ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu 2010. ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ylioppilaskirjoitukset
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Oppilaan arviointi - haasteita ja mahdollisuuksia
Nummenpakan koulun aurajoen yksikön järjestyssäännöt
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Miten menetellä ongelmatilanteissa
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
Käyttäytymisen arviointi
ARVIOINTI Vanhempainilta
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Lukion oppimäärä.
Liikunnan arviointi luokilla
LUKION PÄÄTTÖTODISTUS JA YLIOPPILASTODISTUS
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ops 2016 ja arviointi.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TEHOKKAA JA MIELLYTTÄVÄN KOULUTYÖN EDELLYTYKSET POISSAOLOT ja TUNTITYÖSKENTELY AMMATTILUKIOSSA.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Vanhempainilta Harjun toimipiste: ke Viitaniemen toimipiste: to Jyväskylän Lyseon lukio 1. vuosikurssin opiskelijat.
Ro -12B Oppituntien ajat, opinto-opas s. 6 Miten lukiossa opiskellaan, s.9.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Arviointi osana oppimisprosessia
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Sanallinen arviointi Wilmassa
Vanhempainilta
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Lukion päättötodistus
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu 2010

ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA JA MONIPUOLISTA! ARVIOINNIN KOHTEENA:

Kauhajoen yhteiskoulu KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTI  Käyttäytymisen arvio näkyy aina jakso- ja lukuvuositodistuksessa. Käyttäytymisen arvioita ei merkitä päättö- eikä erotodistukseen.  Ne oppilaat, jotka saavat käyttäytymisestä arvosanan 10, saavat siitä erillisen todistuksen (Primuksessa valmis pohja, josta koulusihteeri tulostaa todistuksen) päättötodistuksen yhteydessä. Halutessaan oppilas saa (sanallisen) käyttäytymisen arvion. Siitä ei kuitenkaan laiteta viitettä päättötodistukseen.  Käyttäytymisen arvioinnin kohteet ovat: oman ja toisen työn arvostaminen ihmisten ja ympäristön huomioiminen sääntöjen tunteminen ja noudattaminen  Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat.

ERINOMAINEN 10  ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin  toimii rakentavasti, aktiivisesti ja itsenäisesti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi  uskaltaa ja osaa esittää omat mielipiteensä asiallisesti  noudattaa koulun sääntöjä ilman laiminlyöntejä ja rikkomuksia  ei rangaistuksia

KIITETTÄVÄ 9  ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä  toimii vastuullisesti kouluyhteisössä sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti  on ystävällinen ja avulias, pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen  ei rangaistuksia

HYVÄ 8  Tuntee ja hyväksyy koulun säännöt ja toimii niiden mukaan: toimii tilanteeseen sopivalla tavalla, on hyvätapainen ja kohtelias, on yhteistyöhaluinen ja pyrkii positiivisuuteen  pystyy useimmiten ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti  osaa toimia ryhmässä  rangaistuksina vain puhuttelut, joista ottaa opiksi

TYYDYTTÄVÄ 7  toimii useimmiten tilanteeseen sopivalla tavalla  tuntee ja hyväksyy koulun säännöt ja toimii pääsääntöisesti niiden mukaan  kielenkäytössä tai muussa käyttäytymisessä toisinaan huomauttamista, rangaistuksia  suhtautuu yhteiseen omaisuuteen välinpitämättömästi

KOHTALAINEN 6  suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen  rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä  aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä  tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä

VÄLTTÄVÄ 5  erittäin välinpitämätön käytös suhteessa kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristöön  tarvitsee erityisiä toimenpiteitä opiskelun turvaamiseksi  koulun järjestyssääntöjen tietoinen/ toistuva rikkominen

HYLÄTTY 4  käyttäytyminen normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta  ei ole kurinpitotoimin rangaistavissa

KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: HYLÄTTY KURSSI:  poissaoloja sovittua enemmän, läsnäolovelvollisuus kurssikohtaisesti  hylätty kurssikoe ja uusintakoe  kurssiin liittyvät harjoitustyöt puutteellisia tai kokonaan tekemättä

KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: HYLÄTTY OPPIAINE:  oppiaineessa on hylättyjä kursseja enemmän kuin hyväksyttyjä kursseja

KURSSIARVIOINNIN JA LUOKALTA SIIRRON PERUSTEET: ETENEMISESTE: Oppilas kertaa saman vuosiluokan mikäli:  hylättyjä oppiaineita on kolme tai enemmän tai  hylättyjä yksittäisiä kursseja on neljä tai enemmän Oppilasta ei voida siirtää seuraavalle vuosiluokalle mikäli:  ehtolaiskuulustelun jälkeen hänellä on suorittamatta edelliseen vuosiluokkaan kuuluva kurssi

PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT:  10=ERINOMAINEN (ylittää lähes kaikkien kriteerien edellyttämän osaamisen tason ja lisäksi osoittaa erityistä harrastuneisuutta  9=KIITETTÄVÄ (ylittää useimpien oppiaineen kriteerien edellyttämän osaamisen tason  8= HYVÄ (osoittaa keskimääräistä kriteerien edellyttämää tasoa; joidenkin kriteerien saavuttamatta jäämisen voi kompensoida muiden kriteerien tason ylittämisellä  7= TYYDYTTÄVÄ (osoittaa osaamista, jota useimmat oppiaineen kriteerit edellyttävät  6= KOHTALAINEN ( osoittaa joidenkin oppiaineen kriteerien edellyttämää osaamista  5= VÄLTTÄVÄ (pyrkii tavoitteiden saavuttamiseen, vaikka pystyy osoittamaan vain jossakin määrin kriteerien edellyttämää osaamista

ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT 1. Arviointi opintojen aikana  opintojen ohjaaminen ja kannustaminen  itsearvioinnin kehittäminen  mittaa kunkin oppilaan oppimista 2. Päättöarviointi  määrittää osaamisen tason  opastaa jatko-opintoihin suuntautumisessa ja valikoitumisessa  kansallisesti vertailukelpoista ARVIOINNIN JAKO JA SEN TEHTÄVÄT:

OPPILAAN OIKEUKSIA:  Huoltaja voi pyytää kahden kuukauden kuluessa rehtorilta arvioinnin uusimista  Uuteen arviointiin tyytymätön huoltaja voi pyytää arvioinnin oikaisua lääninhallitukselta  Koulun tulee auttaa oppilasta selviytymään oppimisvaikeuksista mm. antamalla tukiopetusta  Lievät oppimisvaikeudet, sairaus ym. vastaavat vaikeudet on huomioitava arvioinnissa  Oppilaalla on oikeus suorittaa oppiaineen hylätty suoritus erillisessä kokeessa lukuvuoden aikana tai koulutyön päätyttyä  Oppilaan äidinkielen ollessa muu kuin opetuskieli: Arviointi voi olla sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia Tausta ja kehittyvä kielitaito on huomioitava Äidinkieli ja kirjallisuus arvioidaan suomi toisena kielenä – oppimäärän mukaan

PERUSOPETUSLAIN  Oppilaan tulee osallistua opetukseen  Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttätdyttävä asiallisesti (62/ ) MÄÄRÄÄMÄT OPPILAAN VELVOLLISUUDET KOULUSSA: