Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Advertisements

Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
VOA-oppimispäiväkirja
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Sähköiset yo-kirjotukset
Oppiminen voidaan määritellä:
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta

Opetuksen muuttuva mediaympäristö Taina Joutsenvirta Vuorovaikutus verkossa (esimerkkejä) Sari Koski-Kotiranta Tauko Kansainvälisiä tuulahduksia verkko-opetukseen ja opettajien koulutukseen Raimo Parikka Taina Joutsenvirta Verkko-oppiminen ja sosiaaliset representaatiot Timo Harmo

Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Vuonna 2006 Helsingin yliopisto on kansainvälisesti tunnustettu, maamme johtava yliopistotason verkkokurssien ja tukipalveluiden tuottaja. Suomen virtuaaliyliopiston tarjonnasta yli kolmasosa on Helsingin yliopiston tuottamia kursseja.

Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään laajasti Helsingin yliopiston tutkimuksessa, opetuksessa ja opiskelussa. Kolmasosa yliopiston opinnoista on toteutettu monimuotoisena verkko- opetuksena.

Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Helsingin yliopiston tuottamille kursseille on tunnusomaista korkeatasoinen pedagoginen osaaminen, tieteenalan suvereeni hallinta ja laadukas tekninen toteutus, mikä tekee niistä opiskelijoiden ja opettajien suosimia.

Opetuksen tarjoajat strategian toimeenpanon toteuttaminen vaatii keskustelua laitoksilla, koska opetus ja sen suunnittelu tapahtuu laitoksilla yksittäiset opettajat toteuttavat opetuksen kiinnostus kohdistuu kysymykseen: Onko verkon käytöstä opetuksessa mitään hyötyä?

Oppimisnäkemys vai oppimiskäsitys oppimisnäkemys tieteellinen teoria, jolla selitetään oppimista pohjautuu tieteelliseen tutkimukseen taustalla erilaiset ihmis- ja tietokäsitykset (esim. empirismi, konstruktivismi)empirismi konstruktivismi oppimiskäsitys yksilön oma henkilökohtainen käsitys siitä mitä oppiminen on

Empirismi perinteinen behaviorismiin perustuva näkemys oppimisesta ainoastaan ulkoisia muutoksia voidaan havainnoida osaamisen arviointi annettujen vastausten perusteella tai tarkkailemalla suoritusta oppiminen alhaalta ylöspäin, pienistä yksityiskohdista monimutkaisempiin edeten takaisin

Konstruktivismi oppiminen aktiivista tiedon rakentamisprosessia painotetaan opiskelijan aktiivista roolia oppiminen liittyy todelliseen tilanteeseen, toimintaan oppiminen on vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä itseohjautuvia oman oppimisprosessin ohjaamisen taidot ovat tärkeitä takaisin

Opetuksen muutos usko opettamisesta tiedon siirtona opettajalta opiskelijalle on vähentynyt kognitiivisen psykologian ja konstruktiivisen oppimisnäkemyksen mukaan opettajan tehtävänä opetuksen suunnittelun sijasta oppimisympäristön luominen oppimisympäristö on opettajan, opiskelijoiden, opiskeltavan aiheen ja opetusmenetelmän muodostama kokonaisuus (Lindblom-Ylänne & Nevgi)

Oppimisympäristöt opettajakeskeiset oppimisympäristöt opiskelijakeskeiset oppimisympäristöt

Opettajakeskeiset oppimisympäristöt opettaja ”johtaa” opiskelua asettaa tavoitteet suunnittelee itsenäisesti kurssin sisällön suunnittelee oppimisen arviointitavan käsitys opettamisesta tiedon esittämisenä ja siirtämisenä esim. massaluennot opiskelijoiden pieni määrä ei tee oppimisympäristöstä opiskelijakeskeistä takaisin

Opiskelijakeskeiset oppimisympäristöt suunnittelevat yhdessä opettajan kanssa kurssin sisällön arviointitavan oppimistavoitteiden asettamisen opettaminen on opiskelijoiden tukemista opettaja ei kerro tietoa vaan opiskelijalla aktiivinen rooli oppimisprosessissa ja tiedon rakentamisessa takaisin

Virtuaaliset oppimisympäristöt opetuksessa ja opiskelussa hyödyn- netään internet –teknologiaa www, sähköpostia, chattia, tiedostonsiirtoja ym. teknologia ei määritä miten opetus tapahtuu opetus virtuaalisessa oppimisympä- ristössä voi olla joko opettajakeskeistä ja/tai opiskelijakeskeisiä

Verkkoa hyödyntävä kurssi kurssin pysyvä materiaali verkossa verkko-oppimateriaali opiskeluohjeet luentorungot linkit kurssikohtaisesti vaihtuva osa opetusprosessi verkkokeskustelut opiskelijoiden tuotokset opettajan palautteet

Verkkoa voi hyödyntää perinteisesti modernisti

Perinteiset verkkokurssit itseopiskelukurssit nojaavat ennalta valmistettuun oppimateriaaliin lisänä voi olla interaktiivisia osia (monivalintakysymyksiä, opiskelijoiden vuorovaikutukseen käytettävä keskustelupalsta tai chat) opettaja tavattavissa tiettynä aikana verkossa opettajan ongelmana materiaalin tuottaminen takaisin

Modernit verkkokurssit opiskelu opiskelijakeskeistä ryhmätyöskentelyä ja tekemällä oppimista ryhmät tuottavat omaa materiaalia verkko vain työskentely- ja/tai julkaisualusta oppimateriaali kirjoissa tai internetissä suoritus voi koostua useasta pienestä ryhmätyöstä

Moderni verkkokurssi aikataulutus on erittäin tärkeä verkkokeskustelujen ajat ja ohjeet täsmällisesti töiden palautusaikataulu paikasta riippumatonta työskentelyä ei ajasta takaisin

Kurssialustat itse rakennettu alusta oppimateriaali www-sivuilla sähköpostilista yhteydenpitoon ja ilmoituksiin news tai muu verkkokeskustelualusta

”Valmiit” oppimisalustat yliopistolla on kaksi tuettua oppimisalustaa WebCT BSCW tuettu merkitsee palvelinta ylläpidetään ja huolletaan järjestetään koulutusta oppimisalustan käytöstä

WebCT (Web Course Tools) soveltuu etäopiskeluun oppimateriaalikeskeiseen opiskeluun kurssille valitaan työkalupakista tarvittavat välineet (keskusteluryhmä, chat, piirtotaulu, tehtävät, kalenteri, ryhmäkansiot ym. opettaja (tai hallinnoija) rakentaa kurssin sekä hoitaa opiskelijahallinnon takaisin

BSCW (Basic Support for Cooperative Work) opiskelijakeskeiseen opiskeluun yhteinen, jaettu työtila joka soveltuu tekstin tuottamiseen ryhmissä toisten töiden kommentointiin muiden töistä keskusteluun yksin tuotettuja seminaaritöiden jakoalustaksi joustava: opiskelijat voivat itse luoda uusia kansioita, kutsua osallistujia ym. ryhmäkalenteri takaisin

Onko välineellä väliä? eri ohjelmistot mahdollistavat eri lailla opiskelijan aktiivisen toiminnan jos tarkoituksena on siirtää tietoa opettajalta opiskelijalle siinä voi käyttää esim. opettajan tuottamia www-sivuja jos tarkoituksena on, että opiskelija tuottaa itse aktiivisesti materiaalia on käytännöllisempää käyttää BSCW:tä

Esityksen pohjana oleva kirjallisuus Lindblom-Ylänne S ja Nevgi A (2003) Yliopisto- ja koerkeakouluopettajan käsikirja