Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit LAATUSEMINAARI 10. - 11.12.2014, Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuu Minkälaista osaamista laadunhallinnasta tarvitaan – ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan osaamisprofiilit Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit Opetusneuvos Leena Koski Opetusneuvos Leena Koski www.oph.fi
Sisältö Tausta: Laadunhallinnan osaamisprofiilihanke - VET –CERT projekti Laadunhallintajärjestelmän kriteerit ja osaaminen Osaamisprofiilien laadinnan keskeiset periaatteet Osaamisprofiilien esittely: Johdon osaamisprofiili Opetushenkilöstön osaamisprofiili Leena Koski
Laadunhallinnan osaamisprofiilihanke - VET –CERT projekti Euroopan komission erillishakuna rahoittama hanke, jossa poikkeuksellisesti rahoitus meni pääosin koordinaattorille Hakijana ARQA-VET (Itävallan ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan yhteyspiste) Mukana oli varsinaisina partnereina Itävallasta: Tutkimuslaitoksia, yliopisto ja ammatillinen oppilaitos Kansainväliset partnerit: BIBB Saksasta, FETAC Irlannista ja CPI Sloveniasta Muita partnereina oli esim. Itävallan opetus-, taide- ja kulttuuriministeriö QIBB (Itävallan laadunhallinnan lähestysmistapa) oli vahvasti taustalla. Leena Koski
QIBB on jatkuvan oppimisen ja kehittämisen prosessi Laaturaportti johtamisen ja suorituskyvyn katsemus (Review) ACT Arviointisuunnitelma Indikaattorit Arvioinnin työvälineet Tiedot ja arviointitulokset Missio Laatumatriisi Työohjelma/ oppilaitoksen ohjelma CHECK PLAN QIBB DO Prosessit ja toimenpiteet
QIBB Laatumatriisi: tavoitteet, toteutus, mittarit, tulokset, indikaattorit ja arviointimittarit Työohjelma/oppilaitoksen ohjelma sisältää kehittämis- ja toteuttamissuunnitelman. Johtamisen ja suorituskyvyn katsemus: Katselmus ja tavoitekeskustelut johdon kesken, joka sopii kehittämisen ja toteutuksen tavoitteet. Arviointi: henkilökohtainen palaute, järjestelmäpalaute, vertaisarvointi Laaturaportti: oppilaitoskohtaiset, alueelliset ja kansalliset (federal) laaturaportit HR kehittäminen: jatko- ja lisäkoulutus johdolle, opettajille ja muulle henkilöstölle Leena Koski
VET-CERT: kohderyhmät Rehtorit Oppilaitoksen laatuprosessien johtajat Alueellisten laatuprosessien johtajat Koulujen tarkastajien edustajat Aikuiskoulutuksessa toimivat laatujohtajat Oppisopimuskoulutuksen asiantuntijat Leena Koski
VET-CERT:n toiminnot ja tuotteet Informoida ja osallistaa kaikki tärkeimmät kansallisen tason sidosryhmät. Kehittää pysyvää projektin partneriverkostoa. Tuotteet: Moduleihin perustuvat osaamisprofiilit ammatillisen perus- ja jatkokoulutuksen laadunhallinnan parissa toimiville. Ehdotus opetussuunnitelman perusteeksi (framework) mitkä sisältää koulutuksen sisällöt ja opetusmetodit. Sertifiointiprosessi Ehdotuksen siitä, miten VET- CERT:n tulokset viedään käytäntöön Itävallassa. Ehdotuksen siitä, miten VET- CERT:n tulokset viedään käytäntöön partnerimaissa. Leena Koski
VET-CERT:n lähestymistapa/työskentelyn vaiheet Osaamisprofiilien rakenne SUUNNITTELE: Laatutoimien suunnittelu TEE: Laadunhallintaan liittyvien toimintojen ja projektien toteutus TARKISTA: Laadunhallintaan liittyvien toimintojen ja projektien arviointi REAGOI: Arviointitulosten pohjalta toteutettavien toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus, dokumentointi QIBB:stä ja laadunhallinnasta informointi Motivointi laatutyöhön liittyvien toimien tekemiseen. Laadunhallintaan liittyvän jatko- ja lisäkoulutuksen varmistaminen Laadunhallintaan liittyvän yhteistyön käynnistäminen ja organisointi. Leena Koski
Laadunhallintajärjestelmän kriteerit ja osaaminen Johdon ja henkilöstön osaaminen ja sen varmistaminen * Johdon ja opetus- ja muun henkilöstön osaamisen ajantasaisuuden varmistamisen menettelytavat ovat vakiintuneita ja johdonmukaisia. Osaamisen kehittämistä seurataan henkilöstöryhmittäin, yksiköittäin ja koulutuksen järjestämismuodoittain. Osaamisen kehittäminen tukee pääosin strategisten tavoitteiden saavuttamista. * Koulutuksen järjestäjä va.rmistaa kokonaisvaltaisesti ja ennakoivasti, että johdon ja opetus- ja muun henkilöstön osaaminen on ajantasaista ja strategian ja vision suuntaista. Menettelytapoja arvioidaan ja parannetaan .
Laadunhallintajärjestelmän kriteerit ja osaaminen Laadunhallintaosaamisen kehittäminen Koulutuksen järjestäjällä on systemaattinen menettelytapa, jonka avulla se varmistaa, että laadunhallinta- ja arviointiosaaminen on osa koulutuksen järjestäjän johdon ja opetus- ja muun henkilöstön osaamista. Jatkuvan parantamisen periaate EQAVET laatuympyrä Leena Koski
Osaamisprofiilien laadinnan keskeiset periaatteet Profiilit keskittyvät laadunhallintaosaamisen kehittämiseen ammatillisessa koulutuksessa. Pyritään avaamaan laadunhallintaa kunkin ryhmän omista tehtävistä käsin. Käytetään organisaatioon soveltuvin osin. Opetushenkilöstön profiili on tarkoitettu käytettäväksi soveltuvin osin myös muun henkilöstön laadunhallintaosaamisen kehittämisessä. Laatuympyrä on viitekehyksenä. Yleiset tiedot, taidot ja asenteet on koottu kunkin profiilin loppuun. Leena Koski