Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Harvialan koulu ja päiväkoti
Advertisements

Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden nykytila
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Lapselle hyvä päivä tänään
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
3.c
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Nopolan koulu Opettajien veso
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Näin arvioimme tiimin toimintaa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Pedagogiset aineopinnot lv
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Opiskeluhuollon palvelut
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen 40-60 oppilasta Opettaja Kasvattaja esim. sosionomi Koulunkäynnin- ohjaaja Opettaja Kasvattaja esim. sosionomi Erityis- Opettaja

Päämääränä Mahdollistaa oppiminen ja auttaa lapsia kasvussa inkluusio-ajattelun mukaisesti Auttaa perheitä ja antaa uskoa lapsen kasvatustyöhön Ehkäistä kiusaamista Ehkäisevää lastensuojelua Auttaa erilaista oppijaa löytämään oppimistapansa Ehkäistä syrjäytymistä Auttaa opettajia ja koulun henkilökuntaa jaksamaan työssään Toimia mm. Sosiaalihuoltolain, lastensuojelulain toimintaperiaatteiden mukaan

Koko yhteisö Isossa yhteisössä voisi olla 2-3 luokkaa. Aikuista kohden n. 10 lasta ja toiminta erikokoisissa ryhmissä 20 lasta ja jopa 50 lasta. Opettajat ja kasvattajat toimivat tiiminä. Ilmiöopetussuunnitelmaa olisi mielekäs toteuttaa erikokoisilla ryhmillä. Arjessa olisi sosiaalityön osaajia, jotka osaisivat säädellä ryhmädynamiikkaa ja huolehtia kasvatustyöstä esim. Liikunta erilaiset tapahtumat, esitykset, juhlat Ilmiöiden opiskelu esim. Biologia ja liikunta yhdistettynä luontoretkeen

Kasvattaja esim. sosionomi luokka n. 20 lasta Opettaja luokassa voidaan olla päivittäin Tässä ryhmässä opettajalla perustehtävänä opetus Kasvattajalla perustehtävänä kasvatus. Kasvattaja voisi olla yhteydessä perheisiin. Tukien kaikkia lapsia, mutta luokassa voisi olla integroituna erityisoppijoitakin. Kasvattajan tehtäviin kuuluisi myös perheiden kanssa tehtävä yhteistyö. Työ vaatisi sosionomi-tasoisen osaamisen. Kasvattaja esim. sosionomi v

Pienryhmä n. 10 lasta Esim. Äidinkieli, matematiikka, kielet tai Opettaja tai Kasvattaja esim. sosionomi

Miten Oikean kokoiset ryhmät Integroiden Tiimityöllä Moniammatillisesti Inhimmillisesti Edullisesti Ammattitaidolla Ohjataan ja hoidetaan haasteet arjen vuorovaikutuksella Ongelmat eivät välttämättä korjaudu psykologilla, kuraattorilla tai terapiassa, vaan arjessa tutun kasvattajan kanssa luottamuksellisessa ilmapiirissä.

Miksi Koulussa kohdataan koko ikäluokka Lastensuojelun perhetyö koulusta tehden olisi universaalia ja tehokasta Usein lastensuojeluilmoitukset lähtevät koulusta Koulunkäynnin ongelmat ovat lastensuojelussa tyypillisiä ongelmiin kannattaa tarttua siellä missä ne ilmenevät. Puututtaan ajoissa ja tehokkaasti oppimisvaikeuksiin Oppimisvalmiuksen varmistaminen on tehokasta syrjäytymisen ehkäisyä esim. Vankien luki-ongelmat Oikeaan aikaan tehty syrjäytymisen ehkäisy on yhteiskunnalle edullista, perheille mielekästä ja luo pohjan yksilön kasvulle

Mitä? Huolehditaan, että kaikki saavat riittävät tiedot ja taidot Säästetään lastensuojelun kuluissa Ehkäistään koulukiusaamista Ehkäistään syrjäytymistä Saadaan parhaat pisapisteet ;) Saadaan itseensä luottavia ja itsensä tuntevia vastuunsakantavia yhteiskunnan jäseniä

Yhteistyö Perheneuvola Sosiaalityö Nopea Kotipalvelun perhetyö Lastensuojelu Nuorisotoimi

Koulutus Tarvitaan koulutusta esim. Moniammatillisesta työstä Tiimitaidoista Lainsäädännöstä Palvelujärjestelmästä Lastensuojelusta Erityislasten oppimisen ohjaamiseen, perhetyön osaamiseen, ryhmädynamiikan säätelyyn. Esim. Sosionomi-opiskelijoiden kanssa voitaisiin tehdä hanke. Koulunkäynninohjaajille räätälöitäisiin jatkotutkinto, jossa he pätevöityisivät sosionomeiksi

Syrjäytymisen ehkäisy Riittävän aikaisin syrjäytymisen etenevät prosessit ymmärrettävä Riittävän laaja-alaisesti mietitään mahdollisia kumppanuuksia aina arjen ympäristö mukaan Oikeisiin muuttujiin kehitykselliset tieteet avuksi Oikeilla tavoilla tutkimukseen perustuvat työtavat pärjäävyyttä tukemalla THL Mäkelä

Inhimillisen pääoman investoinnin tuottoaste iän mukaan (Heckman JJ 2006) Pää- oman tuotto- aste r Varhaiskasvatusohjelmat Rahoituksen vaihtoehtois- Kouluohjelmat kustannus Myöhemmät koulutus- ja työllistämistoimenpiteet Ikä 3-6 v 6-18 v Yli 18 v 14.8.2012 Jukka Mäkelä