Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu? Vanhempainillat Roukon koulu 23.-25.8.2016

Mikä on opetussuunnitelma? Se on kaiken koulun opetuksen ja toiminnan perusta Siinä kerrotaan Mitä opiskellaan milläkin vuosiluokalla Miten opiskellaan Miten tuetaan oppimista Miten arvioidaan oppimista Mitkä arvot ohjaavat oppimista Millainen oppimiskäsitys ohjaa oppimista Opetussuunnitelman perusteet ovat kaikille Suomen koululaisille yhteiset. Valkeakosken kouluissa on joitain omia kunnallisia ja koulukohtaisia tarkennuksia.

Mikä muuttuu kaikilla? Kehitetään laaja-alaisia taitoja, joita voi opetella ja harjoitella kaikissa oppiaineissa: Ajattelu ja oppimaan oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu 3. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. 4. Monilukutaito 5. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen 6. Työelämätaidot ja yrittäjyys 7. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen.

Mikä muuttuu kaikilla? Oppimisympäristöt monipuolistuvat. Opiskellaan ja työskennellään enemmän luokkahuoneen ulkopuolella tai internetissä. Liikutaan enemmän ja istutaan vähemmän. Käytetään enemmän tietokoneita ja tablettikoneita ja omiakin laitteita (esim älypuhelimia). Käytetään enemmän toiminnallisia työtapoja kuten draamaa, roolileikkejä, väittelyitä sekä oppimisleikkejä ja pelejä. Oppilaat osallistuvat enemmän oppimisen suunnitteluun. Tehdään erilaisia projekteja, tutkitaan ja ratkotaan tosielämän ongelmia ryhmissä. Eri-ikäiset ja eri luokkien oppilaat tekevät ja opiskelevat enemmän yhdessä. Oppilaatkin voivat olla opettajia ja opettajat oppilaita.

Mikä muuttuu kaikilla? Arviointitavat monipuolistuvat. Oppilaat saavat palautetta useammin ja arvioivat itse omaa oppimistaan. Kannustetaan käyttämään omia vahvuuksia ja hyödyntämään omia kiinnostuksen kohteita. Opiskellaan useammin monia oppiaineita kattavia aihekokonaisuuksia ja ilmiöitä eri näkökulmista. Tutustutaan eri maista ja kulttuureista olevien ihmisten kanssa joko omassa koulussa, lähiympäristössä tai internetin avulla. Osallistutaan oman koulun kehittämiseen ja toimitaan paremman tulevaisuuden puolesta!

Mikä muuttuu 1. ja 2. luokalla? Toteutetaan ainakin yksi monialainen oppimiskokonaisuus, jossa on mukana eri opettajia ja mahdollisesti myös eri luokkien oppilaita. Opiskellaan ympäristöoppia. Aloitetaan ohjelmoinnillisen ajattelun opettelu. Ei opetella enää erikseen ”kaunokirjoitusta”. Sanallinen arviointi lukuvuoden lopussa, joulutiedotteen sijasta palautekeskustelu. Lukukausien välissä työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi.

Mikä muuttuu 3. ja 4. luokalla? Toteutetaan ainakin yksi monialainen oppimiskokonaisuus, jossa on mukana eri opettajia ja mahdollisesti myös eri luokkien oppilaita. Käsityössä ei ole erikseen teknistä ja tekstiilikäsityötä. Aloitetaan ohjelmoinnin opettelu. Opiskellaan ympäristöoppia 4.luokalla alkaa valinnaisaineen opiskelu. 4.luokalla alkaa yhteiskuntaoppi. 4.luokalta alkaen valinnainen A2-kieli (ranska, saksa) Sanallinen arviointi lukuvuoden lopussa. 4. luokalla lisäksi numeroarviointi en, ma ja ai. Joulutiedotteen sijasta palautekeskustelu. Lukukausien välissä työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi.

Mikä muuttuu 5. ja 6. luokalla? Toteutetaan ainakin yksi monialainen oppimiskokonaisuus, jossa on mukana eri opettajia ja mahdollisesti myös eri luokkien oppilaita. Opiskellaan ympäristöoppia (ei siis erillisinä oppiaineina biologiaa ja maantietoa sekä fysiikkaa ja kemiaa). Yksi viikkotunti valinnaista ainetta. Käsityössä ei ole erikseen teknistä ja tekstiilikäsityötä. 6.luokalla aloitetaan ruotsin (B1) kielen opiskelu, 2h/vko. 6.luokalla yhteiskuntaoppi. Numeroarviointi lukuvuoden lopussa, jota voidaan täydentää sanallisesti. Joulutiedotteen sijasta palautekeskustelu. Lukukausien välissä työskentelyn ja käyttäytymisen arviointi.

Opetussuunnitelma Koulun kotisivut

Vanha tuntijako