Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Advertisements

RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
HAAGA-HELIAn laadunvarmistusjärjestelmä
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
Toiminnan suunnittelu
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
WBL–TOI Manual -projekti Development of work-based learning by transferring existing good practices in Common Quality Assurance Framework 2008−2010 Project.
Työpaikkakouluttajan ABC
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Laadunhallintajärjestelmien kehittäminen arviointitulosten pohjalta Opetusneuvos Leena Koski Työseminaari arvioinnista.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Järjestökoulutuksen kehittäminen
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Esityksen transkriptio:

Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit LAATUSEMINAARI   10. - 11.12.2014, Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuu   Minkälaista osaamista laadunhallinnasta tarvitaan – ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan osaamisprofiilit Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit Opetusneuvos Leena Koski Opetusneuvos Leena Koski www.oph.fi

Sisältö Tausta: Laadunhallinnan osaamisprofiilihanke - VET –CERT projekti Laadunhallintajärjestelmän kriteerit ja osaaminen Osaamisprofiilien laadinnan keskeiset periaatteet Osaamisprofiilien esittely: Johdon osaamisprofiili Opetushenkilöstön osaamisprofiili Leena Koski

Laadunhallinnan osaamisprofiilihanke - VET –CERT projekti Euroopan komission erillishakuna rahoittama hanke, jossa poikkeuksellisesti rahoitus meni pääosin koordinaattorille Hakijana ARQA-VET (Itävallan ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan yhteyspiste) Mukana oli varsinaisina partnereina Itävallasta: Tutkimuslaitoksia, yliopisto ja ammatillinen oppilaitos Kansainväliset partnerit: BIBB Saksasta, FETAC Irlannista ja CPI Sloveniasta Muita partnereina oli esim. Itävallan opetus-, taide- ja kulttuuriministeriö QIBB (Itävallan laadunhallinnan lähestysmistapa) oli vahvasti taustalla. Leena Koski

QIBB on jatkuvan oppimisen ja kehittämisen prosessi Laaturaportti johtamisen ja suorituskyvyn katsemus (Review) ACT Arviointisuunnitelma Indikaattorit Arvioinnin työvälineet Tiedot ja arviointitulokset Missio Laatumatriisi Työohjelma/ oppilaitoksen ohjelma CHECK PLAN QIBB DO Prosessit ja toimenpiteet

QIBB Laatumatriisi: tavoitteet, toteutus, mittarit, tulokset, indikaattorit ja arviointimittarit Työohjelma/oppilaitoksen ohjelma sisältää kehittämis- ja toteuttamissuunnitelman. Johtamisen ja suorituskyvyn katsemus: Katselmus ja tavoitekeskustelut johdon kesken, joka sopii kehittämisen ja toteutuksen tavoitteet. Arviointi: henkilökohtainen palaute, järjestelmäpalaute, vertaisarvointi Laaturaportti: oppilaitoskohtaiset, alueelliset ja kansalliset (federal) laaturaportit HR kehittäminen: jatko- ja lisäkoulutus johdolle, opettajille ja muulle henkilöstölle Leena Koski

VET-CERT: kohderyhmät Rehtorit Oppilaitoksen laatuprosessien johtajat Alueellisten laatuprosessien johtajat Koulujen tarkastajien edustajat Aikuiskoulutuksessa toimivat laatujohtajat Oppisopimuskoulutuksen asiantuntijat Leena Koski

VET-CERT:n toiminnot ja tuotteet Informoida ja osallistaa kaikki tärkeimmät kansallisen tason sidosryhmät. Kehittää pysyvää projektin partneriverkostoa. Tuotteet: Moduleihin perustuvat osaamisprofiilit ammatillisen perus- ja jatkokoulutuksen laadunhallinnan parissa toimiville. Ehdotus opetussuunnitelman perusteeksi (framework) mitkä sisältää koulutuksen sisällöt ja opetusmetodit. Sertifiointiprosessi Ehdotuksen siitä, miten VET- CERT:n tulokset viedään käytäntöön Itävallassa. Ehdotuksen siitä, miten VET- CERT:n tulokset viedään käytäntöön partnerimaissa. Leena Koski

VET-CERT:n lähestymistapa/työskentelyn vaiheet Osaamisprofiilien rakenne SUUNNITTELE: Laatutoimien suunnittelu TEE: Laadunhallintaan liittyvien toimintojen ja projektien toteutus TARKISTA: Laadunhallintaan liittyvien toimintojen ja projektien arviointi REAGOI: Arviointitulosten pohjalta toteutettavien toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus, dokumentointi QIBB:stä ja laadunhallinnasta informointi Motivointi laatutyöhön liittyvien toimien tekemiseen. Laadunhallintaan liittyvän jatko- ja lisäkoulutuksen varmistaminen Laadunhallintaan liittyvän yhteistyön käynnistäminen ja organisointi. Leena Koski

Laadunhallintajärjestelmän kriteerit ja osaaminen Johdon ja henkilöstön osaaminen ja sen varmistaminen * Johdon ja opetus- ja muun henkilöstön osaamisen ajantasaisuuden varmistamisen menettelytavat ovat vakiintuneita ja johdonmukaisia. Osaamisen kehittämistä seurataan henkilöstöryhmittäin, yksiköittäin ja koulutuksen järjestämismuodoittain. Osaamisen kehittäminen tukee pääosin strategisten tavoitteiden saavuttamista. * Koulutuksen järjestäjä va.rmistaa kokonaisvaltaisesti ja ennakoivasti, että johdon ja opetus- ja muun henkilöstön osaaminen on ajantasaista ja strategian ja vision suuntaista. Menettelytapoja arvioidaan ja parannetaan .

Laadunhallintajärjestelmän kriteerit ja osaaminen Laadunhallintaosaamisen kehittäminen Koulutuksen järjestäjällä on systemaattinen menettelytapa, jonka avulla se varmistaa, että laadunhallinta- ja arviointiosaaminen on osa koulutuksen järjestäjän johdon ja opetus- ja muun henkilöstön osaamista. Jatkuvan parantamisen periaate EQAVET laatuympyrä Leena Koski

Osaamisprofiilien laadinnan keskeiset periaatteet Profiilit keskittyvät laadunhallintaosaamisen kehittämiseen ammatillisessa koulutuksessa. Pyritään avaamaan laadunhallintaa kunkin ryhmän omista tehtävistä käsin. Käytetään organisaatioon soveltuvin osin. Opetushenkilöstön profiili on tarkoitettu käytettäväksi soveltuvin osin myös muun henkilöstön laadunhallintaosaamisen kehittämisessä. Laatuympyrä on viitekehyksenä. Yleiset tiedot, taidot ja asenteet on koottu kunkin profiilin loppuun. Leena Koski