Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Outi Rajala, kasv. kand. Erityispedagogiikan laitos Terhi Huovinen, LitL, Liikuntatieteiden laitos
2
Liikunnanopetus heterogeenisessä esiopetuksen ryhmässä
Laadullinen tapaustutkimus Hyvinvointia koululiikunnalla – koululiikuntatutkimus Tutkimuksen eteneminen Tutkimusmenetelmät Opettajan toiminta Osallistumisen ja oppimisen tukeminen
3
Hyvinvointia koululiikunnalla - koululiikuntatutkimus
Liikuntatieteiden laitos Tutkimusta johtaa professori Pilvikki Heikinaro-Johansson Tutkimuksen tavoitteena selvittää miten koulujen liikunnanopetus vastaa terveyttä edistävän liikunnan vaatimuksiin? miten liikunnanopetuksella voidaan tukea oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia heterogeenisessa oppilasryhmässä?
4
Hyvinvointia koululiikunnalla - koululiikuntatutkimus
Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä opetussuunnitelman että opetustapahtuman näkökulmasta Heterogeenisen oppilasryhmän tutkimuskokonaisuudesta vastaa lehtori Terhi Huovinen
5
Hyvinvointia koululiikunnalla – heterogeeninen ryhmä
Tutkimuksen aineistonkeruu kohdistuu opettajan toimintaan oppilaan toimintaan ja fyysiseen aktiivisuuteen oppilaitten kokemuksiin opettajan ja oppilaitten väliseen vuorovaikutukseen oppilaitten keskinäiseen vuorovaikutukseen Aineistonkeruu aloitettu 2005 esiopetuksessa ja perusopetuksen 7.luokalla
6
Hyvinvointia koululiikunnalla – heterogeeninen ryhmä
Tutkimusmenetelmät osallistuva havainnointi observointi (LOTAS 2.0 ohjelmalla) haastattelut opettajan ja oppilaan kyselylomakkeet tuntien jälkeen
7
Tutkimuksen eteneminen esiopetuksen ryhmässä
Tutkimussuunnitelman tekeminen Ryhmän etsiminen syksyllä 2004 Opettajan haastatteleminen joulu- ja tammikuussa 14 liikuntatunnin kuvaaminen tammi – toukokuussa
8
Tutkimuksen eteneminen
Opettajakyselyt ja opettajan haastattelut tuntien jälkeen Oppilaiden palautteet ja haastattelut tuntien jälkeen Esiopetussuunnitelmiin perehtyminen Opettajan loppuhaastattelu toukokuussa Aineiston kirjaaminen tammi – syyskuussa Aineiston analyysi ja raportin kirjoittaminen
9
Liikuntatunnit Luistelu Hiihto Uinti Nassikkapaini Sisäliikuntaleikit
Ulkoliikuntaleikit
10
Opettajan toiminta Tietoista työskentelyä Tavoitteellista
Henkinen läsnäolo Pohjana oppilastuntemus Ennakkotiedot Havainnointi ja tarkkailu tietoisesti -> Hyvät tuntisuunnitelmat
11
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Kuivaharjoittelut Struktuuri Tuttua ja turvallista 1 uusi leikki yhdellä kertaa Vihellykset
12
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Opetuskeskustelu ja sanalliset ohjeet Kyselytekniikka Aikaisemmat tiedot esille Siltaaminen Huumori Mielikuvat
13
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Opetuskeskustelu ja sanalliset ohjeet Nimeäminen Vihjeiden antaminen Äänestäminen Yhteenveto Ydinkohtien toistaminen
14
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Näyttäminen Mallisuoritus Tietämättömäksi heittäytyminen Virheen tekeminen ja sen käsittely Yhdessä tekeminen
15
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Ryhmittelyt ja parien valinnat Etukäteen tuntisuunnitelmaan Hetero- tai homogeenisiä ryhmiä ja pareja Sosiaalisin perustein Taitojen perusteella
16
Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Palaute Rohkaisu ja kannustus!!! Sanallinen ja kosketus Yksilöllinen ja yhteinen Oppilaiden yksilöllinen huomioiminen Oppimisympäristön luominen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.