VASU:n jalkauttaminen Raumalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Potpuri Pereen päiväkodissa
Advertisements

PRIIMA -kehittämispäivä
Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Kehittäjätyöntekijä Merja Hakola Tavoite ; Imetystiedon anto ja kannustus imetykseen ja imetyksen pulmien selvittelyyn mikäli sellaisia syntyy.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
Sykettä Savilahdella –hankkeen ohjausryhmän toiminta vuosina
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Punk hankkeen syksyn 2009 – kevään 2010 toiminta Pirkko Mäkelä-Pusa.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
VEIKKA Varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen Karhukunnissa
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi.
Pirkko Ohvo Tykes – hanke Savon koulutuskuntayhtymän toimintamallin ja –kulttuurin kehittäminen.
TYÖOLOBAROMETRIN TOTEUTTAMINEN PKKY:SSÄ. Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
LAUKAAN KUNTA Varhaiskasvatussuunnitelma
Ops-iltapäivä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Osatyökykyisille tie työelämään
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Avoin tiede ja tutkimus Case Karelia
Lapsi-ystävällinen kunta
Vertais-auditointi-sparraus
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tavoite- ja kehityskeskustelut prosessina, syksyllä 2014
Yksikön toimintasuunnitelma
Asiakasraati Lapsen vasu
Arvioinnista arkipäivää
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Itäisten kuntien koulutusyhteistyö 2018
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Hanketyö johtamisen ja kehittämisen välineenä
Tuetun päätöksenteon koulutus
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Valistuksesta vuorovaikutukseen
Kortepohjan päiväkotikoulu
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

VASU:n jalkauttaminen Raumalla Miia Heino, Kaivopuiston päiväkodin johtaja Mari Lätti, Uudenlahden päiväkodin johtaja

VASU-työtä tukeva prosessi 6.2.2017 Miia Heino ja Mari Lätti

Prosessin avaus Raumalla VASU-työn tukena - Leikin voima –hanke - Vasu käytäntöön jaetulla johtajuudella – koulutus ( Tampereen yliopisto ) kolme pilottipäiväkotia aloittavat yksikkökohtaisen VASU-prosessin 1/2017. Yhteinen kehittämistehtävä heillä kaikilla on TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN. Esille nousseita ensimmäisiä kehittämiskohteita: leikkiin heittäytyvä aikuinen, uusi suunnittelukulttuuri, osallisuuden lisääminen 18.3.2015 Nimi

Toimintakulttuurin kehittäminen Yksikössä prosessista vastaa moniammatillinen vastuuryhmä Edetään pienin askelein - VASU:n sisällön käsittely henkilöstön kanssa kohta kohdalta - arvioidaan nykyistä toimintakulttuuria suhteessa uuteen vasuun - henkilöstö valitsee kehittämiskohteet - uusi, yhteinen suunnitelma toiminnan kehittämiseen - uuden käytännön kokeilu ja arviointi - pienet onnistumiset innostaa eteenpäin Mitä -kysymyksen sijaan MIKSI -kysymys - pedagoginen perustelu kaikelle toiminnalle Huomiota toimivaan viestintään ja vuorovaikutukseen Esimiehen tuki, innostus, kannustus ja kiitos tärkeää! 18.3.2015 Nimi

Yksikön oma VASU-prosessi 10/2016 10/2016 Koko henkilöstön yhteinen RaumaVASU –starttikoulutus 1/2017 24.1. yhteinen VASU-tapaaminen Yksikkötehtävän anto 2/2017 6.2. AVI:n ja Opetushallituksen koulutus vasukkaille ja esimiehille => koulutuksesta saadun tiedon jakaminen omassa yksikössä Oman yksikön vastuuryhmän perustaminen: moniammatillinen, tehtävänä organisoida, toteuttaa ja arvioida yksikön omaa VASU-prosessia ( esimies, yksikön vasukas / vasukkaat + muut tarvittavat edustajat ) 3/2017 13.3. koko henkilöstölle suunnattu Leikin voima –koulutus ( Hanne Nyman ) 5-8/2017 Yksikön kehittämispäivä Valmis tukimateriaali esimiehille Aiheena VASU:n arvoperusta, leikki ja oman toimintakulttuurin kehittämistehtävän aloitus 8/2017 Yksiköt aloittavat oman VASU-työn kehittämispäivässä tehdyn suunnitelman mukaan, vastuuryhmällä tärkeä rooli 18.3.2015 Nimi

VASU-pakki esimiehille Yksikkökohtaisen VASU-työn tueksi tehdään esimiehille ”työkalupakit” kustakin VASU:n luvusta ”Työkalupakki” sisältää mm. luvun ydinasiat tiivistettynä, vinkkejä luvun aiheiden käsittelyyn ja keskustelua virittäviä kysymyksiä Esimiehet on osallistettu VASU-pakin suunnitteluun Esimiesten toiveita VASU-pakkiin: konkreettisia esimerkkejä miten VASU-ilta pk:ssa voisi edetä valmiita kysymyksiä pedagogisen keskustelun eteenpäin viemiseksi materiaalia/ ohjeita VASU:n jalkauttamiseen Kirjallisuusluettelo 18.3.2015 Nimi

VASU-pakki henkilöstölle Henkilökohtaisen VASU-työn tueksi tehdään henkilöstölle ”VASU-pakit” kustakin VASU:n luvusta Henkilöstö on myös osallistettu VASU-pakin suunnitteluun Henkilöstön toiveita VASU-pakkiin: VASU-sanakirja, havainnointi-lomake, tiivistelmät joka luvusta ja materiaali kansion muotoon Henkilökunnan käyttöön tulee ” Leikin työkalupakki” Tavoitteena on saada henkilöstölle vinkkejä ja apumateriaalia leikin kehittämiseen omassa yksikössä 18.3.2015 Nimi