Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MATEMATIIKKA.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016 Kristillisten koulujen Osaava-koulutus Tampereella 07.02.2015 Hilla Etelämäki

Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet Eheyttämisen tavoitteena on tehdä mahdolliseksi opiskeltavien asioiden välisten suhteiden ja keskinäisten riippuvuuksien ymmärtäminen. Monialaiset oppimiskokonaisuudet edistävät perusopetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja erityisesti laaja-alaisen osaamisen kehittymistä.

Laaja-alaisen osaamisen alueet Ajattelu ja oppimaan oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Työelämätaidot ja yrittäjyys Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

A) Mitä eheyttäminen edellyttää? B) Mitä lisämaustetta kristillisyydestä? C) Miten monialaisia oppimiskokonaisuuksia toteutetaan? D) Miten oppilaan työskentelystä annetaan palautetta ja miten osaaminen huomioidaan oppiainetta arvioitaessa? E) Miten oppilaat saadaan mukaan? F) Miten (aineen)opettajat saadaan mukaan? G) Ideoita oppimiskokonaisuuksien toteuttamiseen.

A) Mitä opetuksen eheyttäminen edellyttää? Taito – ja taideaineet ovat hyviä välineaineita yhdistää. Eheyttäminen edellyttää yhteistyötä ja aikaa ja luovuutta. Oppilaiden kuuntelua. Tiedon etsimistä. Opetussuunnitelman avaamista yhdessä. Valitsemista muutama teema johon perehdytään. OPSin tuntemus, aikaresurssit, sitoutuminen, ideat Ainekohtaista yhteistyötä, yhteistä suunnitteluaikaa

B) Mitä lisämaustetta kristillisyydestä? Kristillisyys on perusta kaikelle, se tulee esiin monessa, ei vain tieteen maailma ja hengellinen maailma erikseen. Ihmettely ja yhdessä pohtiminen. Luonnontieteet oivallista maaperää. Käännöstehtäviä Raamatusta, historia-yhteiskuntaoppi -kristillisyys, mielipiteet, keskustelut Oppimateriaalien tuottaminen esim. tablettien avulla Avoin suhtautuminen myös ristiriitaisiin aiheisiin, esim. evoluutio tai maailmankaikkeuden laajuus. Tutkivan ja uteliaan oppimisen asenne! Pölyttyneille asenteille kyytiä! Raamatun näkökulma sisältöihin

C) Miten monialaisia oppimiskokonaisuuksia toteutetaan? Valitaan teemat ja suunnitellaan yhdessä. Mietitään toiminnalliset työtavat. Esim. Paavalin merimatka Roomaan. Eri luokat ovat vastuussa eri osasta musikaalia. Kerhotunneilla kuoro harjoittelee jne. Pajapäivät, tutustumispäivät teeman mukaan, kansainvälisyys Puitteet: lukujärjestys, päivän mittaiset tunnit, tilan merkitys (opo-yh –esimerkki), ilmiöpohjainen oppiminen (Kaarinassa 8 päivää) OPS olisikin ilmiölähtöinen eikä oppiainelähtöinen.

D) Miten oppilaan työskentelystä annetaan palautetta ja miten osaaminen huomioidaan oppiainetta arvioitaessa? Arviointi: prosessin arviointia matkan varrella, henkilökohtainen ja suullinen palaute parasta, erilaisissa projekteissa arviointi vaativampaa, tavoitteiden tulisi olla selkeitä, oppilaat voisivat itse päättää, mitkä työt antaa arvointiin, portfolioon, jos eri oppinaineiden yhdistämistä, sovitaan tarkasti, mitkä asiat arvioidaan, mahd. monia eri toimintatapoja Projektin arviointi yhdessä oppil. Kanssa sopien, jatkuva palaute (suullinen), reflektoinnin harjoittelu, hlökohtainen arviointi -> vastuualueet, selkeät tavoitteet Jatkuvaa palautetta, jokapäiväistä, ohimennen, työskentelyn lomassa, välittömästi.

E) Miten oppilaat saadaan mukaan? Suunnitteluvaihe, ymmärtää, mitä tehdään, mitä odotetaan (selkeä ohjeistus), ryhmäjaon perusteet Helposti. Oppilaantuntemus auttaa!

F) Miten (aineen)opettajat saadaan mukaan? Haluaako joku pitää kiinni vain omastaan? Uusi ops pakottaa yhteistyöhön Yhteissuunnitteluaikaa esim. yhteisopettamiseen. Aihekokonaisuuksia opettajien yhteistyöllä.

G) Ideoita oppimiskokonaisuuksien toteuttamiseen. Esim. tutkielmat, ohjeistuksen yhtenäistäminen, irti luokkahuoneesta, samanaikaisopetus