Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Laadunhallintajärjestelmien kehittäminen arviointitulosten pohjalta Opetusneuvos Leena Koski Työseminaari arvioinnista.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Laadunhallintajärjestelmien kehittäminen arviointitulosten pohjalta Opetusneuvos Leena Koski Työseminaari arvioinnista."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Laadunhallintajärjestelmien kehittäminen arviointitulosten pohjalta Opetusneuvos Leena Koski Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015 www.oph.fi leena.koski@oph.fi

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Perustietoja Survette- kyselyyn linkki lähetettiin 189:lle ammatillisen koulutuksen järjestäjälle. Näistä 5 jäi pois tilanteen muuttumisen takia. Ministeriö linjasi, ettei kotitalousopetuksen osalta tarvitse vastata kyselyyn. Kyselyyn vastasi 168 koulutuksen järjestäjää. Arvioinnin pohjana on koulutuksen järjestäjien tekemät itsearvioinnit, taustatiedot ja ulkoiset arviointikäynnit ja näiden pohjalta tehty määrällinen ja laadullinen analyysi. Ryhmätöiden pohjana on kansallisten tulosten lisäksi Jyväskylän tilaisuuteen osallistuvien koulutuksen järjestäjien tulokset. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyväksytty raja OKM:n laatutyöryhmä asetti kunkin arviointikohdan osalta. Laatutyöryhmän määrittämä hyväksytty raja vaihteli arviointialueittain ja -kohdittain. Arviointialueilla laatukulttuuri- ja laadunhallinnan kokonaisuus, strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus, arviointi-, palaute- ja tulostieto ja parantaminen hyväksytty raja oli asetettu muita arviointialueita alhaisemmalla tasolle. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Teemakohtaiset kriteerikeskiarvot vs. tavoitetaso Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Teemakohtaiset kriteereiden suhteelliset alitukset/ylitykset (%)

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyväksytyn rajan ylittäminen ja alittaminen Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Keskeiset tulokset Suurella osalla ammatillisen koulutuksen järjestäjistä on toimiva, laatuvaatimukset täyttävä laadunhallintajärjestelmä (71 %) on toimiva laadunhallintajärjestelmä arvioinnissa käytettyjen kriteereiden ja arviointiin määritetyn toimivalle laadunhallintajärjestelmälle asetettujen vaatimusten mukaan tarkasteluna osa koulutuksen järjestäjistä oli oman arviointinsa mukaan melko lähellä arvioinnissa asetettua hyväksyttyä rajaa (n = 33). Keskeisimmät vahvuudet: Strategisen johtamisen ja toiminnan ohjauksen arviointialueen vahvuudet liittyivät strategiaprosessin hallintaan ja henkilöstön osallistamiseen siihen sekä laadunhallinnan integroitumiseen strategisen johtamisen ja toiminnan ohjauksen osaksi. Johdon sitoutumisen merkitys pitkäaikaiseen laadunhallintaa edistävään työhön korostuu. Parantamisen arviointialueen vahvuuksia ovat mm. seuranta-, arviointi- ja tulostietojen hyödyntämiseen, hanke- ja projektitoimintaan ja verkostoyhteistyöhön sekä toisilta oppimisen käytänteisiin liittyvät toiminnot. Erityisopetuksen kehittämis-, ohjaus- ja palvelut tehtävien laadunvarmistuksen vahvuuksia ovat asiakaslähtöisyys ja monipuolisen tiedon hyödyntäminen toiminnan jatkuvassa parantamisessa. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutuksen järjestäjien jakautuminen sen mukaan, kuinka suuri osuus järjestäjäkohtaisista arviointikohdista ylitti hyväksytyn rajan Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyväksytyn rajan ylittäneiden ja alittaneiden koulutuksen järjestäjien profiilit arviointialueittain Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Keskeiset tulokset Laadunhallintajärjestelmissä on koulutuksen järjestäjien välisiä eroja monialaisten ja opiskelijamäärältään suurten kuntayhtymien laadunhallintajärjestelmät olivat keskimäärin muita järjestäjiä toimivammat, oppilaitostyypeittäin tarkasteluna toimivimmat laadunhallintajärjestelmät ovat keskimäärin ammatillisten oppilaitosten lisäksi erikoisoppilaitoksissa, kehittämistarpeet korostuvat opiskelijamäärältään pienillä koulutuksen järjestäjillä, joskin pienuus ei tulosten mukaan ole toimivan laadunhallintajärjestelmän puuttumisen mitta, hyväksytyn rajan ylittäminen näytti pienentävän ylittäneiden ryhmään kuuluvien koulutuksen järjestäjien välisiä eroja, hyväksytyn rajan alittaneiden väliset erot suuremmat kuin rajan ylittäneiden väliset erot, ISO-, CAF- ja/tai EFQM- viitekehystä käyttäneiden koulutuksen järjestäjien (n=123) väliset erot ovat pienemmät kuin muita laadunhallinnan viitekehyksiä tai menetelmiä käyttäneillä koulutuksen järjestäjillä, tilastollisesti merkitseviä eroja oli vain systemaattisen laadunhallintatyön keston perusteella. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

