Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
EKO- ja PEKKO-hankkeet
Advertisements

VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Sosiaalinen media ja kieltenopetus
Koulussamme aloitettiin tukioppilastoiminta helmikuussa MLL:n paikallisjärjestön toimesta. Mitähän se on?
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Kielten etäopetuksen avustajien koulutus VIRTA-hanke
Voiko etäopetus olla hyvää ja halpaa
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Päivi Luoma - VIRTA -hanke VIRTA = Virtuaaliset Alueresurssit Virta vie kohti virtuaalimaailmaa.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Opetus + etäyhteys? MIKSI? Pitkät välimatkat Sosiaalinen vuorovaikutus
Etäopetuskyselyn tuloksia Turun opetuspalvelukeskus Virta-hanke Toukokuu 2010.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
VIRTA-hanke Antti Huttunen. VIRTA-hanke Alkanut 2008 Rahoittajina Opetushallitus ja Turun opetuspalvelukeskus Alakoulun uudet oppimisympäristöt Pienryhmäiset.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Connect Pro -etäopetus. Asialista Esittelyt Oppiaineet, aikataulut, koulut ja oppilasmäärät Lyhyt Connect Pro –esittely Kokemuksia viime lukuvuodelta.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Tytöt teknologian taitajiksi
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Tulevaisuuden terveys kansallinen tiekartta
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Etäopetuksen avustajien koulutus Asialista O Esittelyt ja yhteystiedot O Etäopetus Turussa O Connect Pron lyhyt esittely O Etätunnin.
Alueelliset lm-päivät, Turku /HE/he1 OPETUSHENKILÖSTÖN TEHTÄVIEN VAATIVUUDEN ARVIOINTI OHJEITA PAIKALLISILLE TOIMIJOILLE  OAJ:N LM-kirje.
USUKO - Uuden Sukupolven Koulu ( ) Monikanavainen oppimateriaalikeskus Integroi erityyppisiä oppimisratkaisuja ja –resursseja Laiteriippumaton.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Kirjaston kotipalvelu  Toimitetaan kirjaston aineistoja niille asiakkaille, jotka eivät itse pääse kirjastoon  Palvelu on asiakkaille sama, mutta toteutustapa.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Erikoisluokkatoiminta
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Nopolan koulu Opettajien veso
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma

Johdanto Etäopetusta verkkokokousjärjestelmän avulla vuodesta 2008 Kielten- ja uskonnonopetus, kerhotoiminta Erityistilanteet (sairaalaopetus, pitkät poissaolot, pienryhmät, tukiopetus)

Johdanto Ortodoksiuskonnon etäopetus Somalikielen etäopetus (Turku) Somalikielen etäopetus (Tampere) Luokka etänä sairaalaan

Ortodoksiuskonnon etäopetus Turun kaupungin opetus 8 koulua 2 ryhmää 3 koulua, 8 oppilasta 7 koulua, 11 oppilasta Video 1 Video 2 Turun ortodoksiseurakunnan opetus

Opettajan kommentteja ”Alussa oli kauhu, epäusko ja epäluottamus omiin taitoihin” Oppilaat ovat olleet lähes koko ajan myönteisiä etäopetukselle Oppilaiden tietotekniikkataidot hyvin eri tasolla, mikä usein hidastaa Oppilasryhmien homogeenisyys tukee nettiopiskelua. Etukäteisvalmistelua huomattavasti enemmän kuin lähitunteille ”Erityisesti olen nauttinut kuvien käytöstä, jokaiselle oppilaalle saa helposti kuvan lähelle tutkittavaksi” Uskonto ei ehkä ole paras mahdollinen oppiaine etäopetukseen, henkilökohtaisten asioiden käsittely ”nettikeskustelussa” on kylmä tapa verrattuna lähiopetukseen

Somalikielen etäopetus Opetusryhmät 1. ryhmä: oppilaat Punkalaitumella ja Ylöjärvellä 2. ryhmä: oppilaat Punkalaitumelta Video 1 Video 2

Opettajan kommentteja Aluksi tuntui vaikealta, mutta nyt tuntuu helpolta Oppilaat ovat pääasiassa tyytyväisiä eivätkä haluaisi lopettaa tunteja Voi hyödyntää musiikkia, internetiä ja omaa materiaalia Opettaja käyttää kuvia, ääntä ja videoita Valvoja on tärkeä Eleitä ja ilmeitä vaikeampi nähdä Mahdollisuus maahanmuuttajille saada oman äidinkielen opetusta, jos kontaktiryhmää ei saada järjestettyä Motivoi oppilaita Opettaja on kulttuuritulkki ja auttaa myös muissa oppiaineissa

Luokka etänä sairaalaan TYKS / Kiinamyllyn sairaalakoulu Sairaala- tai kotihoidossa olevat oppilaat Tunnille osallistuminen, kavereiden tapaaminen, tukiopetus Etäopetuksessa ollut kuusi oppilasta Video

Sairaalakoulun kokemuksia Oppilaat ja huoltajat ovat olleet tyytyväisiä Etäopetus vähentänyt vieraantumisen tunnetta ja helpottaa paluuta omaan luokkaan Koulujen ja opettajien suhtautuminen vaihtelee, usein lähtevät mukaan helposti Toiminnasta on tarkoitus tehdä pysyvää, sairaalakoulu lainaa laitteita ja kouluttaa

Yhteenveto Verkkokokousjärjestelmä Soveltuu monipuolisesti perusopetukseen Useita vaikuttavia tekijöitä (avustajat, tekniikka, erilaiset oppilaat jne.) Hankkeen kautta erilaiset ratkaisut kullekin ryhmälle sopiviksi Soveltuvuus erilaisiin oppimistilanteisiin

Yhteenveto Verkkopedagogiikkaa kehitettävä Tulevaisuudessa osa perusopetusta Seudullinen yhteistyö Kansallinen yhteistyö Kansainvälinen yhteistyö

Tampereen VIRTA-hanke http://koulut.tampere.fi/hankkeet/virta/ Turun VIRTA-hanke http://www.turku.fi/virta Päivi Luoma Antti Huttunen paivi.luoma@turku.fi antti.huttunen@turku.fi Tampereen VIRTA-hanke http://koulut.tampere.fi/hankkeet/virta/ Liisa Mustila Riitta Mäkelä-Metsälä Liisa.mustila@tampere.fi riitta.makela-metsala@koulut.tampere.fi