Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo-Pekka Haapasalo Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana vähintään tietotekniset perustaidot oppimisympäristön rakentaminen - oppimistehtävät - ei varsinaista oppimateriaalin laatimista pedagogiset taidot - käynnistää ja ylläpitää oppimista - suuntaa ja jäsentää oppimisprosessia - ei esittävää roolia
2
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi TVT:n rooli opetuksessa Opettajalähtöinen opetus Opiskelijalähtöinen opetus VälineenäResurssina Dialogin mahdollistajana Yhteistoiminnan mahdollistajana OPPILAS Tiedonprosessointi, itseilmaiseminen ja esittäminen Työvälineohjelmat Kuvankäsittely Äänenkäsittely Videoeditointi Kymmensormijärjestelmä OPETTAJA Esittävä opetus Oppimateriaalin tuotanto OPPILAS Trilliharjoitukset Simulaattorit Nettitiedonlähteet Oppimispelit OPETTAJA Oppimisaihiot (kuvat, videot, äänet) Nettitiedonlähteet Viivästetty vuorovaikutus (sähköposti) Samanaikainen vuorovaikutus (Chat, nettipuhelut) Viestintä yhdeltä yhdelle (sähköposti) Viestintä yhdeltä monelle (weppijulkaisu) Viestintä monelta monelle (Jaetut dokumentit) Verkko-oppimisympäristöt Web 2
3
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi Yksilö vai yhteisö? Yksilökeskeinen opettaja kehittää omaa opetustaan haluamallaan tavalla omista lähtökohdistaan koulutukseen hakeutuminen oman kiinnostuksen pohjalta oma osaaminen karttuu Yhteisöllinen yhteiset sopimukset kehittämisen kohteista ja yhteinen tavoite päämäärän voi toki saavuttaa eri tavoin osaamisen kehittäminen mietitään yhteisön tarpeiden pohjalta osaamista jaetaan, kaikki eivät osaa samoja asioita
4
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi u SIIRRETÄÄN OPPIMATERIAALIT VERKKOON! u VIDEOIDAAN LUENTO! u LÄHETETÄÄN TIEDOTUKSIA SÄHKÖPOSTILLA! Logistiikka hoituu, mutta oppimisen idea ei muutu Opettajalähtöinen malli tietokoneavusteisesta opetuksesta
5
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi yle.fi/oppiminen - tausta kohderyhmä: kuka tahansa uusista asioista ja oppimisesta kiinnostunut entinen Opinportti (2001) kasvava sammio: yli 6000 itsenäistä oppimisaihiota –3000 video- ja ääniklippiä –3000 tehtävää 120 verkkokurssia
6
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi Lähtökohdat verkkopalvelulle Verkko on mediana erilainen kuin tv Nettipalveluiden on oltava: –tehty henkilökohtaiseen käyttöön ja tuntua personoiduilta (löydän mitä haen) –ajattomat, ei tv:n aikatauluun sidotut –interaktiiviset ja työkalunomaiset: lisätiedot ohjelmasta ei riitä –sisältökokonaisuuksiltaan aihelähtöisiä: nettisisältö on kasvava portfolio (suureneva sammio) Oppimiskäsitys: tekemällä oppii, omat kokemukset tärkeitä
7
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi Verkkopalvelun sisällöt ”Hakukone”: Kaiken sisällön älykäs metadatoitus ja haku ”Sisältösammiot” (jossa stand-alone -sisältöobjektit): Videot, audiot Tehtävät Nettikurssit Ohjelmatiedot Artikkelit Stillkuvat Opettajien itse tekemät materiaalit Testit, simulaattorit, pelit, muut
8
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi
9
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi YLEn uudet palvelut opettajille YLE Teemalla aloittaa ”Ope-tv” opettajille oma uusi verkkopalvelu –YLEn oppimisaihiot ja muu oppimateriaali helposti tarjolla –materiaalin käyttöön konkreettisia työkaluja verkossa –forum ammatilliseen keskusteluun ja ”pöllytykseen” –täydennyskoulutusyhteistyö
10
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi ”Tuntisuunnittelutyökalu” perusajatus: YLEn oppimisaihiot (videot ja audiot) helpommin integroitavissa oppitunneille mukaan työkalun avulla; videot ja audiot eivät ”pelkkää” lisämateriaalia suunnitellut toiminnat: opettaja valitsee hakukoneellamme videon/audion tallentaa aihion omaan kansioonsa Opettajien palvelussa valmistelee työkalulla videoon/audioon liittyvän tehtävän oppilailleen, tallentaa sen omaan kansioonsa tehtävä tehdään joko yhdessä tunnilla tai sen osoitteen (url) voi lähettää oppilaiden sähköpostiin esim. läksyksi oppilaat voivat kirjoittaa omia kommentteja sivulle (esim. vastauksia kysymyksiin) opettaja päättää julkaiseeko tehtävän vain itselleen, oppilailleen vai myös Opettajien verkkopalvelun muille opettajille
11
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi verkko-opiskelu alkOi… löytyykö ohjeet opiskelijoille, opettajille? mitä jos opiskelija aloittaa myöhemmin? täsmääkö kurssien nimet ja muu materiaali? löytyykö kurssin suorittamiseen ohjetta? helpdesk? onko lukujärjestys selkeä? yhteystiedot opiskelijoista/opettajista (+ kuvat)? onko oppimisympäristön rakenne yhtenäinen? opiskelun ohjaus kurssilla?/koko tutkinto? alustan tekninen toimivuus – oikeudet? onko oppimisympäristö selkeä? ovatko tehtävät selkeitä ja miten on sovittu tehtävien palautus? näytöt? palaute?...
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.