OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA OPPIVA OPS
Miten mekin pääsisimme mukaan? ENTÄS SITTEN ME – OPPILAAT? Miten mekin pääsisimme mukaan?
Opetussuunnitelma PICNIC -risteily Teemat: Opetussuunnitelman perusteiden yleinen osa oppiaineosion pohjana Oppimiskäsitys Laaja-alainen osaaminen Aineryhmien työskentely jatkuu iltapäivällä Opettajapäivän työpajojen vetäjien valmennus
Ainetyöryhmät Työryhmän esittely: Nimi, koulu, työryhmän vetäjä Montako kertaa olette kokoontuneet omassa aineryhmässä? Mikä vaihe / aihe ops-työssä menossa? Mitä pitäisi saada aikaiseksi tämän päivän aikana?
OPS 2014 perusteet Koulun toiminta-kulttuuri Oppimis-käsitys Monialaiset oppimis-kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis-käsitys oppiaineet oppiaineet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
Käsitys oppimisesta Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys OPPIVA OPS
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen OPS perusteet 2014
Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
Aineryhmätyöskentely Opetussuunnitelman perusteiden yleisen ja aineosion sisäistäminen Kunnan tason arvojen /strategisten tavoitteiden muistaminen ja sisäistäminen Vastuuroolien tehtävät: koordinaattori / puheenjohtaja / kirjuri / TVT-osaaja / työryhmän jäsen Suunnitelman ja aikataulun laatiminen työskentelyn etenemisestä Työskentelytavoista/ menetelmistä ja vuorovaikutuskulttuurista keskustelu Konkreettiset pelisäännöt , esim. läsnäolo Tiedottaminen työn etenemisestä johdolle /hallinnolle, muille ainetyöryhmille ja kouluille Kunnan muiden opettajien , yhteistyökumppanien osallisuus aineryhmien työskentelyyn Opetussuunnitelman aineosioiden vuosiluokkakohtainen kirjaaminen Samaan aikaan opetuksen pedagogisia kokeiluja ja opettajuuden pieniä muutoksia Kokemusten/ osaamisen jakamisen organisointi Ulla Rasimus, Leena Nousiainen