HSE/PYK Mikkeli 1.10.2007 Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Y RITTELIÄS JA HYVINVOIVA V ARSINAIS -S UOMI. 2 Kestävää kilpailukykyä ja aktiivista osaamista jokaiselle. Varsinais-Suomen koulutusstrategian visio 2015+
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Yrittäjyyden olemus Yritystoiminta (2 ov) Inari.
Osuuskunta mukana yrittäjyyskasvatuksessa Leena Varis
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Oppimisen ja osaamisen tuottamisen ekosysteemi Kouvolatalo
Turun esi- ja perusopetuksessa
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppimisorientaatioita
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu

1.Lähtökohtia ja taustaa 2.Näkökulmia pedagogisiin ratkaisuihin 3.Yrittäjyyden opettamisen uusi kenttä 4.Miten voin toteuttaa yrittäjämäistä oppimista – viitekehys 5.Rohkaisua innovatiivisiin kokeiluihin Sisältö

Lähtökohtia ja taustaa  opetuksen kysyntä on kasvanut  näkökulma laajentunut opetuksesta oppimisprosesseihin, opetussuunnitelmiin, oppimiskulttuuriin  Camille Carrier (2005): ”kysymys pitäisikö yrittäjyyttä opettaa on vanhentunut, asiaankuuluva kysymys tällä hetkellä on: mitä ja miten yrittäjyyttä pitäisi opettaa?”  vähän avauksia opetuksen hahmottamiseen

Yrittäjyyskasva- tuksen opetus

Käsite laajentunut

Näkökulmia pedagogisiin ratkaisuihin  tärkeämpää kuin opettajien tieto ja ajatukset on oppijan toiminta ja tavoitteet  Laaja käsite integroi ympäröivän todellisuuden ja sen instituutiot oppimisprosessiin  käsitys oppimisympäristöstä laajenee  käsitys oppimisen tavoista ja muodoista laajenee

Yrittäjyyden opettamisen uusi kenttä

Opetuksen sisällön painopiste Persoonallisuuden ja älykkyyden rakentei- den painopiste ja orientaatio Yrittäjyyskasvatuk-sen tavoite Oppimisen painopiste Tieto liiketoiminta- suunnitelman laatimi- sesta ja pienyrityksen eri toiminnoista Kognitiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjyydestä (about entrepreneurship ) Rationaalinen ajattelu ja päättely Yrityksen perustami-nen ja toimiminen omistaja- johtajana Kognitiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrit-täjyyttä varten (for entrepreneurship) Tahto ja valmiudet perustaa yritys Yrittäjämäinen käyttäytyminen Affektiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjämäisesti (through entrepreneurship) Valmiuksien kehittäminen omaehtoiseen tiedonhankin-taan, uuden tiedon ja toiminnan luomiseen Yrittäjämäisen kehittämisen/kehittymise n tukeminen Kognitiivinen, kona- tiivinen ja affektiivi- nen orientaatio yksi- lötasolla ja kollektiivi- sena organisaatiokult- tuurin ilmentyminä Oppiminen yrittäjämäisessä oppimisympäristössä Valmiudet 1) nauttia vapau- desta ja epävarmuudesta ja niiden suomista mahdollisuuk- sista, 2) valmiuksien kehittyminen mahdollisuuksien havaitsemiseen ja luomiseen

Miten voin toteuttaa yrittäjämäistä oppimista - viitekehys

Rohkaisua innovatiivisiin kokeiluihin  opettajista vertaisoppijoita  yhdessä opiskelijoiden kanssa luovat uusia oppimisen ja opettamisen käytäntöjä,  epäonnistumisen käsite muuttuu ratkaisuorientoituneeksi onnistumiseksi.  Oppimisen pohtiminen tiedon näkökulmasta ei luo uutta tietoa,  kyse affektiivisten ja konatiivisten prosessien kytkemisestä oppimiseen.  suunnittelu, toteutus, arviointiprosessi ja opettajan rooli oppimisprosessissa integroituu, monipuolistuu ja muuttuu.  Tähän uudenlaiseen opettajuuteen tarvitaan niin oppilaiden kuin opettajankin riskinottamisen valmiuksia.