OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa OPETTAJAN ROOLI JA MUUTTUVA TEHTÄVÄNKUVA
MIKSI UUSI OPS 2016? Miksi vuoden 2004 OPS ei enää riitä? Oppisisällöt ovat liian laajat. Aihekokonaisuudet ovat jääneet irrallisiksi. Kasvatuksen ja oppimisen tavoitteet on selkiytettävä. Työtavat ja oppimisympäristöt ovat muuttuneet. Oppilaiden hyvinvointiin on kiinnitettävä huomiota. Arviointi on kehittynyt monipuolisemmaksi. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on muuttunut. Vuoden 2004 OPS ei vastaa koulujen ja oppimisen tulevaisuuden haasteisiin.
Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa Miten uusi opetussuunnitelma 2016 muuttaa tai vaikuttaa opettajan rooliin, tehtäviin ja tehtävänkuvaan tulevaisuudessa? Opettaja: * rooli tiedonjakajasta oppimisen edesauttajaksi * edustaa yhä enemmän integroitunutta osaamista * on eettisesti näkemyksellinen ja aktiivinen yhteis- kunnan kehittäjä (Olli Luukkainen) * ammatti perustuu kumppanuuteen ihmisten teknologian sekä yhteiskunnan kanssa (Hannele Niemi)
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu Toimintatapojen ja koulun toimintakulttuurin uudelleen ajattelua, suunnittelua ja käytänteiden toteutusta Yksintekemisen kulttuurista yhdessä tekemiseen niin opetus- kuin kasvatustyössä - suunnittelu, toteutus ja arviointi - moniammatillinen yhteistyö - eri oppiaineita opettavien opettajien yhteistyö - samanaikaisopetus, tiimityö jne. Vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen sekä uusien toiminta- ja työskentelytapojen kehittäminen - vuorovaikutustilanteiden ja vuorovaikutuksen määrä - ajan ja työtehtävien hallinta
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu Yhteistyön lisääntyminen koulun ulkopuolisten tahojen kanssa - asiantuntijatehtävät Oppimisympäristöjen ja sosiaalisen median tuomat muutokset - oppimateriaalien jakaminen, kierrättäminen ja kehittely Työtehtävien jakaminen ja kierrättäminen oppivassa yhteisössä - vaatimukset ja haasteet > mielekkyys > työmotivaatio > ajankäyttö Opettajien ja muun henkilökunnan vahvuuksien ymmärtäminen ja hyödyntäminen - niin opetus-, kasvatus- kuin koulun kehittämistyössä
Esimerkki: Digitaaliajan opettaja alkuopetuksessa –video (Viikin normaalikoulu) https://www.youtube.com/watch?v=8NFNPw5uxN0 Kirsti Lonka: Mobiilit ja vuorovaikutteiset oppimisympäristöt https://www.youtube.com/watch?v=H4p0b_1IPVk (taustalla Minerva –tori)
”miksei koululaitos muutu, vaikka maailma ympärillä muuttuu. ” Herää, koulu! -pamfletin kirjoittanut Maarit Korhonen ihmettelee, ”miksei koululaitos muutu, vaikka maailma ympärillä muuttuu. ” Hän näkee muutoksen tarvetta sekä opetussisällöissä, opetusmetodeissa että koulurakennuksissa.