Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTeija Siitonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi 6.11.2015
2
LÄHTÖKOHDAT JA TAVOITTEET Lähtökohta: Kansalliset linjaukset ja niiden taustalla olevat Euroopan unionin määrittämät tavoitteet Tavoite: Kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on toimiva laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukeva järjestelmä vuoteen 2015 mennessä Arviointi: Valmisteluvastuu OKM:n laatutyöryhmällä Arviointi yhteistyössä OPH:n kanssa Arviointipilotit 2014 Aikataulu 1.4.-30.9. 2015 Väliraportti kesäkuussa 2015 (OKM)
3
LAADUNHALLINNAN JA SEN ARVIOINNIN VIITEKEHYS JA KRITEERISTÖ Arviointikohteet (alueita 13, kohtia 131) systemaattisen laadunhallinnan vaiheiden mukaan Perustehtävien erittely koulutusmuodoittain ja toiminnoittain Kriteerit: puuttuva, alkava, kehittyvä, edistynyt Hyväksytty raja alueittain ja kohdittain
4
ARVIOINTIKYSYMYKSET Laadunhallintajärjestelmä kokonaisuutena ja arviointialueittain Hyväksytyn rajan ylittäminen / alittaminen Vaihtelut taustamuuttujittain Keskeiset vahvuudet ja parantamisalueet Laadunhallintajärjestelmien tyypilliset piirteet
5
ARVIOINTIAINEISTO Koulutuksen järjestäjien itsearviointi (N = 168 / 92 % järjestäjistä) Survette -kysely (OPH) 1.1.-13.3.2015 Arviointikäynnit ja palauteraportit (N = 35) Ositettu otanta Laadullinen analyysi Arviointikäyntikohteen palauteraportit (N = 35) Muut järjestäjät: itsearviointiraportit (N = 49)
6
ARVIOINNIN ORGANISOINTI OKM:n laatutyöryhmä: arviointikriteerit, hyväksytty raja OPH & OKM Arviointiopas Koulutuksen järjestäjät Itsearviointi OPH Itsearviointien koonti Karvi Arviointikäynnit Tulosten analysointi ja raportointi
7
Arviointiryhmä ja arvioijat Arviointiryhmä: Anu Räisänen, puheenjohtaja Tarja Frisk Risto Hietala Marjut Huttunen Aila Korpi Leena Koski Arviointikäynnit: pääarvioijat ja arvioijat (N = 24)
8
TULOKSET
9
ARVIOINTIKOHTIEN JAKAUMA
10
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEET 11.5.2014 10
11
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN JA ALITTANEIDEN KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJIEN JAKAUMA
12
LAADUNHALLINNAN KESKIMÄÄRÄINEN TASO ARVIOINTIALUEITTAIN
13
ARVIOINTIALUEIDEN KESKIARVOT minimi- ja maksimiarvot ja hyväksytty raja 1 = Laatukulttuuri, 2 = Strateginen johtaminen, 3 = Henkilöstö 4 = Perustehtävä, 5 = Arviointi, palaute, tulokset 6 = Parantaminen
14
LAADUNHALLINNAN KESKIMÄÄRÄINEN TASO JA VAIHTELU HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN JA ALITTANEIDEN RYHMISSÄ
15
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN OSUUS OMISTAJATYYPEITTÄIN (ei valtio)
16
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN OSUUS KOULUTUSALOJEN MÄÄRÄN MUKAAN
17
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN OSUUS OPISKELIJAMÄÄRÄN MUKAAN
18
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTYMINEN ARVIOINTIALUEITTAIN OPETUSKIELEN MUKAAN Erot suurimmat eri kokoisten ruotsinkielisten järjestäjien välillä
19
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN OSUUDET OPPILAITOSTYYPEITTÄIN
20
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTYMINEN OPPILAITOSTYYPEITTÄIN JA ARVIOINTIALUEITTAIN
21
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN OSUUDET SYSTEMAATTISEN LAADUNHALLINNAN KESTON MUKAAN
22
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN OSUUDET KÄYTETYN LAADUNHALLINNAN VIITEKEHYKSEN JA MENETELMIEN MUKAAN
23
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄNEIDEN OSUUDET KOULUTUKSEN JÄRJESTÄMISMUODOITTAIN
24
LAADUNHALLINNAN KESKIMÄÄRÄINEN TASO JÄRJESTÄMISMUODOITTAIN
25
HYVÄKSYTYN RAJAN YLITTÄMINEN ARVIOINTIKÄYNTIKOHTEET/ JÄRJESTÄJIEN PERUSJOUKKO
26
LAADULLINEN ANALYYSI Keskeiset tunnuspiirteet
27
Lähtökohdat Aineistona arviointikäyntikohteiden palauteraportit (n=35) ja otannalla valitut ei käyntikohteiden itsearviointiraportit (n=49) Aineisto sisälsi sekä hyväksytyn rajan ylittäneitä että alittaneita koulutuksen järjestäjiä Raporttien pohjalta nostettiin 1-2 vahvuutta ja kehittämiskohdetta/arviointialue, jotka luokiteltiin Yleisimmin esille nousseet asiat kuvaavat tunnuspiirteitä 11.5.2014 27 Hyväksytyn rajan alittaneet Hyväksytyn rajan ylittäneet
28
