Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Yrityksen markkinointi ja myynti
Taru Komu, KTM, opettaja
2
Teemoja · Asiakkaiden erilaiset tarpeet ja kysyntä
· Mielikuva ja lisäarvo · Mistä löydän asiakkaat? · Tuotteistaminen · Palvelupaketin kokoaminen · Alkavan yrityksen myynti ja markkinointitoimenpiteet
3
Markkinoinnin päätehtävät
1.Hankkia uusia asiakkaita ja säilyttää vanhat 2.Luoda sellaisia tuotteita, joita asiakkaat haluavat ostaa 3.Tuoda ne asiakkaiden tietoisuuteen ja saataville 4.Luoda kysyntää mainostaa, myydä, esitellä..
4
Markkinoinnin alatehtävät
1.Kysynnän ennakointi ja selvittäminen –Myynnin seuranta, markkinointi- ja kuluttajatutkimukset, kyselyt, gallupit 2.Kysynnän luominen –Mainonta 3.Kysynnän tyydyttäminen –Tuotteet myymälöihin ja ihmisten saataville 4.Kysynnän säätely –Kannattamattomat tuotteet vedetään pois markkinoilta
5
Asiakkaiden erilaiset tarpeet ja kysyntä
6
Parasta markkinointia on tyytyväisen asiakkaan suosittelu
Asiakas suosittelee vain erinomaisen asiakaskokemuksen jälkeen
7
Markkinointi on logiikan ja taian yhdistämistä
8
Trendi - Ostaminen on muuttunut
suurin osa ostopäätöksestä tapahtuu ennen kuin asiakas ottaa yritykseen lainkaan kontaktia. Monen asiakkaan ostopäätös perustuu siihen, mitä hän verkosta löytää..
9
Aika joka tekniseltä välineeltä kului, ennen kuin 50 miljoonan käyttäjän raja rikkoutui
Radio 38 vuotta Televisio 13 vuotta Internet 4 vuotta
10
Myynnin ja markkinoinnin raja on hämärtynyt entisestään – markkinoinnin ja myynnin on puhallettava yhteen hiileen. Verkkopalvelujen laadun ja sisältömarkkinoinnin merkitys korostuu yhä enemmän. Meidän on osattava keskustella sekä hakurobottien että asiakkaiden kanssa.
11
Markkinoinnin johtaminen
Strateginen johtaminen Operatiivinen johtaminen Mitkä ovat oikeita asioita? Toiminta-ajatus Liikeidea Päämäärät markkinointistrategia Kuinka asiat tehdään oikein? Kohderyhmät Painopisteet tavoitteet Kilpailukeinot ja toimintaohjelmat Budjetit
12
Markkinoinnilla tavoitteisiin ja kannattavasti
TAVOITE NYKYTILA
13
Markkinointi McCarthyn kehittämä 4P kilpailukenomalli luvulla loi perustan perinteiselle markkinoinnille. - Tuote Hinta Saatavuus Markkinointiviestintä Uutta integroitumarkkinointi 1990-luvulla Asiakaskokemusmarkkinointi 2000-luvulla
14
Markkinointiviestinnässä suunnitellaan:
1. Vuorovaikutusmarkkinointi - Asiakaspalvelu - Henkilökohtainen myyntityö 2. Myyntituki - Mainonta - Suhdetoiminta (PR) - Myynninedistäminen (SP) markkinointiviestinnän integrointi on markkinointiviestinnän eri osa-alueiden yhdistymistä.
15
2. Nykyaikainen markkinointiajattelu
16
Yritysympäristö muuttuu
17
Lähtökohta-analyysit
18
SWOT-ANALYYSI Vahvuudet Mahdollisuudet Uhat Heikkoudet
Mahdollisuudet ovat ulkoisia tekijöitä, jotka auttavat yritystä saavuttamaan päämääränsä Uhat ovat myös ulkoisia tekijöitä, ne haittaavat päämäärien saavuttamista Vahvuudet ovat yrityksen sisäisiä ylivoimatekijöitä, ne auttavat luomaan yritykselle kilpailuetuja Heikkoudet ovat sisäisiä ongelmia, jotka vaikeuttavat kilpailuetujen luomista SWOT-ANALYYSIN HYÖDYNTÄMISEN EDELLYTYS siihen on kerätty konkreettisella tasolla kaikki ne seikat, joilla on vaikutusta yrityksen kriittisten menestystekijöiden ratkaisuihin tulevaisuudessa toimiviksi Vahvuudet Mahdollisuudet Uhat Heikkoudet
19
Yhteisötekijät, tuotantoympäristö
Yrityksen markkinointi Kysyntä Kilpailu Liikeidea Markkinointi tavoitteet kohderyhmät kilpailukeinot Kannattavuus Voimavarat Yhteisötekijät, tuotantoympäristö
20
Mielikuva ja lisäarvo
22
Strategiat miten varmistetaan yrityksen menestys tulevaisuudessa
taidot, keinot voittaa sota tai saavuttaa tavoite toiminnan päälinja, näytelmän juoni vastaa kysymyksiin miten varmistetaan yrityksen menestys tulevaisuudessa minkälaiseksi yritys jatkossa halutaan millä linjaratkaisulla haluttuihin päämääriin päästään Valitut yritysstrategiat ovat markkinoinnin suunnittelun pohjana
23
Strategiat strategioissa yrityksen korkein johto määrittelee, kuinka Tahtotilaan (=pitkän aikavälin päämääriin) päästään Visio, tahtotila 3-5 vuotta Strategiset toimenpiteet vuotta (=Strategiat) Operatiiviset toimenpiteet Tavoitteet vuosi (Toimintasuunnitelma) Nykytila (analyysit/ näkymät)
24
Tuote-markkina strategia (Igor Ansoff)
Tuotteet Nykyiset Uudet Nykyiset Asiakkaat Uudet Markkinoiden Tuote- valtaaminen kehitys Markkinoiden Monipuolis- kehittäminen tuminen
25
Strategiaratkaisut edellyttävät päätöksiä:
Kenelle, miten, mitä ja miksi? Arvoista, toiminta-ajatuksesta, ydinosaamisesta visiosta Asiakkaista ja markkinoista verkosto-kumppaneista Kehittämisen painopisteistä
26
Liikeidea Toimintatavat = Miten tuotteet/ palvelut tuotetaan?
Tuotteet/palvelut = Mitä markkinoidaan? Mielikuvat = Imago miksi asiakas ostaa meiltä? Asiakkaat = Kenelle markkinoidaan? HYÖTY ASIAKKAALLE!
27
Arvot Arvot ohjaavat yrityksessä tehtäviä valintoja. Ne ohjaavat valintatilanteissa, jota ei pysty ratkaisemaan toimimalla kuten ennen. Arvot ovat johtamisen työkalu, kun pyritään nopeasti muuttuvassa maailmassa parempaan taloudelliseen tulokseen tehtävänsä ammattitaitoisen ja tavoitteet sisäistäneen henkilöstön kanssa.
28
Visio näky, harhanäky tai tulevaisuuden kuva. Liikkeenjohdollisessa kielenkäytössä visiolle on vakiintunut yrityksen tulevaisuuden kuvaa tarkoittava merkitys. Visio ilmaisee sen, mihin yrityksessä pyritään tai millainen yritys haluaa tulevaisuudessa olla wikipedia
29
skenaario Vaihtoehtoinen tulevaisuus
30
Missio Vastaus kysymyksiin: Miksi olemme täällä? Mikä oikeuttaa olemassaolomme? = Toiminta-ajatus
31
Brändi Juontaa juurensa viikinkiaikaisesta sanasta Brandr, joka tarkoittaa polttomerkitä Nimi, termi, merkki, symboli, design tai niiden yhdistelmä tuotteiden ja palveluiden tunnistamiseksi, niiden erottamiseksi kilpailijoiden tuotteista Liiketoimintaa edistävä persoonallisuus ja merkityssisältö
32
Bränditarina syntyy organisaation taidosta luoda mukaansa tempaava tarina tuotteesta tai brändistä, joka sitouttaa kuluttajan emotionaalisesti tuotteeseen tai brändiin. voimakas keino viestiä elävästi brändin identiteettiä, arvoja ja perimää. Tarinat luovat brändistä kuluttajille ennakkoon mielikuvia, jotka kuvastavat kokemuksia ennen ja jälkeen ostoprosessin, sekä sen aikana.
