KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA 6.10.2005 ANTERO STENIUS.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Työpaikkakouluttajan ABC
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
TET =Työelämään tutustuminen
Joustavat oppimispolut
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS

OPPIMISTEHTÄVÄ Amattikorkeakoulut voivat järjestää tuotantopainotteisen koulutuksen 30 opintopisteen laajuiset työelämäintegroidut opinnot työpaikalla tapahtuvina opintoina. OAMK:ssa opintojaksot on nimetty ”Käytännön opintojaksoiksi”.

OPPIMISTEHTÄVÄ Toteutuksessa lähtökohdaksi on määritetty OAMK:n rakentamistekniikassa ammatillista kasvua tukevan työssaoppimisen viitekehys, jossa yhdistetään teoriaa ja käytäntöä ajallisesti ja taidollisesti tasajalkaa.

OPPIMISTEHTÄVÄ 1 Opiskelija tuntee alan perusrutiinit ja pystyy ohjatusti suorittamaan tavanomaisia, rutiininmukaisia tehtäviä, sekä pystyy soveltamaan osaamistaan tavanomaisissa tehtävissään, mutta edellyttää yleensä palautetta ja ohjausta muilta toimintansa ohjaamiseksi ( Taso 1)

OPPIMISTEHTÄVÄ 2 Opiskelija tuntee tulevaan ammattikuvaan kuuluvat esimiestaidolliset valmiudet ja tehtävät sekä osaa soveltaa ja suorittaa niitä käytännön työtilanteissa. Opiskelija perehtyy työpaikalla/ työmaalla tulevaan ammattikuvaan kuuluviin esimiestaitoihin ja esimiestehtäviin osallistumalla ryhmän / työkunnan/ tiimin toimintaan ja johtamiseen. ( Taso 2).

OPPIMISTEHTÄVÄ 3 Opiskelija tuntee tulevaan ammattikuvaansa kuuluvat tuotannon suunnitteluun ja tuotannonohjaukseen liittyvät tehtävät sekä osaa soveltaa ja suorittaa niitä käytännön työtilanteissa (Taso 3).

Taulukko 1 Kypsyystasojen luokittelu AMK- insinööriopiskelijaa varten. Kypsyys- taso Määritelmä 1 - Tuntee käsitteet ja pääpiirteittäin keskeiset toiminnot - Ymmärtää ammattitermein käytyä keskustelua - Pystyy toimimaan asiantuntijan apuna työtehtävissä - Pystyy omaksumaan lisää tietoja taitoja ammattialalta 2 - Tuntee alan perusrutiinit ja pystyy ohjatusti suorittamaan tavanomaisia, rutiininmukaisia tehtäviä - Pystyy soveltamaan osaamistaan tavanomaisissa tehtävissään, mutta edellyttää ajoittain palautetta ja ohjausta muilta toimintansa ohjamiseksi 3 - Osaa arvioida ja ennakoida vastuualueensa tehtäviin liittyvät keskeiset vaatimukset - Pystyy koordinoimaan omat päätehtävänsä yhteistyökumppaniensa tehtäviin ja ohjaamaan tältä pohjalta toimintaa - Pystyy toimimaan ilman merkittävää ohjausta työryhmän jäsenenä - Pystyy suunnittelemaan työtehtäviään muiden kanssa - Havaitsee oman ja työryhmän osaamisen keskeiset kehitystarpeet

MITEN ? Oppimistapahtuma voidaan myös totetuttaa mallisuorituksen toistamisena siten, että opintojaksokuvauksen kirjaimen tavoitteet voidaan periaatteessa saavuttaa. Toimii tyyliin: näytän mallisuorituksen, toistakaa.... –inhimillinen vuorovaikutus mekanisoituu –oppija on passiivinen vastaanottaja –ei ota huomioon oppijoiden tiedoissa olevia eroja

?

MITEN ? Tavoitetasolla voidaan sanoa, että valittu toimintamalli perustuu konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. Toimintamalli mahdollistaa oppimisen perustumisen aikaisemmin opitun asian pohjalta. –uutta tietoa omaksutaan aiemmin opittua käyttämällä –oppiminen on oppijan oman toiminnan tulosta –oppimisessa sosiaalisella vuorovaikutuksella on keskeinen rooli

!

! ? ? ?

MITEN ? Oppimistapahtuman tosiasiallinen toteutuminen on kuitenkin viimekädessä riippuvainen päivittäisen ohjaajan (työpaikkakouluttaja !) valitsemasta lähestymistavasta.

TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN Oulussa toteutettu malli vastaa hyvin ammatillisen kasvun asettamiin vaatimuksiin, sillä työssäoppimisjaksot ovat ammatillisesti nousujohtoisia, ja etenevät pääsääntöisesti tasajalkaa opintojen ammatillisen sisällön kanssa. Lukusuunnitelma mukaisesti opiskelijoilla on edellytykset suoriutua annetusta oppimistehtävästä.

TAVOITTEIDEN TOTETUMINEN Opintojaksojen alkuvaiheen ”tutustuu” ja ”perehtyy” tavoitteilla luodaan edellytyksiä ammatillisten opintojen kautta tapahtuvalle konstruktiiviselle oppimiselle.

TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN Toisen vaiheen tavoitteet ”tutustuu” ja ”osaa suorittaa” antaa mahdollisuuden soveltaa teoriassa opittuja asioita sekä yhdistää niitä työpaikan rutiineihin sekä käytännön työsuorituksiin kokeneemman ( työpaikkaohjaajan) työntekijän opastuksella.

TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN Kolmannessa vaiheessa opiskelija tuntee tulevaan ammattikuvaansa kuuluvat tuotannon suunnitteluun ja tuotannonohjaukseen liittyvät tehtävät sekä osaa soveltaa ja suorittaa niitä suhteellisen itsenäisesti käytännön työtilanteissa.

OHJAUS Työpaikkaoppimisen ohjauksessa toimivat yhdessä nimetyt ohjaajat oppilaitoksesta ja työpaikasta. Ohjauksen toteutuminen opiskelijan oppimista tukevalla tavalla vaatii ammattikorkeakoulun ja työelämän kiinteää yhteistyötä ja yhteistä näkemystä ohjauksen tavoitteista ja toimintatavoista.

OHJAUS Opiskelijan tulee tietää oma asemansa, tehtävänsä ja häneen kohdistuvat odotukset, millä varmistetaan ohjaamisen kohdentumisen parhaalla mahdollisella tavalla.

OHJAUS Tavoitteisiin pyritään opettajan työpaikkakäynneillä opiskelijan työskennellessä työpaikalla, jolloin käydään läpi yhteisesti opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa opintojakson tavoitteet, sisältö ja vastuut laadittavan sopimuksen ja suoritusohjeiden pohjalta.