Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten puhua kulttuureista koulussa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten puhua kulttuureista koulussa?"— Esityksen transkriptio:

1 Miten puhua kulttuureista koulussa?
Aistit avoimena kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen! Miten puhua kulttuureista koulussa? Tutkijatohtori Anuleena Kimanen Kulttuuri- ja katsomussensitiivistä opetusta ja ohjausta kehittämässä KuKaS 2018

2 Mikä näistä lauseista on sinulle läheisin / kuvaa ajatteluasi parhaiten?
Ehkä ihmisiä pitäisi ajatella vain ihmisinä. Oppilaan oppiminen tai käytös ei riipu kulttuurista. Eivät kulttuurit törmää, kyse on kielimuurista tai yksilön asenteesta. Ei kulttuurisessa moninaisuudessa ole mitään erityistä, kantasuomalaisetkin ovat erilaisia keskenään. Kaikkien kanssa ei voi toimia samalla tavalla, pitää miettiä lähestymistä. Opettajan pitää tutustua erilaisten kokemusten ja merkitysten kirjoon, mitä oppilailla on. Opetusta pitää muovata toisenlaiseksi, kun on kulttuurisesti moninaisia oppilaita. Jos kulttuurista moninaisuutta on paljon, se voitaisiin nostaa koulun vahvuudeksi. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

3 Valitse nyt yksi lause toisesta sarakkeesta kuin äsken, ja valmistaudu perustelemaan se.
Ehkä ihmisiä pitäisi ajatella vain ihmisinä. Oppilaan oppiminen tai käytös ei riipu kulttuurista. Eivät kulttuurit törmää, kyse on kielimuurista tai yksilön asenteesta. Ei kulttuurisessa moninaisuudessa ole mitään erityistä, kantasuomalaisetkin ovat erilaisia keskenään. Kaikkien kanssa ei voi toimia samalla tavalla, pitää miettiä lähestymistä. Opettajan pitää tutustua erilaisten kokemusten ja merkitysten kirjoon, mitä oppilailla on. Opetusta pitää muovata toisenlaiseksi, kun on kulttuurisesti moninaisia oppilaita. Jos kulttuurista moninaisuutta on paljon, se voitaisiin nostaa koulun vahvuudeksi. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

4 Ei oikeaa, ei väärää, mutta riskejä:
sokeus vähemmistöjen asemalle relativismi Kulttuuri merkityksetön Kulttuuri merkityksellinen kulttuuriset stereotypiat, yleistykset sokeus erilaisille merkityksille ja kokemuksille joustetaan niin paljon, että ei odoteta mitään oppilailta opetus sopii parhaiten enemmistölle koulu joustaa vain vähän, pakottaa sosiaalistuminen yhteiskuntaan? KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

5 KuKaS - Kulttuuri- ja katsomussensitiivistä opetusta ja ohjausta kehittämässä
Rakennetaan koulua, jossa saa näkyä ja kuulua joukkoon. Ihmiset eivät jakaudu selkeärajaisiin kulttuuriryhmiin. Tulisi pyrkiä katsomaan pinnan alle! Tapani Kulttuuri- ja katsomuseroille ei silti pitäisi olla sokea. Myös mm. ikä ja sukulaisuus vaikuttavat – mutta nekin usein kulttuurisidonnaisesti. KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

6 Kulttuuri sekä identiteettinä että merkitysjärjestelmänä on…
mosaiikki prosessi neuvottelujen kohde … yhtenä osana katsomus KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

7 Kulttuuri- ja katsomusreflektiivinen opettajuus
tietoisuus omista oletuksista kyky toteuttaa tehdyt ratkaisut kyky ottaa huomioon erilaisia näkökulmia KuKaS-hanke / Miten puhua kulttuureista koulussa? 2018

8 Aistit avoimena kulttuuriseen ja katsomukselliseen moninaisuuteen!
blogs.helsinki.fi/kulttuuri-ja-katsomussensitiivisyys


Lataa ppt "Miten puhua kulttuureista koulussa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google