Oppimisen tavoittelu TKK Opetuksen ja opiskelun tuki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Advertisements

Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Hyvinvointiraportti-hanke
Pedagoginen kehittäminen
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Opetussuunnitelma ops
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Tutkiva Oppiminen Varhaiskasvatuksessa
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Kone- ja metallialalla
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opintopsykologi Katja Hietanen
shine Strong human increases new energy
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oodin version 3.7 yhteenveto
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ajanhallinta opiskelussa
Metallurgian seminaari
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Oppimisen tavoittelu TKK Opetuksen ja opiskelun tuki

Mitä osaamisen syntyminen vaatii? Carl Bereiter: "Conceptual changes that took centuries for scientists to work their way through cannot be expected to happen with students in a couple of lessons. But it is not simply a matter of repetition, of convincing students and getting them adjusted to a matter of fact. ” Lähde:

Väitteitä – Miten nämä ilmiöt näkyvät nykyisessä opetuksessa? ”Voiko käsitellä tietoa yrittämättä painaa sitä mieleensä?” ”Luento on tiedon hankintaa (jotakin varten) ”Aloittelijaa saatetaan pitää pitkään alistetussa asemassa ennen kuin hänet päästetään merkityksellisen tiedon ääreen” ”Oppiminen ja taidon hallinta ovat toiminnan tuloksia, eivät sen edellytyksiä” ”Opiskelijasta ei tule asiantuntijaa, vaikka hänelle jollakin tavalla pystyttäisiin välittämään kaikki asiantuntijan hallitsema tieto.” ”Uuden tiedon luominen on olennaisesti sama prosessi kuin aikaisemmin luodun tiedon syvällinen ymmärtäminen” Lähde: Hakkarainen, Lonka & Lipponen Tutkiva oppiminen - Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä.

Opetus - verkko vai laatikosto Kuva: Kuva: Microsoft Clipart

Käsityksiä oppimisen kumuloitumisesta Mieli säiliönä: Sisällöt + pinoaminen.  Poikkemat pyritään estämään, yksilöt palautetaan ruotuun. Kaikille on samat hyvät tavoitteet. Management. Sisällönanalyysit (usein). Laatukontrollina on arvosanan 1 saaminen. Mieli verkkona:  Yksilölliset opinpolut, kumuloituvuus hyväksytty ei täysin hallittavana asiana. Leadership. Taitojen kehittäminen.

Harha: Opitaan mitä arvioidaan Oppiminen moniulotteista ja laadullista Arviointi usein yhteismitallista ja numeerista! Arviointinäkökulma (haluttu oppiminen) Uudet oivallukset

Osaamisen heterogeenisyys ongelma? Ongelman ratkaisut  Tasokurssit  Valikointi (esikarsinta)  Kertausmateriaalit  Esitietojen pakollisuus Ongelman poistaminen  Menetelmävalinnat – yksilölliset opintopolut

Opettajien haasteet Liian kunnianhimoiset tavoitteet  Hienot tavoitteet =/= hieno oppiminen Tavoitteet laaditaan erossa toiminnan ja toimintaympäristön suunnittelusta Tavoitteiden muoto ei auta johtamaan niistä toimintaa ja tavoitteet ovat opettajan tavoitteita. Tavoitteita on liikaa (yksityiskohdat hämärtävät kokonaisuuden) Opettaja yrittää hallita, arvioida ja johtaa kaiken tiedon käsittelyn oppimisessa Opettaja ei yritä johtaa kurssia isompia kokonaisuuksia tai johtaa niitä sisällöllisestä näkökulmasta

Johtopäätökset Uudet tavat suunnitella oppimisympäristöjä kursseja laajempiin ajanjaksoihin (OPS työn kehittäminen) Opiskelijoiden osaamisen heterogeenisyyden hyväksyminen ja käsittely opetuksen suunnittelussa Kiinteistä tietosisällöistä taitojen opiskeluun Lukemisesta tiedon käyttämiseen Opitun testaamisesta opitun osoittamiseen Jokainen kurssi on erilainen  yhteisiä oppimisaihioita, joissa rakenne kiinteä, mutta tavoitteet ja tietolähteet vaihtuvat

Mikä opinpolku yksilölle syntyy? Karikoiden vättäminen Hyvään virtaukseen pääseminen Oma aktiivinen toiminta ja siitä palkitseminen 1.On hauskaa 2.Opitaan joka päivä jotain uutta 3.Tehdään töitä kuin hullut.