Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEsa Jääskeläinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kirjaston kotipalvelu Toimitetaan kirjaston aineistoja niille asiakkaille, jotka eivät itse pääse kirjastoon Palvelu on asiakkaille sama, mutta toteutustapa kirjastossa vaihtelee eri kuntien välillä paljon Osassa kunnista pitkät perinteet ja paljon asiakkaita Osassa kunnista kotipalvelu on käytännössä unohdettu
2
Näkökulmia kotipalveluun Haastattelussa kutoskaupungit eli Espoo, Helsinki, Oulu, Tampere, Turku, Vantaa Kotipalvelu hoidettu monella eri tavalla, vapaaehtoiset (Vantaa), hajautettu (Oulu), keskitetty (Espoo, Helsinki, Tampere), unohdettu (Turku), laitosten palvelut (Tampere) Kotipalvelun työnkuva vaihtelee hyvin paljon, sisältää joskus myös hakeutuvaa työtä ikääntyneiden parissa Kuljetukset hoidettu eri tavoin, vapaaehtoiset (Vantaa), kuljetusliikkeet (Helsinki, Tampere), kaupungin logistiikka (Oulu, Turku), omat kuljetukset (Espoo)
3
Lukuja asiakkaatlaitoksethenkilökuntakuljettaja Espoo94243hlö/ 2htvoma Helsinki40005Posti Oulu55?Hajautettu (n. 4 as/hlö) Kaupungin logistiikka Tampere181+20 lähi828hlö/ 6 htv ?Posti – yksityiset S-kuljetus- laitokset Turku600,10Kaupungin logistiikka Vantaa200OTOvapaaehtoiset Helsingissä laitosasiakkaita hoitaa oma erillinen yksikkö, Espoossa ja Tampereella kotipalvelu
4
Asiakkaat Pääosin ikääntyneitä, usein yli 80v Tarve lisääntyy koko ajan Yksilöllisiä tarpeita, monenlaisia ihmisiä Osa kirjastoista palvelee myös laitoksia Laitosten asiakkaat usein hyvin huonokuntoisia Tieto kotipalvelusta ei välttämättä tavoita Kaipaavat ihmiskontaktia ja apua Kotipalvelu lisää ikääntyneen hyvinvointia
5
Henkilökunta Sitoutunutta ja tekee merkityksellistä työtä Yllättävän pienin resurssein voidaan tarjota kotipalvelua asiakkaille (esim. Espoo) Pienellä resurssien lisäämisellä voidaan kasvattaa asiakasmäärää merkittävästi Vantaalla kotipalvelun hoitavat vapaaehtoiset itsenäisesti
6
Ongelmia Asiakkaat usein hyvin huonokuntoisia Kuljetusliikkeiden kuljetukset eivät voi huomioida asiakkaiden erityistarpeita kovin hyvin Asiakkaat ovat iäkkäitä ja tekniikkataidot ovat vähäiset, mikä rajoittaa palvelun kehittämistä/käyttämistä Kaupungit eivät tue kirjaston kotipalvelun kehittämistä Turussa kotipalvelua ei käytännössä ole – kuusi asiakasta Asiakkailla ei ole soittimia/osaamista Daisy-levyille Asiakkailla ei ole tietokoneita/verkkoyhteyttä/ edellytyksiä niiden hankkimiseen Laitosten palveluita on leikattu kunnissa, vaikka tarvetta olisi. Kirjastot eivät usein palvele laitoksia ja niissä asuvia ikääntyneitä
7
Celia ja kotipalvelu Daisy-levyjä joillain kotipalveluilla/kirjastoilla käytössä pieni kokoelma Asiakkaat pääosin ikääntyneitä, eivät verkkopalvelun ulottuvissa (puuttuu taitoja, laitteet, verkko) Joskus ongelmia myös hankkia Daisy-soitin Kirjastot kaipaavat helppoa ja selkeää tapaa tarjota äänikirjoja Asiakkaat tarvitsevat tukea palvelujen käyttöönottamiseen, kirjastojen niukat resurssit
8
Kehittämisajatuksia Kirjastot tekemään kehittämistyötä yhdessä Kuljetukset yhdessä kunnan muiden toimialojen kanssa (Tampere) Digitaaliset palvelut helpoiksi ja käytettäviksi, niiden merkitys tulee kasvamaan Fyysiset ja digitaaliset palvelut integroidaan kunnan muihin kulttuuri- ja liikuntapalveluihin, ehkä myös sosiaalipalveluihin Turussa suunnitteilla projekti, jossa kehitetään sekä kaupungin ja kirjaston logistiikkaa, että digitaalisia palveluja (siinä mukana digitaalisten osien kehittäminen kirjaston kotipalveluun yhdessä muiden Turun kaupungin toimijoiden ja kirjastojen kanssa)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.