12 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyväksytyn rajan ylittäneiden ja alittaneiden koulutuksen järjestäjien suhteelliset osuudet Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

13 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Keskeiset tulokset Laadunhallinnan pitkäjänteisen kehittämisen ja arvioinnin merkitys on suuri taustamuuttuja-analyysin mukaan ainoa koulutuksen järjestäjien välisiä eroja tilastollisesti selittävä tekijä liittyy laadunhallinnan kehittämisen kestoon. systemaattisen laadunhallinnan merkityksen korostuminen (mm. KESU) kriteerien laadintaprosessi oli vuorovaikutteinen ja niitä pilotointiin verkostoitumisen tukeminen mm. rahoittamalla alueellisia verkostoja yli 6 vuotta laadunhallintaa kehittäneillä järjestäjillä kyseiset järjestelmät olivat tilastollisesti paremmat kuin vähemmän aikaa järjestelmäänsä kehittäneillä järjestäjillä. laadunhallinnan kehittäminen ja saattaminen hyvälle tasolle vaatii usean vuoden tavoitteellisen työn. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

14 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyväksytyn rajan ylittyminen systemaattisen laadunhallinnan keston mukaan Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

15 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Strateginen johtaminen ja toiminnan ohjaus kriteeri2.12.22.32.42.52.62.72.82.92.102.112.122.13 Kokonaisarvio 2.1 - 2.13 ka3,063,272,892,832,802,993,383,133,252,892,763,103,083,02 Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015 2.11 Kestävä kehitys osana laadunhallintajärjestelmää arvioitu keskimäärin huonoimmaksi ko. arviointialueen kohdista (kriteereistä9 Leena Koski

16 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kestävä kehitys systemaattisen laadunhallintatyön keston mukaan Systemaattista laadunhallintatyötä (ka sisältää kokonaisarvion) 2.10 ka 2.11 ka alle 6 vuotta2,612,42 6 vuotta tai yli3,103,02 Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

17 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Keskeiset tulokset/ Kehittämishaasteet Melko suurella osalla koulutuksen järjestäjistä ei ole toimivia oman toiminnan arviointikäytänteitä. Arviointi-, palaute- ja tulostietoja koskevalla arviointialueella korostuvat erilaiset tyytyväisyyskyselyt ja seurantatiedot, mutta arviointeja ja auditointeja sekä arviointituloksiin liittyvää viestintää koskevat käytänteet eivät ole kovin laajasti systemaattisia. Arviointi-, palaute- ja tulostietoja koskevan osa- alueen kehittämistarpeet korostuvat muita arviointialueita enemmän taustamuuttujittain erilaisissa yksiköissä. Laatukulttuurin ja laadunhallinnan kokonaisuuden kehittämiskohteet liittyvät laadunhallintajärjestelmän dokumentointiin ja järjestelmän sähköistämiseen ja tietojärjestelmiin, eri toimintayksiköiden menettelytapojen yhdenmukaistamiseen sekä eri tahojen, kuten henkilöstön, opiskelijoiden, kumppaneiden ja sidosryhmien osallistamiseen laadunhallintaan ja sen jatkuvaan parantamiseen. Myös eri tahojen laadunhallinta- ja arviointiosaamisen varmistaminen on keskeinen kehittämiskohde. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

