Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sosiaalinen media.
SOME (sosiaalinen media)
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
AIKUINEN OPPIJA.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
PKKY ja sosiaalinen media Janne ”Rysky” Riiheläinen Copy Mainostoimisto Fabrik Oy
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Tietotekniikkaa alakouluilla
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Hanke
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Esityksen transkriptio:

Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11

 Kurssiharjoitustehtävä tvt-kurssi.  Maailma muuttuu, mikä muuttuu?  Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen opettajan työssä Johdanto

 Radio (isoisä)  Tietokone (Larry)  Sosiaalinen toiminta verkon- ja laitteiden välityksellä. Tieto- ja viestintäteknologia merkitsee eri sukupolven ihmisille eri aisioita

 Käsitys tiedosta ja sen pysyvyydestä on muuttunut.  Työelämä vaatii uudenlaista osaamista.  Työn tekemisen tavat muuttuvat: -> Yhteisöllisyys/verkostoitumisen merkitys, globaalius, nopea rytmisyys, uudistuvat työvälineet Työelämän muutos

Sosiaalinen media -Sisällön tuotanto ja julkaisu (blogit) -Sisällön jakaminen (Youtube) -Yhteisöllinen tuottaminen (Wiki) -Virtuaalimaailmat (Habbo) -Mikroblogit (Twitter) -Sosiaaliset verkostopalvelut (Fb,)

Sosiaalisen median portaat (Mervi Jansson, 2009) - Sosiaalisen median edut -> Helppus -> Ei vaadi erityistä teknistä osaamista -> Käytön oppiminen kokeilun avulla - Sosiaalinen media on alue, jota kukaan ei hallitse sosiaalista mediaa täydellisesti.

 Dokumenttien jakamisen mahdollisuus (Asiakirjat, laskentataulukot ja esitykset)  Mahdollisuus reaaliaikaiseen yhteistyöhön ilman liitetiedostoja  Aikataulujen sovittelu  Ammatillinen verkkoidentiteetti  Ammatillinen koulutus Sosiaalinen media –arjesta helpompi

 Työelämä muuttuu, myös opettajan työ uudistuu  Opettajan aktiivinen rooli oppimisessa  Oppimisen määrä kasvaa, integrointi  Oppimisen elämyksellisyys, mielekkyys, yksilöllisyys ja samalla yhteisöllisyys korostuu  Riittävän laadukas ohjaus kaikissa ympäristöissä Koulutus

 TVT mahdollistaa uusia opetuksen toimintatapoja  Opiskelu tulee muuttumaan  Kaikille samanlaiset mahdollisuudet  Opettajien koulutus tulee olla ajanmukaista Tulevaisuus

 Tämän ajan nuoret ovat kasvaneet tietotekniikan ja sosiaalisen median ympäröiminä  Verkkomaailman ja reaalimaailman välissä kasvaminen tulee vaikuttamaan uusiin sukupolviin.  Nuoret osaavat etsiä tietoa aikaisempia sukupolvia itsenäisemmin  Muistikapasiteetin määrä pienentynyt verrattuna aikaisempaan. Tieto haettavissa.  Nykysukupolvet osaavat yhdistellä ja analysoida tietoa.  Luovuus säilynyt Teknologian parissa kasvanut nettisukupolvi

 Tieto- ja viestintäteknologiaa on hyödynnettävä nyt!  Kaiken tiedon haettavuus on muuttanut ihmisten tapaa oppia ja suhtautua tietoon.  Nykysukupolvien oppimismenetelmät muuttuvat ihmisten tarpeiden mukaan.  Lähde: joensuu-minnatsesitys Päätelmät