1. LAATUKULT- TUURI JA LAADUN- HALLINNAN KOKONAISUUS 2. STRATEGINEN JOHTAMINEN JA TOIMINNAN OHJAUS 3. HENKILÖSTÖ JA MUUT KOULUTUKSEN TOIMIJAT 4.1 PERUSTEHTÄ- VIEN LAADUN- HALLINTA KOKONAI- SUUTENA 4.2-4.8 PERUSTEHTÄ- VÄT 5. ARVIOINTI-, PALAUTE- JA TULOSTIETO 6. PARANTAMI- NEN Vahvuudet Johdon sitoutuminen Laadunhallinnan tavoitteellisuus, systemaattisuus ja pitkäjänteisyys (Y) Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen on osin kesken (A) Vahvuudet Strateginen suunnittelu osa laadunhallintajärjestelmää Kehittämiskohteet Strategian toimeenpano henkilöstön näkökulmasta (Y) Tiedonhallinta suunnittelun tukena (Y) Laadunhallinta irrallaan suunnittelusta (A) Vahvuudet Strategia, osaamistarvekartoitukset, koulutussuunnitelmat ohjaavat Kehityskeskustelut käytössä Kehittämiskohteet Laadunhallinta- ja arviointiosaaminen Vahvuudet Mm. asiakkaiden tarpeet, pedagogiset linjaukset, prosessit ohjaavat Opiskelijat, henkilöstö ja kumppanit mukana suunnittelussa (Y) Kehittämiskohteet Menettelytapojen ja toimintaperiaatteiden varmistaminen kaikissa yksiköissä ja toiminnoissa Vahvuudet Mm. asiakkaiden tarpeet, strategia, ops, prosessit ohjaavat Osa laadunhallintajärjestelmää (aol, tukipalvelut Palautetiedon koonti (aol, näytöt, tukipalvelut, erityisopetus) ja palautteiden hyödyntäminen (opso) Asiakkaat, henkilöstö ja kumppanit mukana (muu koulutus, mapa) Kehittämiskohteet Laadunhallinnan menettelytavat ja toimintaperiaatteet Sitoutuminen Työelämän ja kumppaneiden kanssa tehtävä yhteistyö (aol) Seuranta- ja palautejärjestelmä (aol, opso, muu koulutus, tukipalvelut) Vahvuudet Palautetietoa kootaan opiskelijat, henkilöstö Menettelytavat arviointi-, palaute- ja tulostiedon keruuseen ja käsittelyyn olemassa (Y) Kehittämiskohteet Kattava seuranta-, palaute- ja arviointijärjestelmä Vahvuudet Arviointi-, palaute- ja tulostiedon hyödyntäminen Hanke- ja verkostoyhteistyön hyödyntäminen Kehittämiskohteet Kokonaiskäsitys kehittämistarpeista eri lähteistä saatavan tiedon pohjalta Menettelytavat laadun- hallintajärjestelmän kehittämiseen Keskeiset tunnuspiirteet Kehittämiskohteet Laadunhallinnan kokonaisuus Laatukulttuuri Osallistaminen
29
Yhteenveto Hyväksytyn rajan ylittäneet Laatutyöllä pitkät perinteet, laadunhallinta osa johtamisjärjestelmää, näyttöä vakiintuneista menettelytavoista Asiakkaat, henkilöstö ja kumppanit mukana suunnittelussa ja kehittämisessä Hyväksytyn rajan alittaneet Laadun kehittäminen osin kesken esim. menettelytapojen luominen Laadunhallinta osin irrallaan Yhteisiä haasteita Laatukulttuuri, henkilöstön laatu- ja arviointiosaaminen, osallistuminen Yhtenäiset toimintaperiaatteet ja menettelytavat (erityisesti perustehtävien laadunhallinta) Laadunhallinnan kattavuus Sitoutuminen Laadunhallinnan ja arvioinnin kokonaisuus 11.5.2014 29 Tunnuspiirteet pääosin samankaltaisia molemmissa ryhmissä Laadunhallinnan kehitysvaihe selittää pitkälti eroja
30
VAHVUUDET Strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus Prosessin hallinta Henkilöstön osallistaminen Laadunhallinnan integrointi strategiseen johtamiseen Johdon sitoutuminen Parantaminen Seuranta-, arviointi- ja tulostietojen hyödyntäminen Hanke- ja projektitoiminta ja verkostoyhteistyö Toisilta oppimisen käytänteet Erityisopetus Asiakaslähtöisyys Tiedon hyödyntäminen
31
KEHITTÄMISKOHTEET Arviointi-, palaute ja tulostiedot Arviointi, auditointi ja tuloksiin liittyvä viestintä Laatukulttuuri ja laadunhallinta Laadunhallintajärjestelmän dokumentointi, tietojärjestelmät Menettelyiden yhdenmukaistaminen (toimintayksiköt) Eri ryhmien osallisuus laadunhallinnassa Laadunhallinta- ja arviointiosaaminen Perustehtävät ja niitä tukevat toiminnot (mm.) Asiakkaiden tarpeet Tavoitteiden asettaminen Menettelytavat Arviointi-, palaute- ja tulostieto
32
KEHITTÄMISEHDOTUKSET
33
KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄT Laadunhallintajärjestelmän kehittämisen tavoitteet Laadunhallintakulttuurin jatkuva kehittäminen Laadunhallinnan kattavuus ja toimintojen yhdensuuntaisuus Laadunhallintaosaaminen, osallisuus ja oppiminen Arviointisuunnitelma, -osaaminen ja -menetelmät sekä arvioinnin jatkuva kehittäminen Jatkuvan parantamisen menettelyt
34
OPETUSVIRANOMAISET Arvioinnin tuloksista viestittäminen Edellytysten luominen tulosten hyödyntämiseen: tuki Laadunhallinta- ja arviointiosaaminen ja menetelmät, lähestymistavat, mittarit ja itsearviointi: tuki Palautteiden ja kehittämisehdotusten koonti ja arviointimallin ja kriteereiden kehittäminen Seuraavasta arviointiajankohdasta päättäminen Laatustrategian uudistustarpeen arviointi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.