18 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Keskeiset tulokset/kehittämiskohteet Laadullisen analyysin mukaan perustehtävien ja niitä tukevien toimintojen laadunhallinnan kehittämistarpeet liittyvät hyväksytyn rajan ylittäneiden ja alittaneiden osalta mm. seuraaviin asioihin: asiakkaiden tarpeiden huomioon ottamiseen menettelytapojen pedagogisten linjausten, opetussuunnitelmien ja henkilökohtaistamista koskevien suunnitelmien laadintaan, prosessien tavoitteiden asettamiseen, prosessien kuvaamiseen, dokumentointiin ja yhtenäisten laadunhallinnan menettelytapojen luomiseen eri prosesseille, prosesseja koskevien yhtenäisten menettelytapojen juurruttamiseen toimintayksiköihin ja kaikkiin koulutuksiin, laadunhallinnan menettelytapojen ja toimintaperiaatteiden yhtenäistämiseen kaikkien perustehtävien osalta ja niiden toteutumisen varmistamiseen eri toimintayksiköissä ja toiminnoissa, arviointi-, palaute- ja tulostiedon kattavuuteen ja tulosten analysointiin, arviointi-, palaute- ja tulostiedon ja muun tarvittavan tiedon sekä hanketoiminnan hyödyntämiseen jatkuvien parantamis- ja kehittämismenettelyjen perustana ja Innovatiivisten ratkaisujen edistämiseen. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

19 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kaikki ammatillisen koulutuksen järjestäjät 3. Henkilöstö ja muut koulutuksen toimijat Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015 Kokonaisarvioiden ka.

20 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kehittämisehdotukset koulutuksen järjestäjille Ammatillisen koulutuksen järjestäjät asettavat tavoitteet laadunhallintajärjestelmänsä kehittämiselle tekemäänsä itsearviointiin ja muihin tuloksiin perustuen OKM suositteli kehittämissuunnitelman laatimista Seurantamenettely Toimintaympäristön muutosten huomioon ottaminen varmistavat laadunhallinnan ja laatukulttuurin jatkuvan kehittymisen varmistavat, että laadunhallintajärjestelmä kattaa kaikki toiminnot ja kehittävät osana laatukulttuuriaan menettelytapoja, joilla varmistetaan eri prosessien ja toimintayksikköjen toimintojen yhdensuuntaisuus, varmistavat johdon, henkilöstön ja opiskelijoiden laadunhallintaosaamisen, eri tahojen kuten opiskelijoiden, työelämän, kumppaneiden ja muiden sidosryhmien osallistumisen laadunhallintaan ja sen kehittämiseen sekä vahvistavat koko organisaation oppimista tukevaa toimintakulttuuria ja hyvistä käytänteistä ja muista organisaatioista oppimista, Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

21 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EQAVET- laatuympyrä Määrittele päämäärät ja tavoitteet Koherentti päämäärien kanssa Tiedon keruu ja käsittely ja tuloksista keskustelu Tarkistus Päämäärät ja suunnittelu Toteutus Arviointi Palaute ja muutosten tekeminen Menetelmät

22 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kehittämisehdotukset koulutuksen järjestäjille Ammatillisen koulutuksen järjestäjät (jatkuu) kehittävät arviointijärjestelmän ja laativat omiin tavoitteisiinsa perustuvan arviointisuunnitelman, kehittävät arviointiosaamista ja arviointimenetelmiä sekä varmistavat arviointisuunnitelman toteutumisen käytännössä ja turvaavat arvioinnin jatkuvan kehittämisen ja varmistavat, että heillä on kokonaisvaltainen käsitys parantamis- ja kehittämistarpeista ja menettelytavat jatkuvaan parantamiseen ja kehittämiseen ja niiden toteutumisen seurantaan. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

23 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Laatustrategian toimeenpano ja yhteyspiste (OPH) Kansallinen kehittämisen tuki arviointitulosten hyödyntämiseen Vuoden 2015 laatustrategian tuki – valtionavustusten tavoitteena on tukea koulutuksen järjestäjien verkostoissa tapahtuvaa laadunhallinnan kehittämistä. Arvioinnin tulokset esitellään OKM:n laaturyhmälle, joka valmistelee esityksen tulosten pohjalta jatkotoimenpiteistä ottaen huomioon uudet koulutuspoliittiset linjaukset. Laaturyhmä valmistelee esityksen järjestelmästä, jolla koulutuksen järjestäjiä tuetaan ja kannustetaan laadunhallinnan jatkuvaan kehittämiseen muuttuvassa toimintaympäristössä. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015

24 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatustrategian tuki 2014 valtionavustusten päätöstilaisuus on 7.-8.12.2015 (OPH ja LARK-verkosto) MERCURIA, Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksessa (Martinlaaksontie 36, Vantaa) Ilmoittautumislinkki ja ohjelma ovat OPH:n laadunhallinnan tuki- sivustolla. Työseminaari arvioinnista kehittämiseen Jyväskylä 19.11.2015


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Laadunhallintajärjestelmien kehittäminen arviointitulosten pohjalta Opetusneuvos Leena Koski Työseminaari arvioinnista."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google