Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
Tunnit normiluokasta livenä kotioppilaille
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
. Rauman freinetkoulu.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Vieraan kielen etäopetus -koulutus
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Ryhmittely Pienessäkin ryhmässä on paljon mahdollisuuksia erilaisiin ryhmittelyihin.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Palautteen antaminen ja saaminen
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Ops seminaari Askola.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Yhteistoiminnallinen kokous
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uusi opetussuunnitelma 2016
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Laaja-alainen arviointi
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Esityksen transkriptio:

Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen

Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa koulussa  Opettajalla oppilaita myös opetustilassa  Vain osa opetuksesta videoneuvottelun välityksellä, osa verkko-opetuksena

Välineitä  Mikrofoni  Dokumenttikamera  Tietokone ja verkko  CD-soitin  DVD-soitin  Oppimisalusta

Mikrofonin käyttö  opeteltava sen käyttöä (kahinat, rapistelut yms.)  isossa ryhmässä liikuteltavissa oleva  mikrofonia siirretään sen luo, joka puhuu  voidaan välillä sulkea (esim. monipisteyhteys)

Vuorovaikutus  verbaalinen viestintä korostuu  puhe kulkee viiveenä  rauhallisuus  selkeys  rytmitys  selkeät instruktiot  äänensävy

Nonverbaalinen viestintä  ei välttämättä katsekontaktin mahdollisuutta  mahdollinen kurinpito vain verbaalisesti  puhuva pää: opettajan ulkonäkö ja pukeutuminen korostuu  staattisuus

Etäkontakti  opettaja ei näe esim. yksittäisen oppilaan kirjatyöskentelyä  mahdotonta tukea hankalissa kohdissa  sopivien työtapojen valinta  yksittäistä oppilasta ja ryhmää pitää kannustaa paljon:  välitön palaute tuntityöskentelyn aikana  kokeen yhteydessä annettu kirjallinen palaute  verkkotehtävien yhteydessä kannustavaa palautetta

Oppilaan huomioiminen  nimien käyttö  oppilaan mielipiteen kysyminen ja huomioiminen  oppilaan kertomien asioiden muistaminen  oppilas opettajana  positiivisen palautteen antaminen hyvin tehdyn työn jälkeen

Oppilaat  vastuuntunto  yhteistyökykyisyys  uskaliaisuus  omatoimisuus

Lähitapaaminen tärkeää * oppilaiden tapaaminen mieluiten opiskelun alussa *lähikontakti vaikuttaa myönteisesti opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen

Mitä oppiminen on?  oppijan aktiivista ja luovaa toimintaa  olennaista ajattelu ja osallistuminen yhteisölliseen toimintaan ja tiedonrakenteluun  kulttuurisidonnaista  sosiaalinen ilmiö  tuotos  käsitysten muuttuminen

Oppilaslähtöinen opetus  vanhan tiedon herättely  opiskelu kytkettävä erilaisiin konteksteihin  aihetta käsiteltävä useista eri näkökulmista  oppijoiden tietorakenteisiin monipuolisia kytkentöjä opiskellusta asiasta

 parityöskentelyä  ryhmätyöskentelyä  myös hiljaista yksintyöskentelyä välillä

Sosiaalisen vuorovaikutuksen painottaminen hyviä oppimismuotoja ovat yhteistoiminnalliset muodot, joissa mahdollisuus * tiedon jakamiseen * keskusteluun * neuvotteluun ja * erilaisten tulkintojen esittämiseen ja argumentointiin

Motivaation ylläpitäminen luokkatyöskentelyssä  oppimistehtävien oltava vaihtelevia ja monipuolisia  vastuunjakaminen ja toiminnan kontrollointi  arviointitavat

Ryhmädynamiikka  Etäopetuksessa oheisviestintä jää osittain pois  miten tuoda turvallisuuden tunnetta? Varmistaa yhteistyötaitoja? Edesauttaa yhteistyöhalukkuutta?

Yhteenvetoa  monipuoliset työtavat: yksilö-, pari- ja ryhmätyötä  visuaalisuutta  oppimaan oppimista  hauskaa  arviointi tiedossa  autonomiaan kasvattamista

Yhdessä sovittavia asioita  laitteista huolehtiminen  työjärjestys  tiedotus  arviointi  VARASUUNNITELMA