Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Voiko etäopetus olla hyvää ja halpaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Voiko etäopetus olla hyvää ja halpaa"— Esityksen transkriptio:

1 Voiko etäopetus olla hyvää ja halpaa
Voiko etäopetus olla hyvää ja halpaa? Turun kokemuksia perusopetuksessa vuosien varrella Päivi Luoma, Antti Huttunen Turun opetuspalvelukeskus Jari Sjölund Turun normaalikoulu

2

3 Teknologioiden arviointia: perinteinen videoneuvottelu
”Mitä se on” Videoneuvottelulaitteet Periytyy ISDN-videoneuvottelusta H.323-protokolla Hyvää Sujuva vuorovaikutus Hyvä äänenlaatu Helppo siirtyä tavallisesta luokkaopetuksesta Huonoa Kalliit laiteinvestoinnit Kallis monipisteneuvottelu Dokumenttien käsittely vaatii lisäinvestointeja Raskas verkkoprotokolla

4 Ohjelmistopohjainen perinteinen videoneuvottelu (teknologioiden arviointia)
Mitä se on Xenex Visualmeeting Videra Virtual Office Mobile Polycom PVX Hyvää Toimii tietokonepohjaisesti Yhteensopiva perinteisten videoneuvottelujen kanssa Pienet investointikustannukset Huonoa Äänen laatuongelmia Hinnoitelu usein palvelupohjaista Ei vielä päästy lastentaudeista

5 Verkkokokousympäristö (teknologioiden arviointia)
Mitä se on Mese, Live Meeting, WebLi, Adobe Connect Pro Ominaista: yleensä eivät yhteensopivia muiden toimittajien tuotteiden kanssa Hyvää Jo vakiintuneita standardituotteita Ilmaisia tai edullisia Selainpohjaisia Monipisteisyys helppoa ja halpaa Huonoa Tehty alun perin neuvottelu- eikä opetusvälineeksi Opetuskäyttö edellyttää eri tyyppistä toimintamallia kuin mihin luokkaopetuksessa on totuttu Toimivuudesta perus- ja 2. asteella vasta hyvin vähän kokemuksia?

6 Muistoja vuosien varrelta
Voiko etänä rukoilla? Voiko etänä järjestää vanhempainillan? Voiko etäopetus onnistua myös ilman live-tapaamisia? Voiko etäopetus viedä opettajien tunnit? Voiko etäopetus heikentää opetuksen laatua? Voiko etäopetuksella oikeasti säästää? Voiko etäopetus olla riittävän interaktiivista? Voiko mikrofonin syödä? Voiko etänä lohduttaa ja kannustaa? Voiko etäopettaja nukkua yönsä rauhassa?

7 VIRTA-hankkeen arviointia
Verkkoneuvottelupohjaisen etäopetuksen kokemuksia Verkkokysely oppilaille Verkkokysely avustajille Etäopettajien haastattelut Oppimistulosten arviointi (koetulokset) Tekniikan arviointi Hankkeen prosessikuvaus Vaiheet Sidosryhmät

8 Oppilaskyselyn tuloksia (n=28)
Kyllä Ei Etäopetus tuntuu tietokonepelin pelaamiselta 11 % 89 % Joskus kun olen tunnin aikana viitannut, viittaustani ei ole huomattu 18 % 82 % Etäopetustunnin aikana tuntuu siltä kuin opettaja olisi samassa huoneessa 32 % 68 % Avun pyytäminen on ollut helppoa 93 % 4 % Haluaisin, että tunnit pidettäisiin jatkossakin etäopetuksena 71 % 29 %

9 Oppilaskyselyn tuloksia (n=28)
Mitkä asiat ovat häirinneet etäopetustunnilla? Äänen pätkiminen 82 % Kuulokkeiden käyttö 18 % Mikrofoniin puhuminen Tunnille myöhässä tulevat oppilaat 14 % Videokuvan nykiminen 7 %

10 Avustajakyselyn tuloksia (n=7)
Kyllä Ei EOS Käsitykseni avustajan roolista ja tehtävistä on minulle selkeä 86 % 0 % 14 % Opettajan läsnäolon puute tekee oppilaista tavallista rauhattomampia 43 % 29 % Etäopetuksessa käytetty ohjelmisto on mielestäni helppokäyttöinen Etäopetus vaikuttaa mielestäni oppilaille mielekkäältä opetusmenetelmältä 57 %

11 Opettajien haastattelujen tuloksia (n=2)
Positiivisia havaintoja Sekä oppilas/opettaja-vuorovaikutus että oppilaiden keskinäinen vuorovaikutus toimii hyvin ja jopa lisääntynyt. Havainnollistamisen mahdollisuudet Etäopetuksen tahti on hitaampaa kuin lähiopetuksessa, mutta tämä saattaa monesti olla oppilaalle vain hyväksi. Luokanhallinta on helpompaa kuin lähiopetuksessa. Oppilaat ovat ottaneet etäopetuksen vastaan hyvin. Kokeiden keskiarvotulokset ovat etäopetusoppilailla samat kuin lähiopetusoppilailla.

12 Opettajien haastattelujen tuloksia (n=2)
Kehittämisen kohteita Ohjelmistoa tulee kehittää, ACP:tä ei ole suunniteltu perusopetukseen Koulujen tilojen ja järjestelyjen taso vaihtelee. Ujojen/hiljaisten oppilaiden kanssa ongelmat korostuvat. Ajatus nykylapsista tietotekniikan "guruina" on suuresti liioiteltu. Niin opettajat, oppilaat kuin avustajatkin tarvitsisivat enemmän (teknistä) koulutusta Opettajan ei pitäisi päätyä teknisen tuen rooliin

13 Opettajien haastattelujen tuloksia (n=2)
Muita kommentteja Pitäisi edetä "opetus edellä" Avustajan rooli luokanhallinnassa on tärkeä. Oppilaiden häiriökäyttäytyminen on usein erilaista kuin lähiopetuksessa. Etäopetus on erittäin vaativaa, ei kokopäiväistä etäopettajuutta Liikaa osaamis- ja muita vaatimuksia. Sosiaalinen puoli opettajan työssä jäisi puuttumaan. Opettajien vertaistuki olisi tärkeää Atk-luokkien ja avustajien käyttö on kouluissa resurssikysymys.

14 Yhteystietoja Päivi Luoma www.turku.fi/virta Antti Huttunen
Turun opetuspalvelukeskus Antti Huttunen Jari Sjölund Turun normaalikoulu VIRTA-hankkeen kotisivut virtaopetus.wikispaces.com VIRTA-hankkeen kehittämiswiki


Lataa ppt "Voiko etäopetus olla hyvää ja halpaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google