Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vieraan kielen etäopetus -koulutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vieraan kielen etäopetus -koulutus"— Esityksen transkriptio:

1 Vieraan kielen etäopetus -koulutus
Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu

2 Esityksen runko 1. Etäopetus vs. kontaktiopetus 2. Vuorovaikutus etäopetuksessa ja oppilaan autonomian tukeminen 3. Hauskoja ja motivoivia työtapoja 4. Ilmaissovellukset (etä)opetuksen monipuolistajina

3 Etäopetus vs. kontaktiopetus
opettajan läsnäolo  luokanhallinnan keinot? liikkuminen luokassa vs. paikallaan istuminen? tilanteiden näkeminen, oppilaan auttaminen, eriyttäminen? taulun käyttäminen, oppilaiden tuotosten tarkistaminen, oppilaiden esitykset? äänentoisto, oppilaiden/opettajan kuuleminen: - opeteltava mikrofonin käyttöä (kahinat, rapistelut, tuhinat, yms.) - isossa ryhmässä liikuteltavissa oleva  mikrofonia siirretään sen luo, joka puhuu - voidaan välillä sulkea (esim. monipisteyhteys)

4 Vuorovaikutus etäopetuksessa
verbaalinen viestintä korostuu puhe kulkee usein viiveenä rauhallisuus selkeys rytmitys selkeät instruktiot äänensävy ei välttämättä katsekontaktin mahdollisuutta  mahdollinen kurin-pito vain verbaalisesti puhuva pää: opettajan ulkonäkö ja pukeutuminen korostuu staattisuus nonverbaalinen viestintä vähäisempää

5 Etäkontaktissa opettaja ei näe esim. yksittäisen oppilaan kirjatyöskentelyä  mahdotonta tukea hankalissa kohdissa  sopivien työtapojen valinta yksittäistä oppilasta ja ryhmää pitää kannustaa paljon: välitön palaute tuntityöskentelyn aikana kokeen yhteydessä annettu kirjallinen palaute mahdollisten verkkotehtävien yhteydessä kannustavaa palautetta

6 Oppilaiden kohtaaminen
Etäopetuksessa oheis-viestintä jää osittain pois miten tuoda turvallisuuden tunnetta? miten varmistaa yhteistyötaitoja? miten edesauttaa yhteistyöhalukkuutta? yhteinen tapaaminen mieluiten opintojen alussa  lähikontakti vaikuttaa myönteisesti opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen oppilaan “näkeminen”: nimien käyttö, oppilaalle tärkeiden asioiden muistaminen oppilaan henkilökohtaiset tavoitteet ja niiden saavuttamisen seuranta

7 Oppilaiden välisestä vuorovaikutuksesta huolehtiminen
vastuuta oppilaille apuopettaja (sanojen kysely ym.) parityöt: myös kaverin tehtävien/ sanakokeen tarkistaminen ryhmätyöt myös hiljaista ja rauhoittavaa yksilötyöskentelyä positiivinen palaute, myös vertaispalautetta

8 Nonverbaalinen viestintä
ei yleensä katsekontaktin mahdollisuutta  mahdollinen kurinpito vain verbaalisesti puhuva pää: opettajan ulkonäkö ja pukeutuminen korostuu staattisuus huumori auttaa monessa tilanteessa myös etäopetuksessa

9 Sovittavia asioita vanhempien informointi
kuka huolehtii laitteista? (plan b) työjärjestyksen muutokset, sairastumiset, pulmatilanteet? TIEDOTTAMINEN Oppilaiden kanssa ryhmän säännöt arvioinnin perusteet Etäkoulun kanssa myös esim. koulun-käyntiavustajan roolista sopiminen

10 Hauskaa ja motivoivaa (etä)opetusta
oppiminen on aina motivoivaa kirjan tekstit ops:iin perustuvan opetuksen ydin  käsittele monipuolisesti, varmista olennaisen ymmärtäminen monella eri tavalla varmista, että oppilaat kohtaavat opeteltavan asian monta kertaa kyseenalaista työkirjan tehtävät ennakointi, harjoittelu, SOVELTAMINEN  siirretään opeteltava/opittu asia omaan elämään  mitä osaat nyt kertoa itseesi liittyvistä asioista enemmän tämän opetellun asian avulla? erilaisia aktiviteetteja soveltamiseen, joissa oppilaat saavat käyttää myös luovuuttaan ideaalitapauksessa sähköinen portfolio, jonne myös vanhemmilla lukuoikeus ja jonne kerätään erilaisia omia töitä

11 Oppilaslähtöinen opetus
vanhan tiedon herättely opiskelu kytkettävä erilaisiin konteksteihin aihetta käsiteltävä useista eri näkökulmista  oppijoiden tietorakenteisiin monipuolisia kytkentöjä opiskellusta asiasta kannusta siihen, että oppilaat voivat keskenään pohtia, jakaa tietoa ja auttaa toinen toistaan oppilaat mukaan päättämään, mitä tehdään ja miten kuuntele oppilaita: he osaavat kertoa, miten he oppivat parhaiten (kun heitä ensin opetetaan analysoimaan oppimistaan)

12 Onnistuu etänäkin kuuntelutehtävät, jopa laulaminen yhdessä
sanoilla leikittely, sanojen piirtäminen selkään/käteen/ilmaan dokumenttikameralla erilaiset pelit (kim-leikki, yhdistä sanoja, sotketut sanat) suulliset harjoitukset dialogien ja näytelmien esittäminen arvuuttelupelit parin kanssa

