OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Advertisements

Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Opettajat Kuninkaanhaka
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Rauman OPS -valmennukset RYHMÄ A klo 9.00 – ja – RYHMÄ B klo ja klo 8.30 –14.30.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Laaja-alainen osaaminen
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA OPPIVA OPS

Miten mekin pääsisimme mukaan? ENTÄS SITTEN ME – OPPILAAT? Miten mekin pääsisimme mukaan?

Opetussuunnitelma PICNIC -risteily Teemat: Opetussuunnitelman perusteiden yleinen osa oppiaineosion pohjana Oppimiskäsitys Laaja-alainen osaaminen Aineryhmien työskentely jatkuu iltapäivällä Opettajapäivän työpajojen vetäjien valmennus

Ainetyöryhmät Työryhmän esittely: Nimi, koulu, työryhmän vetäjä Montako kertaa olette kokoontuneet omassa aineryhmässä? Mikä vaihe / aihe ops-työssä menossa? Mitä pitäisi saada aikaiseksi tämän päivän aikana?

OPS 2014 perusteet Koulun toiminta-kulttuuri Oppimis-käsitys Monialaiset oppimis-kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis-käsitys oppiaineet oppiaineet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen

Käsitys oppimisesta Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys OPPIVA OPS

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen OPS perusteet 2014

Ulla Rasimus, Leena Nousiainen

Ulla Rasimus, Leena Nousiainen

Ulla Rasimus, Leena Nousiainen

Aineryhmätyöskentely Opetussuunnitelman perusteiden yleisen ja aineosion sisäistäminen Kunnan tason arvojen /strategisten tavoitteiden muistaminen ja sisäistäminen Vastuuroolien tehtävät: koordinaattori / puheenjohtaja / kirjuri / TVT-osaaja / työryhmän jäsen Suunnitelman ja aikataulun laatiminen työskentelyn etenemisestä Työskentelytavoista/ menetelmistä ja vuorovaikutuskulttuurista keskustelu Konkreettiset pelisäännöt , esim. läsnäolo Tiedottaminen työn etenemisestä johdolle /hallinnolle, muille ainetyöryhmille ja kouluille Kunnan muiden opettajien , yhteistyökumppanien osallisuus aineryhmien työskentelyyn Opetussuunnitelman aineosioiden vuosiluokkakohtainen kirjaaminen Samaan aikaan opetuksen pedagogisia kokeiluja ja opettajuuden pieniä muutoksia Kokemusten/ osaamisen jakamisen organisointi   Ulla Rasimus, Leena Nousiainen