Toiminnalliset ryhmätehtävät osana liikunnanopetusta:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TET =Työelämään tutustuminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Sosioemotionaalinen kehitys
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Toiminnalliset ryhmätehtävät osana liikunnanopetusta: Virpi Louhela-Risteelä Lassi-Pekka Risteelä 2015

Luennon teemoja: 1. OPS-uudistus: näkökulmana tässä työpajassa vuorovaikutustaidot, osallisuus, yhteisöllisyys ja yhdenvertaisuus liikunnan opetuksessa. 2. Ryhmäyttämisen merkitys: vertaisryhmän keskinäisessä vuorovaikutuksessa yhä heterogeenisemmissa opetusryhmissä 3. Mitä tarkoittaa toiminnallinen ryhmätehtävä? 4. Yhteistyön lisäämisellä monipuolinen mahdollisuus työtapojen vaihteluun

1. OPS uudistus 2016 (OPS 2014) Opettajan tulee tuntea opetussuunnitelma kokonaisuutena, ei ainoastaan opetettavien aineiden näkökulmasta. Ks. mm. luvut: Perusopetuksen arvopohja Oppimiskäsitys Perusopetuksen tehtävä Työtavat Oppiainekohtaiset kuvaukset

1. Perusopetuksen tehtävä (OPS 2014) Perusopetusta kehitetään inkluusioperiaatteen mukaisesti. Opetuksen saavutettavuudesta ja esteettömyydestä pidetään huoli. Opetus edistää osallisuutta ja kestävää elämäntapaa sekä kasvua demokraattisen yhteiskunnan jäsenyyteen. Perusopetuksen yhteiskunnallisena tehtävänä on edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Perusopetus kartuttaa inhimillistä ja sosiaalista pääomaa. Inhimillinen pääoma koostuu osaamisesta ja sosiaalinen pääoma ihmisten välisistä yhteyksistä, vuorovaikutuksesta ja luottamuksesta.

1. Oppimiskäsitys (OPS 2014) Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, opettajien ja muiden aikuisten sekä eri yhteisöjen ja oppimisympäristöjen kanssa. Kieli, kehollisuus ja eri aistien käyttö ovat ajattelun ja oppimisen kannalta olennaisia. Uusien tietojen ja taitojen oppimisen rinnalla oppilas oppii reflektoimaan oppimistaan, kokemuksiaan ja tunteitaan. Myönteiset tunnekokemukset, oppimisen ilo ja uutta luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista.

1. Työtavat (OPS 2014) Työtapojen valinnalla voidaan tukea yhteisöllistä oppimista, jossa osaamista ja ymmärrystä rakennetaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Oppilaita ohjataan toimimaan erilaisissa rooleissa, jakamaan tehtäviä keskenään ja olemaan vastuussa sekä henkilökohtaisista että yhteisistä tavoitteista. Kokemukselliset ja toiminnalliset työtavat sekä eri aistien käyttö ja liikkuminen lisäävät oppimisen elämyksellisyyttä ja vahvistavat motivaatiota. Motivaatiota vahvistavat myös työtavat, jotka tukevat itseohjautuvuutta ja ryhmään kuulumisen tunnetta.

2.Toiminnalliset ryhmätehtävät Toiminnallisilla ryhmätehtävillä rakennetaan: hyvää oppimisilmapiiriä luottamusta turvallisuutta ennakoitavuutta pysyvyyttä jatkuvuutta ja ennaltaehkäistään kiusaamista

2. Toiminnalliset ryhmätehtävät HOX! Turvallisen ilmapiirin merkitys ryhmätoimintatehtävän onnistuneessa suorituksessa! Muista, että liikuntatunnilla työskennellään ryhmässä, jossa kunkin osaaminen on toisille näkyvää! Liikunnassa ryhmätoimintatehtävät suunnitellaan niin, että fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteet toteutuvat opetussuunnitelman mukaisesti. (vrt. OPS 2014) OPS luonnoksessa kuvatuiden asioiden on mahdollista toteutua ryhmässä, johon on luotu turvallinen oppimisilmapiiri ja toimivat vuorovaikutussuhteet niin vertaisryhmässä kuin opettaja-oppilassuhteissakin.

2. Toiminnalliset ryhmätehtävät Opettele tuntemaan lapsiryhmä hyvin. Huomaa, havainnoi, tunnista! Sovella oppiaineesi tavoitteita suhteessa oppilasryhmäsi lasten tarpeisiin. Istuta harjoitteet johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi sekä oppiaineen sisällöllisen oppimisprosessin että ryhmäytymisprosessin eri vaiheisiin. Hyödynnetään valmiita ideoita, kaikkea ei tarvitse keksiä itse, opitaan soveltamaan harjoitteita oman opetusryhmän tarpeisiin.

3. Ryhmäyttäminen = Tutustumista, ihmissuhteiden rakentamista, avointa keskustelua Vuorovaikutussuhteiden havainnointia ja niiden muodostumisessa tukemista Yhdessä toimimista, yhteisten tavoitteiden saavuttamista Oppimisilmapiirin rakentamista, jossa jokainen yksilö uskaltaa näyttää omaa osaamistaan.

3. Ryhmäyttäminen: Erilaisten ryhmätoimintaharjoitteiden, toiminnallisten tehtävien, ryhmä/parityöskentelyn, pelien ja leikkien valikoimista ryhmätoimintataitojen sekä oppiaineen tavoitteiden näkökulmasta. (ryhmäprosessien oikeisiin vaiheisiin) Oppilasryhmien ryhmäyttämisellä luodaan toimivia vertaissuhteita, jolloin oppilas kehittyy taidoissaan ilman vertailua ja kokee iloa oppimisestaan turvallisessa ilmapiirissä!

4. Yhteisopettajuuden työmuodot apuna ryhmän tarpeisiin Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen lapset opiskelevat samoissa opetusryhmissä – yhä heterogeenisemmat opetusryhmät kaikilla opettajilla. Yhteistyötä tekemällä opettajilla on parempi mahdollisuus kohdata oppilaiden erilaisia tarpeita ja täyttää ammatillinen velvollisuutensa

4. Yhteisopettajuuden työmuodot apuna ryhmän tarpeisiin Molemmilla opettajilla on vastuu opettamisesta, mutta vastuuta ja rooleja vaihdellaan joustavasti suhteessa erilaisiin ryhmäkokoonpanoihin. Samanaikaisopettajuutta toteuttaessaan opettajat voivat jo suunnitteluvaiheessa pohtia, millainen ryhmän jakotapa ja opettajien keskinäinen vastuunjako hyödyttää kulloinkin parhaiten oppilaita ja opetettavaa sisältöä.

4. Yhteisopettajuuden työmuotoja myös liikuntaan! Suomessa kaikille yhteisen koululiikunnan toteuttamista on pyritty tukemaan soveltavan liikunnanopetuksen toteuttamismallin avulla (Heikinaro-Johansson 1995, Huovinen 2000). Erityisesti intensiivisesti ja säännöllisesti toteutettu erityisliikunnanopettajan konsultointi todettiin toimivaksi tukikeinoksi (Heikinaro-Johansson 1995, Huovinen 2000). Jyväskylän seudulla toteutetussa Kerlo-hankkeessa aloitti Suomen ensimmäinen konsultoiva erityisliikunnanopettaja työnsä lokakuussa 2007. Erityisliikunnanopettajan tehtävänä oli olla koulujen kiertävä liikunnanopetuksen resurssihenkilö, joka auttaa, ideoi ja osallistuu toteutukseen erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden liikunnanopetuksessa sekä suunnitelmissa. (Hanke on loppunut)

4. Yhteisopettajuuden työmuotoja myös liikuntaan! Louhelan (2012) tutkimuksessa (Kuulluksi tulemisen pedagogiikka kaikille yhteisessä koululiikunnassa) erityisopetuksen ja yleisopetuksen resurssit, tukikeinot, oppilaantuntemus ja diagnooseihin liittyvä asiantuntemus olivat erityisluokanopettajan ja liikuntaan erikoistuneen luokanopettajan samanaikaisopettajuuden myötä läsnä kaikilla liikuntatunneilla. Tukea ja konsultaatiota annettiin kollegalle vastavuoroisesti ja tasa-puolisesti tarvittaessa. Soveltavan liikunnan ja yleisopetuksen liikuntakasvatuksen toimintakulttuureista muodostui yhteinen kokonaisuus.