13 Oppikirjan tekstikappale opetuksen ydin
ennakoidaan teemaa: mitä tiedetään jo asiasta, kerätään/harjoitellaan teemasanastoa, hyödynnetään kirjan kuvat kuunnellaan kirjat kiinni: peukku pystyyn, kun kuulet tutun sanan  mikä se oli? mahdollisia sisältökysymyksiä kuullun pohjalta kuunnellaan kirjat auki, raivataan jotain yhdessä, sitten parin kanssa, varmistetaan vielä yhdessä luetaan: ensin ope mallittaa jotain sanoja, sitten nauhan/open perässä, liioitellen, eri sävyin, jne vielä voit kysellä joitain kohtia, varmistaa muistamista parilukua, ryhmälukua pari sanoo sanan tekstistä, toinen lukee koko lauseen pari lukee lauseen väärin, toinen korjaa sisältökysymyksiä tavoitekielellä läksyksi vielä kappaleen suomentamisen varmistaminen (suomennos vihkoon?), ja kappaleen lukeminen ääneen

14 Seuraavalla tunnilla Vielä kappaleen kuuntelua, käsittelyä ja ymmärtämisen varmistelua, sanaston työstämistä, sanaston/uuden rakenteen harjoittelua Pohtikaa yhdessä: miksi tämä on hyvä/mukava asia osata, missä voisit tarvita tätä? soveltaminen  erilaisia vaihtoehtoja erilaisille oppilaille Kyse on oppimisesta: valinnaisten soveltavien tehtävien jälkeen itsearviointia: mitä piti oppia vs. mitä opin Opetellaan myös kannustavan ja positiivisen vertaispalautteen antamista Mieti, mitä teette tunnilla, mitä oppilas tekee kotona

15 POIS OPPIKIRJASTA! Tekstityyppien monipuolistamista tehdään sarjakuvia, lehtiartikkeleita, mainoksia, kylttejä, kutsuja, poliisiraportteja, näytelmiä, kirjeitä, mielipidekyselyitä, lentolehtisiä, arvosteluja, mielipideilmaisuja, laulu, … Yhdestä teemasta voi tehdä useamman aktiviteetin Suullista ja kirjallista, kuvilla, väreillä ja tunteilla, pahville, paperille tai verkkoon Soveltavan tehtävän aluksi pohditaan yhdessä: millaista kieltä käytetään mainoksissa? miten haastattelu rakentuu? millainen on hyvä/hauska näytelmä? millaisia sanoja tarvitsemme sarjakuvissa?  annetaan oppilaille sanastoa sekä erilaisia kielellisiä välineitä ja strategioita tulevaan työhönsä, huomioidaan oppilaiden taso

16 Lähtökohtia työskentelyyn
Opetussuunnitelmat access - saavutettavuus: miten oppilaat ymmärtävät oikeasti, miksi jotain tehdään. ownership - omistajuus: mikä oli ryhmätyön pointti? Miten syntyy omistajuus omaan tekemiseensä? Omat tavoitteet vs. tekeminen. autorship - tekijyys: oppilaat tuottavat itse.

17 Verkon hyödyntäminen tekstikappaleeseen liittyviä tehtäviä
verkkotehtäviä uuden sanaston/rakenteen harjoitteluun soveltavia tehtäviä esim. verkkoalustalle autenttinen materiaali: miten se työstetään omaan kielitaitoon sopivaksi? Ryhmätyöt: lähteiden merkitseminen nettisanakirjojen käytön opastaminen lailliset kuvat käyttöön  opitaan oikeita taitoja

18 Soveltavien töiden arviointi
Oppilaan tulee tietää arvioinnin perusteet etukäteen Jokainen tuotos on arvokas Itse- ja vertaisarviointi, vanhempien arviointi/kommentti tuotoksesta Prosessi on usein tärkeämpi kuin itse tuotos Mikä on tarpeeksi hyvä suoritus? Voimaannuttavaa ja vahvistavaa ”hampurilaispalautetta” opettajalta Palautteen tulee aina suhteutua kurssin/materiaalin/oppilaan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Kontrolloiva palaute vs. ohjaava/selittävä palaute molempia tarvitaan. Palautteen pitäisi olla osana oppimisen ketjua: sen pitäisi johtaa vielä eteenpäin.

19 - + Miinukset ja plussat
Oppimisen varmistus hankalaa  kirjasta tietää, mitä on käsitelty, mitä voi siis myös testata Vie paljon aikaa  onko meillä varaa tähän? oppilaat/parit/ryhmätyöt valmistuvat hyvin eri aikaan  miten työllistää nopeimmat? Käytetty aika suhteessa työn laatuun? Mitä sanoo oppilaiden seuraava opettaja? + Oppilaat saavat tehdä jotain omaa Voidaan olla luovia kukin kykynsä ja halunsa mukaan Motivoi (opettajaakin) Mahdollistaa ajankohtaisten asioiden käsittelemisen Opettajan oppilaantuntemus kasvaa Luonnollista eriyttämistä Kodin ja koulun välinen yhteistyö  voi syntyä jotain sellaista, mitä voi näyttää vanhemmillekin!

20 Ilmaissovelluksia soveltaviin töihin
dvolver: animaatioita: wordle: sanojen opettelu tietokoneiden omat äänitysohjelmat tai esim. audacity-ohjelma: omien dialogien äänittäminen parin kanssa tietokoneiden omat videointiohjelmat: omien dialogien nauhoittaminen parin kanssa verkkolehti luokan yhteiseksi alustaksi Ilmaissovellusten testausta ja arviointia:

21 Linkkejä ja vinkkejä Tarja Virtasen materiaalia
Etäopetuksesta: Virta-hanke: Erilaista materiaalia kieltenopettajille, myös S2-opettajille: Turun norssin Kielitivoli-sivusto: (kasvaa ja kehittyy koko ajan…)


Lataa ppt "Vieraan kielen etäopetus -koulutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google