Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
TYÖSSÄOPPIMINEN.
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Mielenterveys kuntoutus
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ritva Kareketo kouluttaja
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Arviointi osana oppimisprosessia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
HUIPPU Elokuu 2017.
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Miten Learning cafén ideaa voisi hyödyntää työpaikalla / työpajalla?
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi Oulun TOPPI

Opiskelijan ohjaus Työpaikkaohjaaja (arviointikriteerit OPH 2012): varmistaa yhdessä koulutuksen tai tutkinnon järjestäjän edustajan ja opiskelijan kanssa, että työpaikalla järjestettävän koulutuksen oppimistavoitteet ovat tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten mukaisia osaa kuvata työprosessin eri vaiheita opiskelijalle osaa kytkeä opiskelijan työtehtävät tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksiin ja osaa tarvittaessa monipuolistaa työtehtäviä

ottaa ohjauksessa huomioon erilaiset opiskelijat, opiskelijoiden oppimisen edellytykset, terveyden ja toimintakyvyn sekä mahdollisen tuen tarpeen kannustaa opiskelijaa seuraamaan ja dokumentoimaan oman oppimisensa edistymistä ottaa ohjauksessa huomioon opiskelijan henkilökohtaiset oppimistavoitteet

luo ohjaustilanteisiin myönteisen ja luottamuksellisen ilmapiirin ohjaa ja kannustaa opiskelijaa myös hankaliksi koetuissa oppimistilanteissa ottaa ohjauksessa huomioon työsuojelu- ja työturvallisuusasiat käyttää opiskelijan ohjauksessa tarkoituksenmukaisesti monipuolisia menetelmiä hyödyntää mahdollisuuksien mukaan käytössä olevaa tieto- ja viestintätekniikkaa sekä sosiaalisen median työkaluja.

Työpaikalla tapahtuva oppiminen on TAVOITTEELLISTA Osa ammatillista perustutkintoa ja opetussuunnitelmaa Työelämävalmiudet Laki ammatillisesta koulutuksesta (laki 630/98 ja asetus 811/98) OHJATTUA Elinikäinen oppiminen Hiljaisen tiedon siirtäminen ammattilaisilta KOKONAISVALTAISTA Ammatillisuus ja ammatillinen vuorovaikutus Teoriatiedon soveltaminen käytäntöön ja käytännön ongelmien ratkaisu teoriatiedon avulla

Työpaikalla tapahtuva oppiminen on KOKEMUKSELLISTA Mestari – kisälli Moniammatillinen yhteistyö Verkostotyö ARVIOITUA Oppimisen ja osaamisen arviointi

Mitä ohjaaminen on? Oppimisen ohjaaminen on aina luonteeltaan käytännöllistä toimintaa ja perustuu vuorovaikutukseen.

Ohjauksen tavoitteena edistää opiskelijan oppimista, oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta – ”kannettu vesi ei kaivossa pysy” opiskelija oppii tekemään tuottavaa ja laadukasta työtä oikeilla ja turvallisilla työmenetelmillä opiskelija kehittyy ottamaan enemmän vastuuta työskentelystään

Opiskelijalähtöinen ohjaaminen luo opiskelijalle mahdollisuuksia oppia ja hankkia tietoa erilaisin tavoin luo yksilöllisiä työssäoppimistilanteita erilaisille opiskelijoille luo myönteistä ja motivoivaa ilmapiiriä ja toimii oikeudenmukaisesti toimii yhteistyössä sekä opiskelijan että oppilaitoksen opettajan/ohjaajan kanssa ristiriitatilanteissa toimii rakentavana ratkaisijana

Ohjauksen keinoja Kuuleminen ja kuunteleminen Kysymysten käyttäminen ohjauksessa Opiskelijan yksilöllisyyden huomioonottaminen Sanallinen ja sanaton viestintä Tukeminen ja empaattisuus Kiireettömyys ja kärsivällisyys

Ohjauksen keinoja Selkeys, jäsentäminen, eteneminen asia kerrallaan Neuvominen, hiljaisen tiedon siirtäminen Esimerkkinä toimiminen oman alansa ammattilaisena Itseohjautuvuuteen kannustaminen Vastuun antaminen

Ohjauksessa huomioitavaa Erilaiset tavat oppia: Näköaistiin perustuva tiedon vastaanottaminen (visuaalinen) Kuuloaistiin perustuva tiedon vastaanottaminen (auditiivinen) Tuntoaistiin perustuva tiedon vastaanottaminen (kinesteettinen)

Ohjauksessa huomioitavaa Erilaiset tavat oppia: Kokeminen Pohtiminen Ajatteleminen ja käsitteellistäminen Tekeminen

Ohjauskeskustelun vaiheet Ohjauskeskusteluun valmistautuminen Aika, paikka ja keskustelurauha Ohjauskeskustelun toteuttaminen Opiskelijan asioiden ja kokemusten käsittely Opiskelijan ohjaaminen tavoitteiden suuntaisesti Ohjauskeskustelun yhteenveto Arviointi, palaute ja ”miten eteenpäin”

Oppimisen arviointi ja palautteen antaminen Opiskelija tarvitsee palautetta oppimisestaan ja osaamisestaan Säännöllisesti ja kannustavasti Suhteessa tavoitteisiin, ammattitaitovaatimuksiin sekä kriteereihin perustellusti tosiasioihin viitaten Arjen työtehtävissä oppijan omaa oivallusta hyödyntäen Kehittävä palaute kahden kesken Anna palaute ystävällisesti, suoraan ja selkeästi!

Työpaikkaohjaajan tehtäviä Osallistuu työssäoppimisen sopimuksen laatimiseen yhdessä opiskelijan ja oppilaitoksen ohjaajan kanssa: - työssäoppijan tavoitteet, työtehtävät ja -prosessit - työjärjestelyt - turvallisuusnäkökohdat - ammattiosaamisen näyttö / näyttötutkinto Kartoittaa mitä omalla työpaikalla on mahdollista opiskella Luo edellytykset työpaikalla tapahtuvalle oppimiselle, ohjaukselle ja arvioinnille Luo turvallisen ympäristön tutustua ammattiin ja työpaikan toimintatapoihin

Työpaikkaohjaajan tehtäviä Ohjaa opiskelijaa tutkinnon perusteiden, ammattitaitovaatimusten, arvioinnin kohteiden ja arviointikriteereiden sekä opiskelijan tavoitteiden mukaisesti Ohjaus- ja palautekeskusteluissa: Käsittelee opiskelijan kokemuksia ja toimintaa Tuo esille opiskelijan onnistumiset ja kehittymisen tarpeet Ohjaa opiskelijaa itsearviointiin

Työpaikkaohjaajalla on oikeus saada perehdytystä kyseisen tutkinnon osan ohjaamiseen ja arviointiin Ohjauksen tulee olla koko työyhteisön yhteinen asia.

Keskustelun aiheita Ohjaamisen haasteita ja ratkaisuja Teemoja: Opiskelijan arkuus työtehtävissä ja asiakkaiden kohtaamisessa Työpaikan pelisääntöjen noudattaminen Opiskelijan motivaation puute Opiskelijan oppimisvaikeuksien tukeminen