Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ARVIOINTI Vanhempainilta
Advertisements

Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Ops seminaari Askola.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Helsingin yliopisto Ilona Tanskanen Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan opiskelijan on tutkintoa varten kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
MAAILMAN KIELET JA SUOMI SYKSY MAAILMAN KIELIKUNNAT ► Maailmassa arvioidaan olevan tällä hetkellä eri kieltä (arvio sisältää viittomakielen.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä Juha Nupponen
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Ops-iltapäivä
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kuopion S2-opetuksen toimintamalli
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Erikoisluokkatoiminta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Maahanmuuttajaoppilas koulussa
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
A2-kieli-info.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Ajanhallinta opiskelussa
7lk valinnaisainepäivä
OSAAMISKANSIO Nimi.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi 20.11.2014

Näitä asioita käsitellään… Kuka opiskelee S2-oppimäärää? Miten S2:ta opiskellaan? Miten S2 arvioidaan? Millainen on maahanmuuttajaoppilaan oppimissuunnitelma? Kuka saa mamu-todistuksen? Mitä todistuksia annetaan ja milloin? Millaista on hyvä arviointi? http://padlet.com/auli_soinio/vesokommentit Auli Soinio 20.11.2014

Kuka opiskelee s2-oppimäärää? Oppilaan äidinkieli ei ole suomi (eikä ruotsi tai saame). Oppilaan suomen kielen taito ei ole äidinkielisen tasoinen kaikilla kielitaidon osa-alueilla. Arvioinnin tekee S2-opettaja yhdessä oppilasta opettavien opettajien kanssa. Oppimäärä voidaan vaihtaa koulun hallintopäätöksellä. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista. Oppimäärän vaihtoa harkittaessa huoltajalle kerrotaan oppimäärän vaihdon vaikutuksista opiskelun tukeen, arviointikriteereihin ja jatko-opiskelumahdollisuuksiin. Esittäjän nimi p.k.vvvv

Ennakkotietoa: s2 ja ops 2016 Oppilasta opettavat opettajat yhdessä määrittävät oppilaan tarpeen S2-oppimäärään. Oppilaan huoltaja päättää oppimääriä koskevista valinnoista. Oppilaan äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saame tai hänellä on monikielinen tausta. Kriteerit: jollakin kielitaidon osa-alueella on puutteita → osaaminen ei ole riittävää yhdenvertaisena kouluyhteisön jäsenenä toimimiseen päivittäisessä vuorovaikutuksessa ja koulutyöskentelyssä suomen kielen taito ei riitä suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opiskeluun. Esittäjän nimi p.k.vvvv

Miten s2:ta opetetaan? Suomea toisena kielenä opetetaan joko osittain tai kokonaan suomi äidinkielenä -oppimäärän sijaan. Oppilaan oppimäärä on S2, mutta hän osallistuu suomi äidinkielenä -tunteihin. Oppilas osallistuu S2-opetukseen ja joihinkin äidinkielen tunteihin. Oppilas käy vain S2-opetuksessa. Esittäjän nimi p.k.vvvv

Miten s2:ta opetetaan? On hyvä laatia oppimissuunnitelma (yleinen tuki). Arvio kielitaidon tasosta (kielitaidon tasojen kuvausasteikko). Opiskelu tähtää suomen kielen taidon kehittämiseen niin S2- kuin äidinkielen tunneillakin. Tiedonalojen kieltä opiskellaan eri oppiaineiden tunneilla. Arvioidaan kielitaidon kehittymistä. Kielitaidon kehittyessä oppimäärä on mahdollista vaihtaa suomi äidinkielenä -oppimäärään. http://padlet.com/auli_soinio/vesokommentit Esittäjän nimi p.k.vvvv

Millainen on maahanmuuttajaoppilaan oppimissuunnitelma? Laaditaan VAIN, kun oppilas ei pysty opiskelemaan opetussuunnitelman yleisten tavoitteiden mukaan. Syynä on oppilaan heikko suomen kielen taito tai lyhyt koulunkäyntihistoria. Oppimissuunnitelmaan merkitään oppiaineittain tavoitteet ja toteutus, sisältö ja arviointi. Arviointi perustuu oppimissuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseen. Todistuksissa on henkilökohtaisen oppimissuunnitelman mukaisesti opiskelluille oppiaineille oma arviointiasteikko, joka kertoo arviointilausekkein tavoitteiden saavuttamisesta. Esittäjän nimi p.k.vvvv

Kenelle mamu-todistus? Mamu-todistuksen saa oppilas, joka opiskelee s2-oppimäärää ja LISÄKSI hänellä on oppimissuunnitelma jossakin aineessa. Oppilas opiskelee oppimissuunnitelman tavoitteiden mukaan omassa luokassaan, Sannan nivelvaiheen ryhmässä, erityisopettajan luona tai tukiopetuksessa. Jos oppilas opiskelee S2-oppimäärää, mutta hänellä ei ole oppimissuunnitelmaa missään muussa aineessa, hän saa normaalin ”numerotodistuksen”. Esittäjän nimi p.k.vvvv

Millaista on hyvä arviointi? Eroaako maahanmuuttajaoppilaiden arviointi syntyperäisten arvioinnista? Mikä on arvioinnin tehtävä? Millaista arvioinnin pitäisi olla, jotta tehtävä täyttyy? Lähtökohdat huomioitava, heikot – taitavat, edistymisen arviointi Henk.koht. Tavoitteet, näppituntuma on, oppilaan tunteminen, kannustaminen, palaute oppilaalle ja vanhemmille Ei saa erota syntyperäisten arvioinnista, samat kriteerit, arvioidaan edistymistä Numerotodistus – mamu-todistus Ymmärrettävyys, sekä oppilaat että huoltajat Esittäjän nimi p.k.vvvv

Millaista on hyvä arviointi? Arviointi ohjaa, tukee ja kannustaa opiskelua. Antaa oppilaalle ja huoltajille realistisen kuvan oppimisesta ja edistymisestä. → jatkuva palaute (”tämän osaat”, ”tämä pitää vielä oppia”) → sanallinen arviointi → selkeät, yksiselitteiset sanamuodot Esittäjän nimi p.k.vvvv

Millaista on hyvä arviointi? OPS 2004: ”Maahanmuuttajaoppilaiden eri oppiaineiden arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan tausta ja vähitellen kehittyvä suomen tai ruotsin kielen taito. Oppilaan arvioinnissa tulee käyttää monipuolisia, joustavia ja oppilaan tilanteeseen sovitettuja arviointimenetelmiä, jotta hän kykenee osoittamaan osaamisensa mahdollisista suomen tai ruotsin kielen taitojen puutteista huolimatta.” Esittäjän nimi p.k.vvvv

Mitä Monipuolisia, joustavia ja oppilaan tilanteeseen sovitettuja arviointimenetelmiä on olemassa? Suulliset kokeet Omakieliset kokeet Näyttökokeet Lyhyen aikavälin tavoitteet ja suulliset kokeet, portaittainen eteneminen kohti isoa koetta Sanasto: käsitteet ja määritelmät Tehtävät toimivat kokeina Jatkuva palaute, keskustelurinki Käsitevihko Portfolio sanapurkki Esittäjän nimi p.k.vvvv