Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu"— Esityksen transkriptio:

1 Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu

2 Lähestymisen näkökulma
“Arviointi ohjaa opiskelua ja oppimista enemmän kuin mikään muu tekijä oppimistilanteessa.” (Entwistle & Entwistle, 1992; Hodgson & Pang, 2012; Segers & Dochy, 2006; Struyven, Dochy & Janssens, 2005) “Sillä, että opetukseen sisällytetään formatiivista arviointia on valtava merkitys oppimiseen” (Hattie, J. (2012) Visible Learning for Teachers.) 4th point is how to get versatile assessment data during the learning process? From there we come to Qridi. Isoja väitteitä!

3 Arvioinnin tehtävät Qridi on formatiivisen arvioinnin työväline!
Suomalaisessa peruskoulussa arviointi ymmärretään prosessina, jonka tehtävänä on tukea oppimista ja antaa oppilaalle palautetta hänen osaamisestaan (formatiivinen tehtävä). Toinen keskeinen tehtävä kuvata kaikille arviointitietoa tarvitseville oppilaan edistymistä ja suoritustasoa (summatiivinen tehtävä). Arvosanojen avulla haetaan jatko-opintoihin ja työelämään. Arvosanoilla voidaan motivoida, kannustaa ja palkita. Arvosanoja voidaan käyttää vallanvälineenä. Qridi on formatiivisen arvioinnin työväline! Kokki, joka tekee maistelee ruokaansa ruoanteon aikana (formatiivinen arviointi). Kokki, joka esittelee tuotoksensa muille (summatiivinen arviointi)

4 Mitä arvioidaan? Meta-Learning “How we reflect and adapt”
Qridin avulla on mahdollista arvioida ja samalla opettaa laaja-alaista osaamista: tiedon, taidon, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta sekä käyttäytymistä. Työkalu on laadittu erityisesti jatkuvan oppimisen arviointiin ja ohjaukseen. Knowledge “What we know and understand” Character “How we behave and engage in the world” Skills “How we use what we know” 21st Century Learner Meta-Learning “How we reflect and adapt” for Curriculum Redesign.

5 Qridi pähkinänkuoressa

6 Opettajalla on oma käyttöliittymä, jossa hän pyytää oppilaita tekemään erilaisia toimintoja.

7 Oppilaat käyttävät Qridiä oman
käyttöliittymän kautta...

8 … jossa he voivat itsearvioida tekemiään tehtäviään…

9 ... ja arvioida omaa sekä vertaisen työskentelyä.

10 Kirjoittaa huomioita oppimisestaan
omaan päiväkirjaan.

11 Luoda itselleen oppimistavoitteita…

12 … ja seurata niiden toteutumista visuaalisesti.

13 Havainnolliset raportit kertovat oppilaalle miten oppiminen on edennyt.

14 Miten huoltaja voi osallistua?

15 Opettaja luo huoltajille tunnukset omasta käyttöliittymästään.
Täältä

16 Molemmat huoltajat saavat oman kertakäyttöisen kirjautumiskoodin.

17 Huoltajat luovat omat tunnuksensa nettiosoitteessa X. Tarkka osoite löytyy kertakäyttöisen kirjautumiskoodin yhteydestä.

18 Huoltajan tulee täyttää vaadittavat tiedot…
…ja varmentaa tunnukset sähköpostiin lähetetyn linkin avulla.

19 Linkkiä klikkaamalla huoltaja voi määrittää itsellensä salasanan. Vaihtoehtoisesti huoltaja voi linkittää Qridi-tunnukset Google-tunnuksiin ja käyttää Qridiä niillä.

20 Huoltajan voi käyttää Qridiä luomillaan tunnuksilla
nettiselaimen tai mobiiliapplikaation avulla.

21 Kirjauduttuaan Qridiin
näkymä näyttää tältä.

22 Huoltaja voi nähdä käyttöliittymästään huollettavansa raportit, tehtävälistat, päiväkirjan ja tavoitteet. Huoltaja voi myös vastata hänelle lähetettyihin kyselyihin huollettavastaan.

23 Lisätietoja: Henri Karjalainen Pedagogiikka ja asiakkuudet Qridi Oy


Lataa ppt "Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google