Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Advertisements

Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Työparityöskentely päiväkodissa
Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
S2-tiimin muistiinpanot
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Oppilasmäärien vähenemisen haaste  Vuorenmaan ja Kankaanpään koulujen työnjako Vuorenmaan kouluun ns. varhaiskasvatusyksikkö, jossa toimii esikoulu ja.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Harvialan koulu ja päiväkoti
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Tervetuloa esiopetusiltaan!
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Yhteiseen vanhempainiltaan!
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Vanhempainilta
Joustava perusopetus eli JOPO
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Koulu alkaa klo 9.00.
Asiakas Esiopettaja/kelto
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Arviointi Vsop-opetuksessa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4. Alkuluokkatoiminta Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.

Miksi joustava esi- ja alkuopetus? Uuden opetussuunnitelman vaatimus Liperin kunnan sivistysstrategia Siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen joustavaksi ja kynnys matalaksi Mahdollisuus yksilölliseen etenemiseen opinpolulla Madalletaan eri toimintaympäristöjen eroja

Siirrytään lasten kouluvalmiudesta koulun valmiuteen vastaanottaa erilaisia lapsia Vahvistetaan tuen kolmiportaisuutta Tiivistetään moniammatillista verkostotyötä Kehitetään yhteisopettajuutta

Joustava esi- ja alkuopetus Viinijärvellä Kolme alkuluokkaa Alkuluokka on esi- ja alkuopetuksen lapsiryhmä, jolla on suunniteltua päivittäistä työskentelyä yhteisessä oppimisympäristössä Jokaisessa alkuluokassa työskentelee luokanopettaja, esiopettaja/ varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä ohjaaja Lisäksi erityisopettaja n. 15 tuntia viikossa

Oppilasmäärä luokissa pienenee nykyisestä(17-19 eka- ja tokaluokkalaista) Kaikki alkuopetusluokat muuttuvat yhdysluokiksi Alkuluokkatoiminnan aikana esiopettajan mukana yhteistyöhön tulee 6-8 esioppilasta -> ryhmäkoot pienenevät ja aikuisten määrä kasvaa

Alkuluokan arvoperusta Oppimisen ilo Yhdessä tekeminen Aktiivisuus ja toiminnallisuus Lapsen osallisuus Yksilöllisyys Vuorovaikutus Kiireettömyys Välittäminen ja huolenpito

Mitä kuuluu alkuluokkalaisen päivään? Oppimista yhdessä eri-ikäisten kanssa, pienissä ryhmissä Oppimista oman ikäluokan kanssa Leikkiä ja pelejä Valintoja, osallistumista Tieto- ja viestintätekniikkaa Mielekästä tekemistä Tunne ja vuorovaikutustaitojen oppimista

Millainen on alku- luokkalaisen päivän rakenne? 9-10.30 toimintaa alkuluokan pienryhmissä 10.30 – 11.15 ruokailu ja ulkoilua 11.15-13 esioppilaat omassa toiminnassaan 11.15-12 yhdysluokkatunti 1-2 12.15 -> jakoryhmien oppitunteja (esim. äidinkieltä tai matematiikkaa) Yhteistä toimintaa voi olla joskus ruokailun jälkeen.

Kunkin alkuluokan toiminnasta vastaa oma henkilökunnan tiimi Tiimi suunnittelee viikon ohjelman hyödyntäen joustavia ryhmittelyjä tarpeen ja tilanteen mukaan Alkuluokkatoiminta on ilmiökeskeistä, oppiainerajoja ylittävää

Päivärytmi suunnitellaan lopulta lapsiryhmän tarpeiden mukaisesti Päivän rakenne ja viikkosuunnitelmat

Alkuluokan työtavat Pienryhmätyöskentely, joustavat ryhmittelyt Leikki Pelit Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen Parityöskentely Yksilöllinen ohjaus Luokkatyöskentely Retket opetuskeskustelut

Alkuluokan työtavat jatkuu… Projektit Rakentelut, muovailu Näytelmät, esitykset Videointi, valokuvaus Tutkimukset Havainnointi Haastattelut Askartelu, piirtäminen Käsillä tekeminen (ompelu, puutyöt, virkkaaminen…)

Alkuluokkatoiminnan henkilöstö Luokanopettajat Riitta Lappalainen, Minna Gröhn ja Pauliina Räty Esiopettajat Elina Martikainen ja  Erityisopettaja  Varhaiskasvatuksen erityisopettaja  Ohjaajat Päivi Miettinen, Päivikki Lindberg ja Kirsi Näätänen

Luokanopettaja vastuussa 1-2 luokkalaisten opetussuunnitelman toteutumisesta ja arvioinnista Esiopettaja vastuussa esioppilaista ja esiopetussuunnitelman tavoitteiden toteutumisesta

Alkuluokkatoiminnan hyödyt Uusi opetussuunnitelma muuttuu käytännöksi Yhdistämällä resurssit saadaan ne tehokkaasti käyttöön (n. 26 oppilasta 3 aikuista!) Voimavarat ja vahvuudet yhteen  Toimiva oppimisympäristö Oppilaan yksilöllinen huomioiminen

Eri-ikäisten oppilaiden yhteistyö, vastuu Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen Nivelvaiheen haasteet poistuvat Eriyttäminen ja eheyttäminen Vahva kolmiportainen tuki Tutut aikuiset jopa kolme vuotta Kasvatuskumppanuus, tiivis kodin ja koulun yhteistyö