Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään."— Esityksen transkriptio:

1 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään tietotekniset perustaidot  oppimisympäristön rakentaminen - oppimistehtävät - ei varsinaista oppimateriaalin laatimista  pedagogiset taidot - käynnistää ja ylläpitää oppimista - suuntaa ja jäsentää oppimisprosessia - ei esittävää roolia

2 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi TVT:n rooli opetuksessa Opettajalähtöinen opetus Opiskelijalähtöinen opetus VälineenäResurssina Dialogin mahdollistajana Yhteistoiminnan mahdollistajana OPPILAS Tiedonprosessointi, itseilmaiseminen ja esittäminen Työvälineohjelmat Kuvankäsittely Äänenkäsittely Videoeditointi Kymmensormijärjestelmä OPETTAJA Esittävä opetus Oppimateriaalin tuotanto OPPILAS Trilliharjoitukset Simulaattorit Nettitiedonlähteet Oppimispelit OPETTAJA Oppimisaihiot (kuvat, videot, äänet) Nettitiedonlähteet Viivästetty vuorovaikutus (sähköposti) Samanaikainen vuorovaikutus (Chat, nettipuhelut) Viestintä yhdeltä yhdelle (sähköposti) Viestintä yhdeltä monelle (weppijulkaisu) Viestintä monelta monelle (Jaetut dokumentit) Verkko-oppimisympäristöt Web 2

3 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi Yksilö vai yhteisö? Yksilökeskeinen  opettaja kehittää omaa opetustaan haluamallaan tavalla omista lähtökohdistaan  koulutukseen hakeutuminen oman kiinnostuksen pohjalta  oma osaaminen karttuu Yhteisöllinen  yhteiset sopimukset kehittämisen kohteista ja yhteinen tavoite  päämäärän voi toki saavuttaa eri tavoin  osaamisen kehittäminen mietitään yhteisön tarpeiden pohjalta  osaamista jaetaan, kaikki eivät osaa samoja asioita

4 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi u SIIRRETÄÄN OPPIMATERIAALIT VERKKOON! u VIDEOIDAAN LUENTO! u LÄHETETÄÄN TIEDOTUKSIA SÄHKÖPOSTILLA! Logistiikka hoituu, mutta oppimisen idea ei muutu Opettajalähtöinen malli tietokoneavusteisesta opetuksesta

5 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi yle.fi/oppiminen - tausta  kohderyhmä: kuka tahansa uusista asioista ja oppimisesta kiinnostunut  entinen Opinportti (2001)  kasvava sammio: yli 6000 itsenäistä oppimisaihiota –3000 video- ja ääniklippiä –3000 tehtävää  120 verkkokurssia

6 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi Lähtökohdat verkkopalvelulle  Verkko on mediana erilainen kuin tv  Nettipalveluiden on oltava: –tehty henkilökohtaiseen käyttöön ja tuntua personoiduilta (löydän mitä haen) –ajattomat, ei tv:n aikatauluun sidotut –interaktiiviset ja työkalunomaiset: lisätiedot ohjelmasta ei riitä –sisältökokonaisuuksiltaan aihelähtöisiä: nettisisältö on kasvava portfolio (suureneva sammio)  Oppimiskäsitys: tekemällä oppii, omat kokemukset tärkeitä

7 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi Verkkopalvelun sisällöt ”Hakukone”:  Kaiken sisällön älykäs metadatoitus ja haku ”Sisältösammiot” (jossa stand-alone -sisältöobjektit):  Videot, audiot  Tehtävät  Nettikurssit  Ohjelmatiedot  Artikkelit  Stillkuvat  Opettajien itse tekemät materiaalit  Testit, simulaattorit, pelit, muut

8 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi

9 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi YLEn uudet palvelut opettajille  YLE Teemalla aloittaa ”Ope-tv”  opettajille oma uusi verkkopalvelu –YLEn oppimisaihiot ja muu oppimateriaali helposti tarjolla –materiaalin käyttöön konkreettisia työkaluja verkossa –forum ammatilliseen keskusteluun ja ”pöllytykseen” –täydennyskoulutusyhteistyö

10 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi ”Tuntisuunnittelutyökalu”  perusajatus: YLEn oppimisaihiot (videot ja audiot) helpommin integroitavissa oppitunneille mukaan työkalun avulla; videot ja audiot eivät ”pelkkää” lisämateriaalia  suunnitellut toiminnat:  opettaja valitsee hakukoneellamme videon/audion  tallentaa aihion omaan kansioonsa Opettajien palvelussa  valmistelee työkalulla videoon/audioon liittyvän tehtävän oppilailleen, tallentaa sen omaan kansioonsa  tehtävä tehdään joko yhdessä tunnilla tai sen osoitteen (url) voi lähettää oppilaiden sähköpostiin esim. läksyksi  oppilaat voivat kirjoittaa omia kommentteja sivulle (esim. vastauksia kysymyksiin)  opettaja päättää julkaiseeko tehtävän vain itselleen, oppilailleen vai myös Opettajien verkkopalvelun muille opettajille

11 Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - www.oph.fi verkko-opiskelu alkOi…  löytyykö ohjeet opiskelijoille, opettajille?  mitä jos opiskelija aloittaa myöhemmin?  täsmääkö kurssien nimet ja muu materiaali?  löytyykö kurssin suorittamiseen ohjetta?  helpdesk?  onko lukujärjestys selkeä?  yhteystiedot opiskelijoista/opettajista (+ kuvat)?  onko oppimisympäristön rakenne yhtenäinen?  opiskelun ohjaus kurssilla?/koko tutkinto?  alustan tekninen toimivuus – oikeudet?  onko oppimisympäristö selkeä?  ovatko tehtävät selkeitä ja miten on sovittu tehtävien palautus?  näytöt?  palaute?...


Lataa ppt "Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät 27.11.2006 - Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google