SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU 19.1.2016 MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Yhteisopettajuus arjessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON? Opetushallituksen päättämät perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet = koulun toiminnan/esiopetuksen kannalta keskeinen opetusta ohjaava normi Mäntsälän ops : Koulujen/esiopetuksen kasvatus- ja opetustyön perusta Oppilaalla/lapsella on lain takaama oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta ja ohjausta koulun/esiopetuksen työpäivinä Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

OPS -TYÖ MÄNTSÄLÄSSÄ Aikataulu Ops-työ aloitettu tammikuussa 2013 Mukana ops -työssä 92 henkilöä Rehtoreita, päiväkotien johtajia ja opettajia Lisäksi kaikki loputkin perusopetuksen ja esiopetusryhmien opettajat (yhteensä 200 henkilöä) oman yksikön toiminnan kehittämisen ja suunnittelun myötä lukuvuonna Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE Esiopetuksen ops Yleinen osa Esiopetuksen tehtävä Toimintakulttuuri Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet Lapsen kasvun ja oppimisen tuki ja oppilashuolto Perusopetuksen ops Yleinen osa Perusopetuksen tehtävä Toimintakulttuuri Koulutyön järjestäminen Arviointi Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki Oppilashuolto Oppiaineet Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

MILLAINEN ON UUSI OPS MÄNTSÄLÄSSÄ? Ohjaava, aito arjen työkalu opettajalle, rehtorille ja päiväkodin johtajille Yhtenäistää perus- ja esiopetusta (yhdessä ja erikseen) Tavoitteena linjata, ei rajata Toimintakulttuurin ja opetuksen uudistaminen Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

MIHIN TÄHDÄTÄÄN? MIHIN SUUNTAAN KOULUJA/ESIOPETUSTA KEHITETÄÄN? Toimintakulttuuri Oppiva yhteisö ytimenä Vahva yhtenäinen ja yhteisöllinen toimintakulttuuri Yhdessä tekeminen, tutkiminen, kokeileminen, innostuminen, onnistuminen Kehitytään dialogin avulla, opitaan toisilta ja yhdessä Yritteliäisyys, virheistä oppiminen Kerätään ja hyödynnetään palautetta, arvioidaan omaa työtä säännöllisesti Löydetään omia vahvuuksia ja luodaan myönteinen ja realistinen kuva itsestä Irrottaudutaan istuvasta elämäntavasta, toiminnallisuus Asetetaan tavoitteita ja arvioidaan omaa edistymistä Työhön syventyminen, sinnikkyys, loppuunsaattaminen Oppilaiden osallisuuden lisääntyminen/lasten ja huoltajien osallisuus Tietotekniikka mukaan kaikkiin oppiaineisiin/esiopetuksessa edistetään kotien rinnalla tieto- ja viestintäteknologista osaamista Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

OPPIMISKÄSITYS Oppilaan rooli HYVIN aktiivinen, kasvatetaan kantamaan vastuuta omasta oppimisesta ja edistymisestä Linnunpoikasesta kultakalaksi! Opettajan rooli muuttuu tiedon jakajasta kohti oppilaan oppimisen ohjaajaa; ilmiöoppiminen, flipped learning jne. Oppilaantuntemuksen merkitys lisääntyy; yksilöllinen oppiminen, vuorovaikutus, oppilaan ohjaaminen jne. Esiopetuksessa toimitaan yhteistyössä muiden kanssa ja asetetaan tavoitteet omalle ja yhteiselle toiminnalle Esiopetuksessa lapsi oppii leikkien, liikkuen, tutkien, erilaisia työtehtäviä tehden, itseään ilmaisten sekä taiteisiin perustuvassa toiminnassa Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

OPPILAAN/LAPSEN OSALLISUUS Oppilaat/lapset mukana suunnittelemassa miltei kaikkea: oppimisympäristöjä, työtapoja, tapahtumia, arviointitapoja, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, kasvatustavoitteita, järjestyssääntöjä jne. Oppilaalle/lapselle ja huoltajille kuvataan opetussuunnitelman tavoitteet oppimiselle Oppilas/lapsi asettaa itselleen tavoitteita oppimiselle, työskentelylle ja käytökselle reflektoi omaa työtään, arvioi tekee johtopäätöksiä asettaa uusia tavoitteita Valinnaisaineita myös alakouluun Monialaiset oppimiskokonaisuudet (väh. 1 lukuvuodessa) Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

ARVIOINTI Painopiste on oppimista edistävässä arvioinnissa Jatkuvaa, kannustavaa, ohjaavaa, oppimista edistävää palautetta annetaan joka päivä itsearviointi ja vertaisarviointi Monipuoliset arviointimenetelmät; paperikoe ei enää riitä osaamisen osoittamisen välineeksi arvosanaan vaikuttaa myös monialaiset oppimiskokonaisuudet oppilaan ja opettajan työote reflektiivinen, omaa työtä arvioidaan koko ajan Mäntsälässä ei joulutodistusta, väliarviointi hoidetaan arviointikeskustelulla (paitsi 9.lk) arviointikeskusteluja/tavoitekeskusteluja/kehityskeskusteluja/onnistumiskeskusteluja kaikilla vuosiluokilla väh 1 krt/lukuvuosi (korvaa väliarvioinnin) arviointikeskusteluja 2 krt alkuopetuksessa muuten sanallinen arviointi luokilla, paitsi äidinkieli alk. 3.lk matematiikka alk. 3.lk englanti alk. 4.lk numeroarviointi kaikessa 6.luokasta alkaen esiopetuksessa osallistumistodistus lukuvuoden päätteeksi Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

OPPIAINEET, 3.-6.LK MATEMATIIKKA 2004: Tavoitteet oppilaalle ja keskeiset sisällöt luetteloina Oppilas saa onnistumisen kokemuksia matematiikan parissa oppii tutkien ja havainnoiden muodostamaan matemaattisia käsitteitä ja käsite- järjestelmiä oppii käyttämään matemaattisia käsitteitä oppii peruslaskutaitoja ja ratkaisemaan matemaattisia ongelmia Jne. 2014: Opetuksen tavoitteet, tavoitteisiin liittyvät sisällöt ja laaja-alainen osaaminen T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta T2 ohjata oppilasta havaitsemaan yhteyksiä oppimiensa asioiden välillä T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisujaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016