Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4. Alkuluokkatoiminta Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Miksi joustava esi- ja alkuopetus? Uuden opetussuunnitelman vaatimus Liperin kunnan sivistysstrategia Siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen joustavaksi ja kynnys matalaksi Mahdollisuus yksilölliseen etenemiseen opinpolulla Madalletaan eri toimintaympäristöjen eroja
Siirrytään lasten kouluvalmiudesta koulun valmiuteen vastaanottaa erilaisia lapsia Vahvistetaan tuen kolmiportaisuutta Tiivistetään moniammatillista verkostotyötä Kehitetään yhteisopettajuutta
Joustava esi- ja alkuopetus Viinijärvellä Kolme alkuluokkaa Alkuluokka on esi- ja alkuopetuksen lapsiryhmä, jolla on suunniteltua päivittäistä työskentelyä yhteisessä oppimisympäristössä Jokaisessa alkuluokassa työskentelee luokanopettaja, esiopettaja/ varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä ohjaaja Lisäksi erityisopettaja n. 15 tuntia viikossa
Oppilasmäärä luokissa pienenee nykyisestä(17-19 eka- ja tokaluokkalaista) Kaikki alkuopetusluokat muuttuvat yhdysluokiksi Alkuluokkatoiminnan aikana esiopettajan mukana yhteistyöhön tulee 6-8 esioppilasta -> ryhmäkoot pienenevät ja aikuisten määrä kasvaa
Alkuluokan arvoperusta Oppimisen ilo Yhdessä tekeminen Aktiivisuus ja toiminnallisuus Lapsen osallisuus Yksilöllisyys Vuorovaikutus Kiireettömyys Välittäminen ja huolenpito
Mitä kuuluu alkuluokkalaisen päivään? Oppimista yhdessä eri-ikäisten kanssa, pienissä ryhmissä Oppimista oman ikäluokan kanssa Leikkiä ja pelejä Valintoja, osallistumista Tieto- ja viestintätekniikkaa Mielekästä tekemistä Tunne ja vuorovaikutustaitojen oppimista
Millainen on alku- luokkalaisen päivän rakenne? 9-10.30 toimintaa alkuluokan pienryhmissä 10.30 – 11.15 ruokailu ja ulkoilua 11.15-13 esioppilaat omassa toiminnassaan 11.15-12 yhdysluokkatunti 1-2 12.15 -> jakoryhmien oppitunteja (esim. äidinkieltä tai matematiikkaa) Yhteistä toimintaa voi olla joskus ruokailun jälkeen.
Kunkin alkuluokan toiminnasta vastaa oma henkilökunnan tiimi Tiimi suunnittelee viikon ohjelman hyödyntäen joustavia ryhmittelyjä tarpeen ja tilanteen mukaan Alkuluokkatoiminta on ilmiökeskeistä, oppiainerajoja ylittävää
Päivärytmi suunnitellaan lopulta lapsiryhmän tarpeiden mukaisesti Päivän rakenne ja viikkosuunnitelmat
Alkuluokan työtavat Pienryhmätyöskentely, joustavat ryhmittelyt Leikki Pelit Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen Parityöskentely Yksilöllinen ohjaus Luokkatyöskentely Retket opetuskeskustelut
Alkuluokan työtavat jatkuu… Projektit Rakentelut, muovailu Näytelmät, esitykset Videointi, valokuvaus Tutkimukset Havainnointi Haastattelut Askartelu, piirtäminen Käsillä tekeminen (ompelu, puutyöt, virkkaaminen…)
Alkuluokkatoiminnan henkilöstö Luokanopettajat Riitta Lappalainen, Minna Gröhn ja Pauliina Räty Esiopettajat Elina Martikainen ja Erityisopettaja Varhaiskasvatuksen erityisopettaja Ohjaajat Päivi Miettinen, Päivikki Lindberg ja Kirsi Näätänen
Luokanopettaja vastuussa 1-2 luokkalaisten opetussuunnitelman toteutumisesta ja arvioinnista Esiopettaja vastuussa esioppilaista ja esiopetussuunnitelman tavoitteiden toteutumisesta
Alkuluokkatoiminnan hyödyt Uusi opetussuunnitelma muuttuu käytännöksi Yhdistämällä resurssit saadaan ne tehokkaasti käyttöön (n. 26 oppilasta 3 aikuista!) Voimavarat ja vahvuudet yhteen Toimiva oppimisympäristö Oppilaan yksilöllinen huomioiminen
Eri-ikäisten oppilaiden yhteistyö, vastuu Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen Nivelvaiheen haasteet poistuvat Eriyttäminen ja eheyttäminen Vahva kolmiportainen tuki Tutut aikuiset jopa kolme vuotta Kasvatuskumppanuus, tiivis kodin ja koulun yhteistyö