÖTURVALLISUUS.
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Teräsaihioiden purkutyö satamassa 10.12.2003 Teräsaihioiden purkutyö satamassa Ahtaaja istui siirrettävän teräsaihion päälle ja kävi siihen makaamaan - sairauskohtaus Ahtaaja putosi maahan ja jäi liikkeelle lähteneen trukin alle Laivasta purettuja teräsaihioita siirrettiin trukilla välivarastoon 40-vuotias kokenut ahtaaja oli purkutyössä - poisti kettingit ja asetti välipuut, hän työskenteli yhdessä kahden muun henkilön kanssa Tämän vaiheen jälkeen trukki lähti kuljettamaan teräsaihiota välivarastoon Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 11/02 Satamassa purettiin teräsaihioita nosturilla laivan ruumasta ja laskettiin laiturilla olevalle teräspukille. Tämän jälkeen laiturilla ollut kolmen hengen työryhmä irrotti kettingit teräsaihiosta, poisti teräsaihioiden päällä olleet jätepuut ja laittoi uudet välipuut teräsaihioiden päälle. Välipuiden asettamisen jälkeen suurikokoinen trukki kuljetti teräsaihiot kauempana olleeseen välivarastoon. Trukki lähti viemään teräsaihiota ja sen peruuttaessa havaittiin, että ahtaaja oli istunut teräsaihion päälle ja kävi sen päälle makaamaan ilmeisen sairauskohtauksen johdosta. Trukinkuljettaja ei nähnyt muiden antamaa pysäytysmerkkiä katsoessaan taaksepäin peruuttaessaan. Trukin lähtiessä eteenpäin nosturinkuljettaja varoitti radiopuhelimella kuljettajaa ja hän pysäytti trukin välittömästi. Ahtaaja oli ehtinyt pudota teräsaihion päältä maahan ja jäi trukin etupyörien alle. www.tvl.fi 10.12.2003

Tapaturmaan johtaneet tekijät 10.12.2003 Tapaturmaan johtaneet tekijät Työskentely trukin vaara-alueella Trukista rajoittunut näkemä Trukinkuljettaja ei nähnyt pysäyttämismerkkejä Radiopuhelimella saatu varoitus tuli liian myöhään Avustajien määrän vaihtelu Ahtaaja istahti sairauskohtauksen takia teräsaihion päälle Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 11/02 Ahtaaja sai ilmeisesti sairauskohtauksen ja hänelle tuli tarve istuutua mahdollisimman pian. Hän oli kokenut monitoimiahtaaja, joka tunsi sataman työt. Hän toimi työpaikalla työnopastajana ja oli suorittanut yrityksen järjestämän trukinkuljettajan koulutuksen. Tapaturmahetkellä trukinkuljettaja katsoi taaksepäin peruuttaessaan eikä nähnyt muiden purkutyössä olevien antamia pysäytysmerkkejä. Kun trukki lähti liikkeelle, nosturinkuljettaja huomasi vaaratilanteen ja varoitti radiopuhelimella trukinkuljettajaa, joka pysäytti välittömästi. Trukin rakenne esti trukinkuljettajaa näkemästä ahtaajaa teräsaihion päällä. Purkutyössä oli yleensä 2-4 henkilöä. Työssä oli nyt kolmen hengen työryhmä ja kaksi heistä oli toisessa päässä aihiota kuin trukin alle jäänyt ahtaaja. Työ on nopeatempoista, toistuvaa työtä, jossa ahtaajat työskentelevät trukin vaara-alueella. www.tvl.fi 10.12.2003

Vastaavien tapaturmien torjunta 10.12.2003 Vastaavien tapaturmien torjunta Vaara-alueella työskentelevien turvallisuuden varmistaminen jatkuva näköyhteys kaikkiin purkutyössä mukana oleviin työmenetelmien kehittäminen Näkyvyyden parantaminen trukista teknisin keinoin kameran asentaminen trukkiin Muiden työntekijöiden havaittavuuden parantaminen varoitusvaatteilla Varoitusjärjestelyjen tehostaminen poikkeus- ja vaaratilanteiden varalta jatkuvasti auki oleva radiopuhelinyhteys yhdellä kanavalla toiminnan välitön pysäyttäminen poikkeus- ja vaaratilanteissa Yhteistoiminta avustavien työntekijöiden kanssa, Turvallisten työtapojen käyttö, Siirto- ja kuljetustöiden suunnittelu, Ohjeet ja muut määräykset Työskentely vaara-alueella TOT 11/02 Työhön on luotava yhteisesti sovittuja menettelytapoja, joiden avulla varmistetaan vaara-alueella työskentelevien turvallisuus (selkeät käsimerkit, pelisäännöt). Trukinkuljettajan tulee olla varma ennen siirtoa tai lastin nostoa/laskua, ettei vaara-alueella ole avustavia henkilöitä. Esim. työntekijöiden on siirryttävä paikkaan, josta trukinkuljettaja voi nähdä heidät. Näkyvyyttä trukin ohjaamosta tulee parantaa. Teknisinä keinoina voivat olla lisäpeilit tai tv-kamerat (esim. trukin mastoon). Trukin suunnittelussa ja varustamisessa on kiinnitettävä huomiota näkyvyyteen ohjaamosta. Onnettomuuden jälkeen on kyseisiin trukkeihin asennettu kamerat. Satamassa työskentelevien havaittavuutta voidaan parantaa käyttämällä näkyviä varoitusvaatteita. Poikkeus- ja vaaratilanteiden varalta on kehitettävä nopeita hälytystapoja. Radiopuhelimien kytkentä siten, että ovat aina auki, kun koneet on käynnistetty. Radiopuhelinten tulisi toimia satama-alueella pääsääntöisesti yhdellä kanavalla. Työnopastuksessa ja turvallisuusohjeissa pitää korostaa normaalista toiminnasta poikkeavan ja vaaralliselta näyttävän toiminnon pysäyttämistä heti, kun sellainen havaitaan. Tulee selvittää, onko purkutyöhön käytettävissä muuta siirtokalustoa, joka olisi turvallisuuden ja näkyvyyden kannalta parempi. www.tvl.fi 10.12.2003