Markkinoinnin perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Advertisements

Etene klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
ASIAKKUUSLUPAUS & LUPAUKSEN LUNASTAMINEN
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Markkinoinnin perusteet
Markkinoiden kilpailukeinot
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Asiakkuudet luovalla alalla
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Yritystoiminnan raportti
RUOKAKOUVOLA VIESTINNÄN PROSESSI VISIO RUOKAKOUVOLA TAVOITTEET PÄÄMÄÄRÄT.
…asiakassuhteiden luominen
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Ratkaisunesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen.
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Puhelintyöskentely.
Asiakkaan päätösprosessi
Optimoinnin käyttö tiedonlouhinnassa
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
HAAGA-HELIA Myynnin ja palvelun kehittämisen kumppani palveluyrityksille/palveluliiketoimintaan/palveluorganisaatioille Sales and Service Run.
Markkinoinnin ja Myynnin perusteet MAR1LH001 Marketing Mix: Palvelutuote Anna Hankimaa 8/1/2015Lähde: Kotler-Armstrong.
Asiakkaat ja markkinointi
Asiakkaat, kysyntä ja markkinointi Liiketalouden koulutusohjelma Pasila Tarja Jokinen, lehtori, KTM.
Jäsensegmentointi Aikataulu 9:30 Kohderyhmien tarpeisiin vastaava ydintoiminta Kiril Häyrinen, erityisasiantuntija, SOSTE 9:45 ”Jäsen 360”
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
Yrityksen markkinointi ja myynti
Osaamisalan valintainfo
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Liiketalouden koulutusohjelma, Pasila Tarja Jokinen
Liiketalouden koulutusohjelma, Pasila Tarja Jokinen
Opinnäytetyö/Harjoittelu
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Markkinoinnin perusteet
Liiketoiminta ja markkinointi
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Henkilöstö kilpailutekijänä
Markkinointiajattelun kehittyminen
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Asiakkaat ja markkinointi
Asiakkuuksien hallinta
Asiakkaat ja markkinointi
MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ ON Asko Siukosaaren mukaan
Asiakkaat ja markkinointi - osa 3 kilpailukeinot
Liiketalouden koulutusohjelma, Pasila Tarja Jokinen
Asiakkaat ja markkinointi
Yrityskuva ja viestintä
Asiakkaat ja markkinointi
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Strategia: Liikeidea?.
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Markkinointisuunnitelma
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Markkinointisuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Markkinoinnin perusteet MAR1LK001 Myyntityö, asiakaspalvelu Asiakassuhdemarkkinointi Anna Hankimaa

MARKKINOINNIN KILPAILU- Markkinointi VISIO MISSIO Markkinoinnin strategiset päätökset Segmentointi, asemointi Liiketoimintastrategiat MARKETING MIX (4 P’s) eli MARKKINOINTIOHJELMA, MARKKINOINNIN KILPAILU- KEINORATKAISUT Product Tuote Price Hinnoittelu Promotion Markkinointi- viestintä Place Saatavuus MARKKINOINTI- VIESTINNÄN RATKAISUT Henkilökohtainen myyntityö Mainonta SP, Myynnin edistäminen PR Tiedottaminen ja suhdetoiminta

Myyntityö Myyntityö on prosessi, jossa myyjä tuottaa toiminnallaan asiakkaalle arvoa niin, että asiakas on tyytyväinen, asiakassuhde jatkuu ja yrityksen tavoitteet toteutuvat Myyntityössä asiakas ja myyjä ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa 4/12/2017 Bergström-Leppänen

Erilaista myyntiä Toimipaikka- ja myymälämyynti Puhelinmyynti Vientimyyjä (B2B) Myyntiedustaja (B2) … 4/12/2017

Myyntityössä onnistuminen TIEDOT yritys ja tuotteet toimiala ja kilpailijat asiakkaat yleistieto TAIDOT kommunikaatiotaidot ihmissuhdetaidot tuloksentekotaito myyntitekniset taidot (closing, vastaväitteiden käsittely jne.) MOTIVAATIO asenteet tavoitteet ja päämäärät, päättäväisyys omat fyysiset ja henkiset resurssit - elämänhallinta YRITYKSEN TUKI, OHJAUS, PALKITSEMINEN

Myyntitapahtuman vaiheet Myyntikeskustelun avaus -> ensivaikutelma Tarvekartoitus -> kysyminen & kuunteleminen Tuote-esittely -> ominaisuuksista hyötyihin Vastaväitteiden käsittely Hintaneuvottelu Kaupan päätös 4/12/2017

