O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Opetus- ja kirjastotoimen yhteistyön kehittäminen Helsingissä - erillisistä hankkeista todelliseen yhteistyöhön!
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
Kyläsuunnittelumalli
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Turun esi- ja perusopetuksessa
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Esityksen transkriptio:

O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!

H ANKKEEN TAVOITTEET Lähtökohtana tämän oppimisympäristöhankkeen toteuttamiselle ovat perusopetuksen opetussuunnitelmassa esitetyt tavoitteet oppilaiden tieto- ja viestintätekniikan ja tiedonhallinnan osaamiselle. Oppijalla tulee olla käytännön taidot (tekninen), tiedonhallintataidot (sisällöllinen), yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot (sosiaalinen) ja tietoturvaa ja etiikka koskevat taidot (eettinen).

Suunnitelma tehdään siten, että se tukee seuraavia tavoitteita: kirjallisuuden merkitys viihtymisen ja virkistyksen lähteenä aktiiviseksi tietoyhteiskunnan kansalaiseksi kasvaminen ja oppimaan oppimisen taidot tutkiva ja pohtiva oppimisote, jossa pyritään selitysten rakentamiseen ja luodaan oppimiseen innostavaa ilmapiiriä

Kehitetään avoin oppimisympäristökokonaisuus, jolla mahdollistetaan muodollinen ja ei- muodollinen oppiminen ja sitä tukeva muu toiminta. Kehitetään toimintatapoja ja –muotoja, jotka tukevat tietoyhteiskunnan tarpeita: kehitetään medialukutaitoa, hyödynnetään sosiaalista mediaa ja web.2.0 sovelluksia. Kehitetään vaihtoehtoisia toimintamalleja

Vuosien 2009 – 2011 aikana käynnistetään opetus- ja kirjastotoimen yhteistyöryhmän laatiman kaupunkitason toimintasuunnitelman toteutus, käynnistämällä ensi vaiheessa alueellinen pilotti. Laaditaan suunnitelmat kirjaston käytön, tiedonhallintataitojen ja kirjallisuuden opetuksesta. Lisäksi laaditaan konkreettinen alueellisen yhteistyön malli, jonka pohjalta kirjastot ja alueen koulut suunnittelevat alueellisen yhteistyön osana vuotuista toimintasuunnittelua.