Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElsa Hämäläinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
2
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen
3
Ammattilaisten prosessikoulutus / kouluttautumisesta saatavan tiedon juurruttaminen 34 sosiaali- ja terveysalan sekä seurakunnan koulutettavaa (E-P, Vaasa ja Kokkola) Kahdeksan koulutuspäivää (yhteensä 60 h) Luento-opetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, roolileikit ja ryhmäkeskustelu. Kokemusasiantuntijoiden käyttö Kouluttajat: TtT:t Aune Flinck ja Tuija Leppäkoski, kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen ja ulkopuoliset luennoitsijat Koulutuksen tavoitteet –lisätä tietoa perhe- ja lähisuhdeväkivallasta ilmiönä –kehittää tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia valmiuksia väkivallan ennaltaehkäisy varhainen reagoiminen väkivaltaa kokeneiden, väkivaltaa käyttäneiden ja heidän läheistensä ammatillinen kohtaaminen ja auttaminen
4
Sisältö Väkivaltatyön eettiset, ammatilliset ja lainsäädännölliset perusteet Dialogisuus työmenetelmänä asiakas- ja verkostotyössä Perhe- ja lähisuhdeväkivalta eri ilmenemismuotoineen, väkivallan selitysmallit, ilmiön tunnistaminen, väkivallan puheeksi ottaminen, väkivaltaa kokeneen, sitä käyttäneen ja heidän läheistensä auttaminen, väkivallan vaikutukset yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla Lasten kaltoinkohtelu eri muotoineen, tunnistaminen, puuttuminen sekä lapsen ja perheen auttaminen Vammaisiin, kehitysvammaisiin ja vanhuksiin kohdistuva väkivalta Samaa sukupuolta olevien suhteissa ilmenevä väkivalta, tunnistaminen, puuttuminen ja auttaminen Väkivaltatyön toimintamallit ja niiden merkitys moniammatillisessa yhteistyössä Väkivalta ja vastatunteet Väkivaltatyössä jaksaminen
5
Sisältö Koulutuksen aikana osallistujat laativat omaan organisaatioonsa/työyksikköönsä soveltuvan ja paikalliseen auttamisverkostoon integroituvan perhe- ja lähisuhdeväkivallan tunnistamisen ja siihen puuttumisen toimintamallin. Lisäksi osallistujat ovat sitoutuneet välittämään koulutuksessa saamaansa tietoa oman työyhteisönsä käyttöön.
6
Palaute Väkivallan monimuotoisuus yllätti Väkivallan tunnistamisen esteet tulivat näkyviksi Oman toimintayksikön toimintamallien laatiminen ei ollut helppoa –ensimmäisen kerran koko työyhteisössä jouduttiin analysoimaan, miten työssä suhtaudutaan väkivaltaan Tieto ja rohkeus lisääntyivät > rohkeus reagoida Väkivallan kokijan ja tekijän auttaminen on meidän vastuullamme Tukea on tarjottava riittävän pitkään ja riittävän intensiivisesti Jos eivät omat taidot tai aika riitä on ohjattava kädestä pitäen muun avun piiriin Yliarvosana koulutuksesta asteikolla 1-5, oli 4½
7
JOHTOPÄÄTÖKSET Työyksiköiden tai yksittäisen työntekijän osaamisen kehittäminen tai uusien toimintamallien käyttöönotto vaatii syvällistä pohtimista. Työyhteisön arvot ja asenteet tulee ottaa koko työyhteisön sisäiseen keskusteluun Tulee miettiä, miten omassa työyhteisössä asioihin reagoidaan ja mitä tulisi jatkossa tehdä, jotta asiakkaiden tarpeet tulisivat huomatuiksi Koulutusprosessi on ollut erittäin antoisa ja vahvistanut käsitystä siitä, että toimintakulttuurin kehittymiseksi tarvitaan tietoa, taitoa ja pitkäjänteisyyttä
8
JOHTOPÄÄTÖKSET Toiminnan vieminen käytännön tasolle on vaatinut ja vaatii jatkossakin perusteellista perehtymistä aiheeseen, omien vastatunteiden käsittelyä, oman työorganisaation tutkimista ja selkeiden työpaikkakohtaisten toimintaohjeiden laatimista sekä väkivallan puheeksioton harjoittelua käytännössä. Tarvitaan kunnallisten moniammatillisesti koottujen väkivalta- tai turvallisuustyöryhmien säännöllisiä kokoontumisia ja prosessiluonteista työskentelyä – väkivallan ehkäisyn toimintaohjelmien aikaansaamiseksi – väkivaltatyön saumattoman hoitoketjun varmistamiseksi.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.