Ominaisuuksista hyötyihin FAB tai OEH –analyysi Features, advantages, benefits Ominaisuudet, edut, hyödyt Keskeistä esittää asia asiakkaan näkökulmasta: mitä etua tietty ominaisuus tuo, mitä hyötyä tästä on asiakkaalle Jotta asiakkaan tarve tiedetään ja tunnetaan, on tärkeä tehdä tarvekartoitus hyvin: kysy ja kuuntele! Avoimia kysymyksiä 4/12/2017

Asiakaskohtaamiset Aloitus Haltuunotto Asian käsittely Yhteenveto Lopetus ”Asiakaskohtaamiset – finanssiyhtiön totuuden hetket” Asiakaspalveluprosessi: Ensi-vaikutelma ratkaisee! Loppu jää mieleen! Ammatti-taitoni on sinua varten! Se joka kysyy johtaa palvelu-tapahtumaa! ? Kertaus tehdyistä päätöksistä 4/12/2017 Ylikoski, Järvinen, Rosti: Hyvä asiakaspalvelu. Finva

Kilpailukeinot 4P:stä 5 C:ksi? Product  Customer Value (lisäarvo, tarve) Price  Costs (kustannukset asiakkaalle) Place  Convenience (mukavuus) Promotion  Communication (vuorovaikutus) Personnel  Customer interface (kumppanuus)  Tämä jaottelu on syntynyt ”vastavetona” perinteiselle kilpailukeinojaottelulle. Jylhä-Viitala

Markkinointi osana koko liiketoimintaa (Timo Ropea mukaillen) Toimintaympäristön analysointi (makro, mikro, kilpailu, kysyntä) Strategia, liikeidea ja kohderyhmien valinta, markkinoinnin tavoitteet ja budjetti ORGANISAATIO Kilpailukeinot: tuote hinta saatavuus markkinointiviestintä Sisäinen markkinointi (luo edellytyksiä ulkoiselle) Ulkoinen markkinointi (kertoo asiakaslupaukset) Vuorovaikutteinen markkinointi (lunastaa annetut lupaukset) HENKILÖKUNTA JÄRJESTELMÄT ASIAKAS Palautejärjestelmä (tarkistetaan, onko lupaukset pidetty, ovatko asiakkaat tyytyväisiä)

Asiakaslupausten johtaminen Case Lidl ja HM 4/12/2017

Asiakasjohtaminen Asiakkuudet ovat yrityksen arvokkainta pääomaa 4/12/2017 Anna Hankimaa mar1lk001

Asiakassuhdemarkkinointi Halutaan luoda ja ylläpitää pysyviä ja kannattavia asiakassuhteita. Markkinointia suunnitellaan yhtä aikaa yksittäisten asiakaskohtaamisten tasolla asiakkuuksien tasolla ja asiakasryhmien tasolla, Näin toteutetaan samanaikaisesti asiakkaalle kohdistettua markkinointi ja toimitaan tehokkaasti ja yhtenäisesti. Anna Hankimaa

Asiakkuuksien hallinta Asiakkuuksien hallinta on osa organisaation toimintastrategiaa. Sen päämääriä ovat: Asiakkaan kokeman arvon lisääminen Oman toiminnan ja resurssien optimointi Liikevaihdon ja kannattavuuden maksimointi Asiakastyytyväisyys 4/12/2017 Lähde: Hannus, Jouko: Straegisen menestyksen avaimet – tehokkaat strategiat kyvykkyydet ja toimintamallit 2004

Asiakassuhteen vaiheet Asiakassuhteen hallinta Asiakassuhteen luominen Asiakassuhteen hoitaminen Asiakassuhteen kehittäminen Asiakassuhteen päättäminen 4/12/2017 Anna Hankimaa mar1lk001

Asiakassuhteiden hallinta Asiakassuhde- markkinoinnin tavoitteet Asiakas- Suhteiden luokittelu Markkinointi- keinot eri asiakasryhmille Asiakas- suhteiden seuranta – myynti – kannattavuus – imago Esim. – avainasiakkaat – kanta-asiakkaat – kannattamattomat asiakkaat –Erilaiset markkinointi- ohjelmat eri ryhmille Uskollisuusohjelmat / Kanta-asiakasohjelmat Erilaiset lisäarvoa tuottavat ja kilpailijoista erottavat edut – ostouskollisuus – asiakastyytyväisyys – asiakaskannattavuus Bergström, Leppänen. Yrityksen asiakasmarkkinointi, mukaillen 6.10

Asiakassuhteen hoito Asiakassuhteiden hoidossa keskeistä on seurata: Asiakastyytyväisyys Asiakasuskollisuus Asiakaskannattavuus 4/12/2017