Leif Åberg syksy 2001 Ensimmäinen luento

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristön analyysi
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Tiedonsiirronperusteet
1. varapresidenttien koulutus
Laadukkaan asukasviestinnän mahdollisuudet
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
Palautteen olemuksesta
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Eemeli Pulliainen. 1.Käytä Internet Explorer-selainta 2.Menee sähköpostiisi ja etsi kyseinen kohta OHJEET.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Viestintäsuunnitelma
LASTENKULTTUURI -luento
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Johdatus viestintään, 2. luento: viestintä on prosessi
Kognitiivinen psykologia tutkii
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Oppimisorientaatioita
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
MAILAAMAAN!. Sähköpostiviestin ominaisuudet Perille nopeasti Vastaaminen helppoa Ei tarvitse olla yhtä aikaa viestimässä Ongelmana lyhyt harkinta-aika.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Johdatus viestintään, lisäaineistoja Leif Åberg syksy 2000.
Esa Väliverronen ja Leif Åberg: Johdatus viestintään
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 1998.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi kevätlukukausi 2006
Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg syksy 2000 Toinen istunto 4.10.
Johdatus viestintään, 4. luento: viestintä on yhteisyyttä Leif Åberg syksy 2002.
Johdatus viestintään, kuudes luento
Johdatus viestintään Luento
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
P1 Johdatus viestintään sivuaineopiskelijoille Kurssin käytänteet 1. teema: peruskäsitteet Leif Åberg kevät 2008.
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Suuttumuksen hallinta
Johdatus viestintään Leif Åberg syksy Viestinnän peruskurssin luennot –kaikki tenttivät joulu- tai tammikuussa kirjallisuus –pääaineopiskelijat:
1 HISTORIAN PERUSKÄSITTEITÄ Hi1-KURSSI Toni Uusimäki 2014 Lähde: Eepos. Maailmanhistorian käsikirja. Porvoo 2002.
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Johdatus viestintään, 3. luento: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2003.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
VIESTINTÄ.
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
6: Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
9. Oppimisen psykologinen perusta
VIESTINTÄTAIDOT - VERKKOTOTEUTUS, 2017
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Esityksen transkriptio:

Leif Åberg syksy 2001 Ensimmäinen luento Johdatus viestintään Leif Åberg syksy 2001 Ensimmäinen luento

Suorittaminen Viestinnän peruskurssin luennot kirjallisuus kaikki tenttivät joulu- tai tammikuussa kirjallisuus pääaineopiskelijat: pienryhmissä sivuaineopiskelijat: tenteissä loka-, joulu- tai tammikuussa

Luentojen jaksotus 1 peruskäsitteet 12. 9. 2 sisäisviestintä 19.9. 3 keskinäisviestintä 26.9. 4 organisaatioviestintä 03.10. 5 organisaatioviestintä 10.10. 6 joukkoviestintä 17.10. 7 joukkoviestintä 24.10. välitentti 31.10. ei luentoa 07.11. 8 verkkoviestintä 14.11. 9 viestinnän tulevaisuus 21.11. 10 kooste 28.11. lopputentti 12.12. rästitentti 10.01.2002

Kirjallisuus: 1.osa: Kunelius R: Viestinnän vallassa Kivikuru, U-M ja Kunelius, R: Viestinnän jäljillä 2. osa: Veivo H ja Huttunen T: Semiotiikka - merkeistä mieleen ja kulttuuriin Åberg L: Viestinnän strategiat

Pääaineopiskelijoiden pienryhmät ongelmasuuntautuneen oppimisen (pbl) mallin mukaisia Pienryhmätyö alkaa tiistaina 25.09. kello 10 osoitteessa Vuorikatu 20 sh 12

Peruskäsitteet

Viestinnän käsitteen kehittyminen prosessimallit huomio viestinnän tapahtumassa lähettäjä - sanoma - kanava - vastaanottaja - palaute - häiriöt semioottis-kulttuuriset mallit huomio merkityksenannossa edellisten synteesi:

Yhteisiä elementtejä: vaihdanta lähettäjä (=käynnistäjä) vastaanottaja jokin joka siirtyy merkityksenanto kulttuurinen ja fyysinen konteksti

Viestintä prosessi, tapahtuma, jossa merkityksien antamisen kautta tulkitaan asioiden tilaa ja jossa tämä tulkinta saatetaan muiden tietoisuuteen vuorovaikutteisen, sanomia välittävän verkoston kautta (Åberg L, Viestinnän johtaminen, 2000)

Siis: Viestintä on sanomien vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan kesken tietyssä kulttuurisessa ja fyysisessä kontekstissa. Sanomat kantavat informaatiota. Merkityksenanto korostuu sekä lähettäjä- että vastaanottajapäässä.

Lineaarinen viestinnän malli X X A B = X

Shannonin lineaarinen prosessimalli (1947) lähettäjä sanoma häiriöt enkoodaus kanava dekoodaus palaute sanoma vastaan- ottaja

Uusissa, epälineaarisissa viestinnän malleissa korostuvat vastaanottaja: passiivisesta kohteesta aktiiviseksi toimijaksi, subjektiksi merkityksenanto: osapuolet tulkitsevat, antavat merkityksiä sanomille viestintätapahtuman satunnaisluonne: itse viestinnän tapahtuma eri vaiheineen vaikuttaa lopputulokseen konteksti, puitteet: fyysiset, kulttuuriset ja tilannetekijät vaikuttavat viestintään.

