Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9"— Esityksen transkriptio:

1 LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi Kuntatalo Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Lieselotte Eskelinen, erityisasiantuntija  Puhelin: (09) , Sähköposti:

2 HYYVINVOINTI Oppimaan oppiminen Elinikäinen oppiminen KOULUTUS LAATU
Yksilölliset tarpeet Jatko-opintokelpoisuus Jatko-opinnot=> Suoritettu tutkinto Elinikäinen oppiminen LAATU TEHOKKUUS SAATAVUUS TULEVAISUUS Tasa-arvoiset palvelut Oppimaan oppiminen

3 LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitoaineiden merkitys suuri Hyvinvointi
Syrjäytymisen ehkäisy Erilaisuuden huomiointi Erityisopetuksen ”Kouluviihtyminen” tarpeen vähenem. koulunkäynnin ja menestymisen pohjana motivoitunut oppija => yksilölliset tarpeet Teoriaopintoihin suuntautuneita oppijoita unohtamatta Jatko-opintokelpoisuus kaikilla opiskelijoilla Kaikilla koulutusaloilla, niin perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa kuin ammatillisessa 2. asteen koulutuksessa Motivaatio, luovuus ja innovatiivisuus – suuri merkitys niin yksilön kuin yhteiskunnan kehittymiselle ja menestykselle

4 LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja
Erityisesti keskityn esityksessäni perusopetukseen OPETUSSUUNNITELMAT Paikalliset/alueelliset OPS:t Alueellinen koordinoitu ohjelma taide- ja taitoainekasvatukselle kaikille kouluille eri vuosiluokille opettajien työn tueksi Kaikkien toimijoiden, sidosryhmien yhteistyönä laatima alueellisen/paikallisen tarjonnan ja mahdollisuudet huomioonottama YHTEISTYÖ oppilaitosten, taide- ja kulttuurilaitosten, kirjastojen, vapaan sivistystyön, kuntien kulttuuritoimen, kuvaamataidon ym. taiteen perusopetuksen oppilaitosten, YRITYSTEN, ym. kanssa Huom. Yhteyshenkilöt! Oppilaiden mukaanotto suunnitteluun Oppilaiden töiden esilletuominen eri yhteyksissä ja paikoissa Eri oppiaineiden integroiminen ja eheyttävien kokonaisuuksien suunnittelu Kansainvälinen yhteistyö

5 OPS-perusteiden ja tuntijaon tarkistamista Keskustelun pohjaksi:
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja EDELLYTTÄÄ: OPS-perusteiden ja tuntijaon tarkistamista Keskustelun pohjaksi: OPSien oppiainesisältöjen väljentäminen? Lisää mahdollisuuksia syventää erilaisia eriyttäviä projekteja ja teemoja – ajankäyttö! Oppiainejakoisuus? Laaja-alaistaminen? Tuntijakoon takaisin enemmän valinnaisuutta Mahdollisuus erilaisten oppijoiden mm. syventäviin opintoihin Monipuolisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä Erilaisten oppijoiden tarpeiden huomioonottaminen

6 Opettajien perus- ja täydennyskoulutus!
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Opettajien perus- ja täydennyskoulutus! Paikalliset/alueelliset koulutus-, OPS, strategia ja esim. toimintasuunnitelmatilaisuudet Koulujen tilat ja välineet tärkeät (resurssit kunnille!) sekä koulun ”avautuminen” yhteiskuntaan => yhteistyö ja alueen julkisten ja esimerkiksi yritysten tilojen yhteiskäyttö ja hyödyntäminen

7 Hyvien käytänteiden alueellinen ja valtakunnallinen tiedotus
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Hyvien käytänteiden alueellinen ja valtakunnallinen tiedotus Mitkä ovat parhaat kanavat? Tämänpäiväinen seminaari on hyvä – tarvitaan kaikkien tahojen ja toimijoiden yhteissuunnittelua ja avointa keskustelua!

8 Käytännön tosiasioita Opettajanäkökulma
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Käytännön tosiasioita Opettajanäkökulma Vaikea saada päteviä opettajia => opetustunteja vähän => yhteistyön tarve kuntien, oppilaitosten, vapaan sivistystyön ym. kanssa Opekoulutus – laaja-alaistaminen? Retket, tutustumiskäynnit yms. Kustannukset?


Lataa ppt "LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google