Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä"— Esityksen transkriptio:

1 Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Outi Rajala, kasv. kand. Erityispedagogiikan laitos Terhi Huovinen, LitL, Liikuntatieteiden laitos

2 Liikunnanopetus heterogeenisessä esiopetuksen ryhmässä
Laadullinen tapaustutkimus Hyvinvointia koululiikunnalla – koululiikuntatutkimus Tutkimuksen eteneminen Tutkimusmenetelmät Opettajan toiminta Osallistumisen ja oppimisen tukeminen

3 Hyvinvointia koululiikunnalla - koululiikuntatutkimus
Liikuntatieteiden laitos Tutkimusta johtaa professori Pilvikki Heikinaro-Johansson Tutkimuksen tavoitteena selvittää miten koulujen liikunnanopetus vastaa terveyttä edistävän liikunnan vaatimuksiin? miten liikunnanopetuksella voidaan tukea oppilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia heterogeenisessa oppilasryhmässä?

4 Hyvinvointia koululiikunnalla - koululiikuntatutkimus
Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä opetussuunnitelman että opetustapahtuman näkökulmasta Heterogeenisen oppilasryhmän tutkimuskokonaisuudesta vastaa lehtori Terhi Huovinen

5 Hyvinvointia koululiikunnalla – heterogeeninen ryhmä
Tutkimuksen aineistonkeruu kohdistuu opettajan toimintaan oppilaan toimintaan ja fyysiseen aktiivisuuteen oppilaitten kokemuksiin opettajan ja oppilaitten väliseen vuorovaikutukseen oppilaitten keskinäiseen vuorovaikutukseen Aineistonkeruu aloitettu 2005 esiopetuksessa ja perusopetuksen 7.luokalla

6 Hyvinvointia koululiikunnalla – heterogeeninen ryhmä
Tutkimusmenetelmät osallistuva havainnointi observointi (LOTAS 2.0 ohjelmalla) haastattelut opettajan ja oppilaan kyselylomakkeet tuntien jälkeen

7 Tutkimuksen eteneminen esiopetuksen ryhmässä
Tutkimussuunnitelman tekeminen Ryhmän etsiminen syksyllä 2004 Opettajan haastatteleminen joulu- ja tammikuussa 14 liikuntatunnin kuvaaminen tammi – toukokuussa

8 Tutkimuksen eteneminen
Opettajakyselyt ja opettajan haastattelut tuntien jälkeen Oppilaiden palautteet ja haastattelut tuntien jälkeen Esiopetussuunnitelmiin perehtyminen Opettajan loppuhaastattelu toukokuussa Aineiston kirjaaminen tammi – syyskuussa Aineiston analyysi ja raportin kirjoittaminen

9 Liikuntatunnit Luistelu Hiihto Uinti Nassikkapaini Sisäliikuntaleikit
Ulkoliikuntaleikit

10 Opettajan toiminta Tietoista työskentelyä Tavoitteellista
Henkinen läsnäolo Pohjana oppilastuntemus Ennakkotiedot Havainnointi ja tarkkailu tietoisesti -> Hyvät tuntisuunnitelmat

11 Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Kuivaharjoittelut Struktuuri Tuttua ja turvallista 1 uusi leikki yhdellä kertaa Vihellykset

12 Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Opetuskeskustelu ja sanalliset ohjeet Kyselytekniikka Aikaisemmat tiedot esille Siltaaminen Huumori Mielikuvat

13 Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Opetuskeskustelu ja sanalliset ohjeet Nimeäminen Vihjeiden antaminen Äänestäminen Yhteenveto Ydinkohtien toistaminen

14 Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Näyttäminen Mallisuoritus Tietämättömäksi heittäytyminen Virheen tekeminen ja sen käsittely Yhdessä tekeminen

15 Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Ryhmittelyt ja parien valinnat Etukäteen tuntisuunnitelmaan Hetero- tai homogeenisiä ryhmiä ja pareja Sosiaalisin perustein Taitojen perusteella

16 Osallistumisen ja oppimisen tukeminen - ohjaaminen
Palaute Rohkaisu ja kannustus!!! Sanallinen ja kosketus Yksilöllinen ja yhteinen Oppilaiden yksilöllinen huomioiminen Oppimisympäristön luominen


Lataa ppt "Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google