Opetussuunnitelmassa 2016 Kuvaamataito Opetussuunnitelmassa 2016
Keskeiset ajatukset Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja havainnot ympäristöstä ovat opetuksen perusta. Opetus on kokemuksellista, moniaistista ja toiminnallista. Opetuksen ilmapiiri rohkaisee ja kannustaa tuomaan esille omia ajatuksia. Työtavoissa, työskentelyssä ja materiaalivalinnoissa huomioidaan kestävä kehitys.
Sisällöt Omat kuvat -> omat havainnot ja niiden tuominen esille rohkeasti, luovasti ja kekseliäästi Ympäristön kuvat -> taiteella vaikuttaminen ja kriittinen ajattelu Maailman/historian kuvat -> tutustuminen oman ja muiden maiden kulttuureihin, taidehistoriaan ja taiteeseen eri aikakausina Aiheet ja niiden käsittely valitaan ikäkausi huomioiden lasta lähellä olevista asioista.
Työskentely monipuoliset materiaalit monenlaiset tekniikat monenlaiset työskentelypaikat yksin, pareittain ja ryhmässä pitkäjänteiseen työskentelyyn ohjaaminen kuvista keskusteleminen (omat, toisten ja ympäristön kuvat)
Arviointi kannustavaa ja ohjaavaa oppilaan yksilöllisen edistymisen huomioivaa Palautteen kohteena ovat: kuvan tuottamisen taidot taiteen ja kulttuurin tuntemus pitkäjänteinen työskentelyprosessi (suunnittelu – toteutus – arviointi) oman ja toisten töiden arvostaminen
Arviointi Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa työtään (itsearviointi). Opettaja arvioi oppilaan osaamista paikallisessa OPS:ssa asetettuihin tavoitteisiin (luokat 1-5). Kuudennella luokalla arvioinnin lähtökohtana ovat valtakunnallisen OPS:n tavoitteet.