Perävaunun purkaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Advertisements

TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Rakennusvirastosta ja Katu- ja puisto-osastosta yleistä
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Työturvallisuus.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Kuorma-auton renkaan paineistus Rengasliikkeen asennushallissa koeponnistettiin käytettyä rengasta pinnoituskelpoisuuden selvittämiseksi.
1 Rengas räjähti ja paineisku heitti asentajan betonilattialle TOT-raportti 3/97.
Vanteen hitsaus Kaksi asentajaa korjasi työkonekorjaamolla hitsaamalla ajoneuvonosturin paineenalaisen pyörän vannetta. Toinen asentaja.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
1 Kaukolämpöputken hitsaaja jäi sortuneen maamassan alle TOT-raportti 17 / 06.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Yrittäjä putosi reaktorin välitasolle köysitikkaisiin tehdyn solmun purkauduttua YTOT-raportti 1 / 07.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Asentaja putosi rakennuksella ritilätason luiskahdettua TOT-raportti 17/97.
Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Levyseppä puristui lisäpainon ja teräspalkin väliin
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Aikuiskoulutuskeskuksen oppilas putosi työpukilta saneeraustyömaalla
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Laituritasolla ollut maalari jäi risteilijästä pudonneiden lasien alle
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Purkutyötä tehnyt rakennusmies putosi kuuden metrin korkeudesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
LANKKUNIPPUPINO KAATUI MIEHEN PÄÄLLE ALUSPUITA SAHATESSA
2. Elintarvikkeiden hygieniaa uhkaavat tekijät
Kuljettaja putosi rakennustyömaalla kuorma-auton lavalta
Lastaus kuorma-autoon
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Varastomies jäi puolipukkinosturin ja nostetun levyn väliin puristuksiin TOT-raportti 7 /
Pylväsjalustojen siirto
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Sahan työntekijä puristui rimatornin ja kannatinpilarien väliin
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Sahatyöntekijä ruhjoutui pudottuaan tukkipöydän alapuoliselle kolakuljettimelle TOT-raportti 11 /
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Perävaunun purkaminen 14.1.2003 Perävaunun purkaminen Perävaunusta purettiin kapeita, korkeita ja painavia seinäelementtipakkauksia. Elementin siirtämiseen perävaunusta trukin haarukoille käytettiin haarukkavaunua. 51-vuotias työntekijä seisoi trukin haarukoilla ja veti haarukkavaunua itseensä päin. Trukinkuljettajan vastuu, velvollisuudet ja oikeudet,Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin nostokyky ja vakavuus, Trukin vakavuus, painopiste, Kuormien käsittely ja pinoaminen Vaarallinen yhteissiirto TOT 27/00 Perävaunusta purettiin korkeita, kapeita ja painavia (1000 kg) seinäelementtipakkauksia. Perävaunun katteet oli avattu vain toiselta puolelta. Trukin haarukat eivät ulottuneet perävaunun toiseen laitaan asti, joten työntekijä käytti haarukkavaunua (pumppukärryä) takimmaisen elementin siirtämiseen. Siirron loppuvaiheessa työntekijä seisoi trukin haarukoilla ja veti haarukkavaunua itseensä päin. Haarukkavaunu liikahti liian pitkälle ja sen etupyörät putosivat lavan reunan ulkopuolelle. Elementti kaatui työntekijän päälle ja hän putosi lavalta. Työntekijä oli 51-vuotias asentaja, joka oli työskennellyt kyseisen työnantajan palveluksessa puoli vuotta. Aiemmin hän oli tehnyt samoja töitä keikkaluonteisesti. Haarukkavaunun etupyörät putosivat lavan reunan ulkopuolelle. Elementti kaatui työntekijän päälle. www.tvl.fi 14.1.2003 Trukkikoulutus

Tapaturmaan johtaneet tekijät 14.1.2003 Tapaturmaan johtaneet tekijät Työmenetelmä oli vaarallinen: pakkauselementti oli liian painava (1000 kg) siirrettäväksi nostosiirtovaunulla työntekijä seisoi osittain trukin haarukoilla Kuormaa purettiin vain ajoneuvon toiselta sivulta. Pakkauselementti oli korkea ja kapea ja kaatui helposti vetosuuntaan. Trukinkuljettajan vastuu, velvollisuudet ja oikeudet,Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin nostokyky ja vakavuus, Trukin vakavuus, painopiste, Kuormien käsittely ja pinoaminen Vaarallinen yhteissiirto TOT 27/00 Työmenetelmä oli riskialtis ja vaarallinen. Työntekijä joutui vetämään haarukkavaunun lähelle lavan reunaa, jolloin vaunun pyörät saattoivat helposti pudota lavan reunan yli. Painavan vaunun pysäyttäminen ilman erillistä jarrua lyhyellä matkalla on vaikeaa. Lisäksi edellisistä kuormista oli lavalle jäänyt puulastuja, jotka ilmeisesti myös haittasivat siirtoliikettä. Ajan säästämiseksi kuormaa purettiin vain perävaunun toiselta sivulta. Trukin ulottuvuus ei riittänyt, ja siksi tarvittiin haarukkavaunua. Pakkauselementti oli painava (1000 kg) haarukkavaunulle. Lisäksi se oli korkea ja kapea eli muodoltaan kaatumisherkkä. Pakkauselementin painopisteestä ei myöskään ollut tietoa. www.tvl.fi 14.1.2003 Trukkikoulutus

Vastaavien tapaturmien torjunta 14.1.2003 Vastaavien tapaturmien torjunta Kuorma tulee purkaa turvallisesti eli tässä tapauksessa lavan molemmilta puolilta. Työnantajan velvollisuuksiin kuuluu antaa kirjalliset ohjeet turvallisista työtavoista ja valvoa niiden noudattamista. Työntekijät on perehdytettävä työtehtäviin. Pakkauksessa tulee olla näkyvissä taakan paino, nostokohdat ja mahdollisesti painopiste. Trukinkuljettajan vastuu, velvollisuudet ja oikeudet,Työnopastus ja perehdyttäminen, Turvallisten työtapojen käyttö, Trukin nostokyky ja vakavuus, Trukin vakavuus, painopiste, Kuormien käsittely ja pinoaminen Vaarallinen yhteissiirto TOT 27/00 Kuorma olisi pitänyt purkaa lavan molemmilta puolilta, jolloin haarukkavaunua ei olisi tarvittu. Vaativa purkutyö on suunniteltava etukäteen ottaen huomioon vaaratekijät. Mikäli purettavaan materiaaliin liittyy merkittäviä riskejä, työntekijöiden on syytä ottaa yhteys esimiehiinsä ennen purkamisen aloittamista. Trukin haarukoilla työskentelemistä tulee ehdottomasti välttää. Trukin kuljettajan tulee kehottaa avustajaa poistumaan trukin läheisyydestä. Työnantajan on perehdytettävä työntekijät tehtäviinsä sekä laadittava kirjalliset ohjeet ja valvottava niiden noudattamista. Ohjeissa pitää korostaa turvallisia työtapoja ja –menetelmiä. Pakkaajan tulee merkitä pakkaukseen taakan paino, nostokohdat sekä mahdollisesti myös painopiste. www.tvl.fi 14.1.2003 Trukkikoulutus