Opetussuunnitelmassa 2016

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Advertisements

KUVATAIDEKOULU Kirsi Vihervirta. Perustettu v Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liiton jäsen (liitto perustettu v. 1982) Rauman kansalaisopiston.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
ARVIOINTI Vanhempainilta
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Tytöt teknologian taitajiksi
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Perustettu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Arviointi.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelmassa 2016 Kuvaamataito Opetussuunnitelmassa 2016

Keskeiset ajatukset Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja havainnot ympäristöstä ovat opetuksen perusta. Opetus on kokemuksellista, moniaistista ja toiminnallista. Opetuksen ilmapiiri rohkaisee ja kannustaa tuomaan esille omia ajatuksia. Työtavoissa, työskentelyssä ja materiaalivalinnoissa huomioidaan kestävä kehitys.

Sisällöt Omat kuvat -> omat havainnot ja niiden tuominen esille rohkeasti, luovasti ja kekseliäästi Ympäristön kuvat -> taiteella vaikuttaminen ja kriittinen ajattelu Maailman/historian kuvat -> tutustuminen oman ja muiden maiden kulttuureihin, taidehistoriaan ja taiteeseen eri aikakausina Aiheet ja niiden käsittely valitaan ikäkausi huomioiden lasta lähellä olevista asioista.

Työskentely monipuoliset materiaalit monenlaiset tekniikat monenlaiset työskentelypaikat yksin, pareittain ja ryhmässä pitkäjänteiseen työskentelyyn ohjaaminen kuvista keskusteleminen (omat, toisten ja ympäristön kuvat)

Arviointi kannustavaa ja ohjaavaa oppilaan yksilöllisen edistymisen huomioivaa Palautteen kohteena ovat: kuvan tuottamisen taidot taiteen ja kulttuurin tuntemus pitkäjänteinen työskentelyprosessi (suunnittelu – toteutus – arviointi) oman ja toisten töiden arvostaminen

Arviointi Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa työtään (itsearviointi). Opettaja arvioi oppilaan osaamista paikallisessa OPS:ssa asetettuihin tavoitteisiin (luokat 1-5). Kuudennella luokalla arvioinnin lähtökohtana ovat valtakunnallisen OPS:n tavoitteet.