33
Brändin eri näkökulmat
Brändi on päätös, miltä yritys haluaa asiakkaalle näyttää-> brändin ydin Brändi syntyy asiakkaan mielissä Maine syntyy kun asiakkaat keskustelevat yrityksestä somessa tai kasvokkain.
34
Kohderyhmät
35
Rakenna asiakaspersoonat
37
Tavoitteet
38
Markkinoinnin tavoitteita
Menestys Päätavoitteet kannattavuus taloudellisuus tuottavuus Välitavoitteet asiakaskokemus myyntitavoitteet kannattavuustavoitteet tuotetavoitteet hintatavoitteet saatavuustavoitteet viestintätavoitteet
39
Välitavoitteet eri markkinointikeinoille asetetut tavoitteet, joiden kehittämisen tai saavuttamisen kautta saavutetaan yrityksen myynti- ja kannattavuustavoitteet
40
Tavoitteista Tulossuuntautuneita Tehtävä Tulos
Myynnin edistäminen => Tuotteen A markkinaosuus Varaston ohjaus => Varastojen kiertonopeus Toimitusten valvonta => Toimitusvarmuus (%) Työntekijöiden koulutus => Työvoiman tuottavuus Positiivinen asiakaskokemus => Myynnin lisäys Mitattavia seurannan ja toiminnan kehittämiseksi Saavutettavissa olevia realistisia ja annettujen voimavarojen puitteissa mahdollista saavuttaa
41
Myynnin budjetit myyntibudjetti kertoo, paljonko yrityksen odotetaan myyvän tuotteita/tuoteryhmiä seuraavalla suunnittelukaudella => ennuste perustuu menneisyyteen pohjana edellisen vuoden myynti, jota korjataan haluttuun suuntaan taloudellista kasvua koskevien ennusteiden, suhdannenäkymien ja kilpailutilanteen perusteella tehtyjen subjektiivisten arvioiden mukaan
42
Markkinoinnin suunnittelu
43
Markkinoinnin suunnittelun tasot
MARKKINOINNIN PITKÄN AIKAVÄLIN RUNKOSUUNNITELMA MARKKINOINNIN YKSITTÄISET VUOSISUUNNITELMAT MARKKINOINTIKAMPANJOIDEN SUUNNITELMAT MARKKINOINNIN VIIKKO- JA PÄIVÄSUUNNITELMAT
44
lyhyesti Missä me olemme? Minne me haluamme päästä ? Mitä keinoja me
Lähtötilanne- analyysi Tavoitteiden asettaminen Kilpailu- keinot Koordinointi Seuranta Missä me olemme? Minne me haluamme päästä ? Mitä keinoja me käytämme ? Kuka tekee ja milloin ? Millä tavalla tulokset arvioidaan? 2 9
45
Teoreettisemmin Markkinointi- tutkimus Lähtökohta- analyysit Seuranta
Strategia- valinta Tavoite- asetanta Toteutus Toiminta- suunnitelma
46
Käytä tätä!