Epälineaarinen viestinnän malli idea tulkitaan mielikuva ”lamppu” puetaan sanoma B A kanava häiriöt

Tärkeät vaiheet vuoro- vaikutus idea puetaan sanomaksi ”lamppu” B A

A B Lähettäjä idea tulkitaan mielikuva ”lamppu” puetaan sanoma kanava häiriöt

Lähettäjä oli aiemmin selkeästi fokuksessa nyttemmin kenties prosessin käynnistäjän roolissa, etenkin jos keskinäisviestinnän tilanne tai muu tilanne, jossa ollaan tasavertaisia.

A B Vastaanottaja idea tulkitaan mielikuva ”lamppu” puetaan sanoma kanava häiriöt

Vastaanottaja joku, joka ottaa sanoman vastaan yksi määrätty henkilö, ryhmä, kohderyhmä tai suuri yleisö ongelmia: yleisön käsite public = julkiso eli keskustelevista kansalaisista koostuva viestimien käyttäjäkunta audience = (suuri) yleisö eli viestimiä omassa yksityisyydessään kuluttavien yksilöiden kokonaisuus

Sanoma, viesti, merkit ja ärsykkeet idea tulkitaan mielikuva ”lamppu” puetaan sanoma B A kanava häiriöt

Sanoma Lähettäjän tietoisesti muotoilema merkkien yhdistelmä, joka kantaa lähettäjän tarkoittaman ajatuksen ja joka laukaisee vastaanottajassa joitain mielikuvia.

Viesti Mikä tahansa ärsykesarja, joka aiheuttaa vastaanottajassa tiedollisia (kognitiivisia) tapahtumia.

Merkkejä: äänet, joista koostuu puhuminen kirjaimet liikennemerkit tietokoneen symbolimerkit eleet, ilmeet ja muut nonverbaaliset merkit

Ärsyke Mahdollinen eli potentiaalinen ärsyke: mikä tahansa aistein havaittava tekijä, jolla voi olla vaikutusta havaitsijaan Toteutuva eli efektiivinen ärsyke: sellainen ärsyke, johon havaitsija todella reagoi

Mahdollinen -> toteutuva ärsyke: havaittavuus: ärsykekynnys ylittyy muutos: erotuskynnys ylittyy äkillisyys: hitaita muutoksia ei hevin huomata

A B Kanava ja viestin idea tulkitaan mielikuva ”lamppu” puetaan sanoma häiriöt

Kanava ja viestin Kanava: vakiintunut viestintäyhteys Viestin: sanomien siirron tekninen apuväline

A B Häiriöt idea tulkitaan mielikuva ”lamppu” puetaan sanoma kanava

Häiriöt: Este: sanoma ei mene lainkaan perille Kohina: sanomaan sekoittuu muita sanomia tai häiriöitä Kato: sanoma tulee vastaanottajalle, mutta osa siitä häviää aisti- tai muista sisäisistä häiriöistä johtuen Vääristymä: sanoma ymmärretään ja tulkitaan väärin. Huom: lista on tehty lähettäjän vinkkelistä!

Palaute ja vuorovaikutus idea tulkitaan mielikuva ”lamppu” puetaan sanoma B A kanava häiriöt

Palaute järjestelmäteoriassa: tietoa tuleman luonteesta Tietoa siitä, että vastaanottaja on reagoinut sanomaan Kytkeytyi lähettäjään ja hänen viestinnän tavoitteisiinsa: ovatko lähettäjän tarkoitusperät onnistuneet.

Vuorovaikutus mikäli palautteen käsitettä ylipäätään käytetään, voisi sitä tarkastella käsityksenä omien viestien perillemenosta kaikki osapuolet saavat palautetta tästä näin palaute lähenee vuorovaikutuksen käsitettä: kumpikin osapuoli vaikuttaa vuorollaan toiseen lopputulemaa ei siten voi ennakoida viestinnän alkaessa

A B Informaatio idea tulkitaan mielikuva ”lamppu” puetaan sanoma kanava häiriöt

Sanomat ja viestit kantavat informaatiota Informaatioteorioita: semanttinen syntaktinen eli matemaattinen pragmaattinen järjestelmäteoreettinen

Semanttinen informaatioteoria Sanoma on informatiivinen silloin, kun se kuvaa kohdettaan mahdollisimman oikein tai 'totuudellisesti' Huomio merkin ja kuvattavan kohteen välisessä suhteessa

Syntaktinen eli matemaattinen informaatioteoria Sanoma siirtyy vastaanottajalle kanavaa mahdollisimman vähän kuormittaen Painopiste merkkien ja kanavan suhteessa

Pragmaattinen informaatioteoria Sanoma on informatiivinen silloin, kun se vähentää vastaanottajan epätietoisuutta sanoman kuvaaman kohteen osalta Painopiste sanoman ja vastaanottajan suhteessa

Informaation järjestelmäteoria Informaatio on järjestelmän ohjausjärjestelmän työtapahtuma ohjausjärjestelmä syöte tulos työ palaute