Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi 19.10.2017.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Advertisements

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammattiosaamisen näyttö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi 19.10.2017

Ennakkotehtävä: Kirjoita muutamalla sanalla miten ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun arviointi eroavat toisistaan? Arvioinnin perustaa: Ammattillisessa peruskoulutuksessa opiskelijan arviointia säätelevät laki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630 - Opiskelijan arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan opiskelua, kehitetään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin, rakennetaan tietoa opiskelijan osaamisesta sekä varmistetaan perustutkinnon tai opetussuunnitelman perusteiden ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttaminen. Ammattikorkeakoulut päättävät itse opiskelija-arvioinnista osana arviointisääntöään - Arvioinnin toteuttaminen, arviointiasteikot ja niiden soveltaminen, arviointitilaisuus, arviointituloksista tiedottaminen ja rekisteröinti, arvosanan korottaminen ja arvioinnin oikaiseminen (Ammattikorkeakoululaki 14.11.2014, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=14.11.2014%2F932 , VN:nasetus ammattikorkeakoulusta 18.12.2014/1129http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141129

e-perusteet

Ammatillisessa koulutuksessa Laki (L 630/1998, 787/2014) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630 (tämä laki on kumottu L:lla 11.8.2017/531, joka on voimassa 1.1.2018 alk.) asetus (A811/1998, 799/2014) http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140799 (arviointiaineiston säilyttämisestä) OPH:n määräykset ammatillisten perustutkintojen perusteista http://www.oph.fi/download/168848_arvioinnin_opas_2015.pdf (arvioinnin opas) Laissa ei pelkästään määrätä opetuksen ja arvioinnin sisällöstä, vaan myös laadusta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630 Laki: 4 luku - Arviointi Käykää nettisivulla tästä linkistä ja nostakaa käsi ylös, kun olette valmiita. Myöhemmin teemme väittämiä aiheesta.

OPH: Säädökset ja ohjeet määräyksiä, ohjeita ja lomakkeita ammattikoulutuksen järjestäjille esim. SORA-säännös Hyvän ohjauksen kriteerit http://www.oph.fi/download/158918_hyvan_ohjauksen_kriteerit.pdf

Ammattikorkeakouluissa jokainen AMK päättää itse opiskelija-arvioinnista arviointisääntö https://theseus.fi/bitstream/handle/10024/ 66938/A1.pdf?sequence=1 (Amk-opiskelijan opas: Arviointi ja oikeusturva) http://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu- oamkissa/osaamisen-arviointi

Amk arviointisääntö sisältää tentit hyväksiluvut eli osaamisen osoittamiset arviointikehikko, eli osaamisen taso arviointimenettely, eli arvioinnin toteuttaminen tutkintolautakunta (mm. opintosuorituksia koskevia oikaisupyyntöjä) Arvioinnin toteuttaminen: vilppi, muut määräykset

Ammattikorkeakoululaki 14.11.2014/932, VN:n asetus amk:ista 18.12.2014/1129 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=14.11.2014%2F932

Väittämä 1 Ammattikouluissa opiskelijan oppimista arvioi opetuksesta vastaava koulutuksen järjestäjän asettama toimielin. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/199806 30

Opiskelijan oppimista arvioi opetuksesta vastaava opettaja. (24 b § (787/2014) Oppimisen arviointi) Opiskelijan oppimista arvioidaan antamalla opiskelijalle suullista tai kirjallista palautetta. Opiskelijan oppimista arvioi opetuksesta vastaava opettaja. Työssäoppimisessa opiskelijan oppimista arvioi myös työnantajan nimeämä henkilö. Oppisopimuskoulutuksessa tietopuolisten opintojen oppimista arvioi opetuksesta vastaava opettaja. Työpaikalla tapahtuvassa koulutuksessa oppimista arvioi työnantajan nimeämä henkilö.

Väittämä 2 Opiskelijan osaamista arvioidaan ammattikouluissa vertaamalla sitä koulutuksen järjestäjän tarjoamaan opetukseen. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980 630

25 § (3.10.2014/787) Opiskelijan osaamisen arviointi Opiskelijan osaamista arvioidaan vertaamalla sitä tutkinnon tai koulutuksen perusteissa määrättyyn osaamiseen. 

Väittämä 3 Ammatillisen koulutuksen arviointia ohjaavat OPH:n määritykset, laki ja asetus.

Tiiun ja Esan resurssipankki

Väittämä 4 Amk-opiskelijan osaamisen arviointi perustuu opintojaksojen kuvauksissa esitettyihin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin? http://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen-arviointi

Osaamisen arviointi perustuu opintojaksokuvauksissa esitettyihin osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on ammattikorkeakoulussa sekä numeraalista että laadullista. Oamk.in opinto-opas

Väittämä 5 Ammattikorkeakoulun opiskelija voi lukea hyväkseen sekä korvata tutkintoon tai erikoistumiskoulutukseen kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=14.11.2014%2F932

.37 § Opintosuoritusten arviointi ja opintojen hyväksilukeminen Opiskelija saa tutkintoa tai erikoistumiskoulutusta suorittaessaan ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväkseen muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon tai erikoistumiskoulutukseen kuuluvia opintoja muilla samantasoisilla opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväkseen sekä korvata tutkintoon tai erikoistumiskoulutukseen kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella.

Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit 5.1. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset, ohjeet ja käytännöt. 3.1. Käytät opetuksessasi monipuolisia opetus- ja ohjausmenetelmiä. 3.3. Opetat ja/tai ohjaat digitaalisia oppimisratkaisuja hyödyntäen. 10.1. Kehität omaa toimintaasi opettajana ja ohjaajana keräämäsi palautteen perusteella. 11.1. Ohjaat opiskelijoiden ammatillista kasvua

Palautelomake löytyy osoitteesta: https://goo