47
MITEN? 4p + ihmiset (tuote, hinta saatavuus, markkinointiviestintä)
Ylitämme asiakkaan odotukset ja saamme suosittelijoita, kun suunnittelemme oikeat toimet ennen, aikana ja jälkeen asiakkaan asioinnin
48
1. Tuote kilpailukeinona:
Asiakkaat eivät osta vain aineellista tuotetta, vaan ratkaisuja ongelmiinsa ja tarpeisiinsa. Tuote on: tavaroista, palveluista ja mielikuvista muodostuva kokonaisuus, jota yritys markkinoi Kaupan tuote = myymälä Teollisuuden tuote = tavara Järjestpn tuote = tapahtuma Yhteiskunnallinen tuote = esim. valistus asian puolesta
49
Tuotteistaminen Palvelupaketin kokoaminen
50
Yrityksen asemointi Hinta Laatu
51
Tuote 3-kerroksinen hyötypaketti
Ydintuote: ydinpalvelu tai konkreettinen tavara helppo jäljitellä Liitännäispalvelut eli tuotteen käyttämistä helpottavat palvelut mielikuvatuote tekee tuotteesta kiinnostavan -> erilaistavat tuotteen kilpailijoista vaikea jäljitellä
52
3-kerroksinen tuote Mielikuvatuote Liitännäispalvelut Ydin- tuote
tuotenimi Liitännäispalvelut brandi asennus Ydin- tuote huolto pakkaus lisäpalvelu koulutus värit muotoilu yrityskuva
53
Tuotekehitys Uusien tuotteiden kehittämistä ja olemassa olevien tuotteiden parantamista Uudistukset liittyvät joko ydintuotteeseen (tuotteen ominaisuuksiin) mielikuvatuotteeseen (muotoilu, pakkaus..) liitännäispalvelut (lisätuotteisiin, palveluun)
54
Brändin rakentaminen Kun tuote viedään markkinoille ja siihen liitetään haluttuja ominaisuuksia syntyy brändi tuoteperheajattelu = siirretään aikaansaatu brändi uusille tuotemuunnoksille
55
Markkinointiviestintä
Löytää ja vakuuttaa kohderyhmäsi Tuotteesta tai palvelusta rakennetaan asiakkaan mielessä menestystarina ja puheenaihe. Brändiä rakennetaan markkinointiviestinnällä Markkinointiviestintä
56
Hinta kilpailukeinona,
hinnan tehtävät • Tuotteen arvon mittari • Tuotteen arvon muodostaja • Kysyntään vaikuttava tekijä • Kannattavuuteen vaikuttava tekijä
57
Hinnoittelun psykologiaa
Hinnat asetetaan niin, että ne näyttävät edullisimmalta • Kokonaishinta eli pakettihinnoittelu • Perushinta erikoisosilla lisättynä • Täysin pilkottu hinta • 5-, 50-, 9-, 90-ja 99 –loppuiset hinnat • tasaraha 10, 20, 100 • alennusprosentit
59
Saatavuus kilpailukeino, joka varmistaa, että asiakas voi
hankkia tuotteen tai palvelun helposti ja nopeasti. Saatavuuspäätökset Teollinen yritys Palvelualan yritys: jakelu miten saadaan asiakas viihtymään ja ostamaan?
60
Projektien, prosessien johtaminen
61
Toimenpidetaulukko
62
Vastuutukset työnjako, toteuttajat, vastuu/valta
toimenkuvat oltava kunnossa työtehtävien selkeä määrittely, niihin liittyvät valta/vastuukysymykset kehittämiskeskustelut, toimenkuvat
63
Seuranta, tavoitteiden saavuttamisen mittaaminen
64
Net Promoter Score- asiakaskokemusmittari
1 Suosittelisitko Yritystämme/brändiämme? Positiivinen on hyvä, 50% erinomainen Rinnalle kysymys MIKSI? Vrt. Customer Effort Score -malli, helppous
65
Palaute on avain menestykseen
Valjastetaan asiakaskokemus kehittämään yrityksen liiketoimintaa. Hyödynnetään henkilökunnan palaute liiketoiminnan kehittämiseen.
66
Tieto on avain menestykseen
Tavoitteet mittareiksi Tulosten mittaus Toteute- taan vertailu tavoittee- seen Merkitse- vien poikkea- mien syiden analysointi Korjaus- toimen- piteet
67
Seurannan merkitys Kerran tehtyä virhettä ei toisteta
tietoa uuden kauden suunnitelmien ja päätösten pohjaksi arvio taloudellisten ja henkisten resurssien tehokkuudesta mahdollisuuden korjata suunnitelmia ennen niiden kokonaistoteutusta Kerran tehtyä virhettä ei toisteta
68
Seurannan välineet Jatkuvasti seurattavia.. Ajoittain seurattavia..
Asiakaskokemus Myynti Alennukset Myynninrakenne, Keskiostos Ajoittain seurattavia.. Markkinaosuudet % Yritys- ja tuotekuva Preferenssit Markkinointiprojektien sisällön ja aikataulujen toteutuminen Myynnin teholuvut (myynti/työtunti, myynti/neliömetri, myynti/myyjä) 71
69
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.